Vaarweg Lemmer-Delfzijl


Realisatiebesluit vaarweg Lemmer-Delfzijl klasse Va, 1e fase

In december 2004 heeft de minister van V en W het groene licht gegeven voor een rijksbijdrage van 130 mln. voor het verbeteren van de vaarweg. Daarnaast is nog ruim 30 mln. beschikbaar van de provincies Fryslân en Groningen, van gemeenten Groningen en Zuidhorn en enkele andere bronnen zoals het Bodemdalingsfonds.
Met deze middelen wordt de vaarweg tussen 2005 en 2012 verbeterd tot een klasse Va vaarweg.
Na 2012 is overigens nog een 2e fase nodig, onder meer om vierlaagscontainervaart mogelijk te maken.
De 1e fase bestaat uit het verdiepen van de vaarweg tot een diepte van 4,90 m beneden kanaalpeil en het vernieuwen van de bruggen bij Stroobos, Eibersburen, de wegbrug(gen) Zuidhorn in combinatie met een uitbreidingsplan van het dorp, de bruggen bij Aduard en Dorkwerd en tenslotte de Noordzeebrug in Groningen.
Tegelijkertijd wordt in deze periode de Fonejachtbrug in de weg Leeuwarden-Drachten vervangen door een dubbele brug. De vernieuwing van de spoorbrug in de lijn Groningen-Sauwerd heeft inmiddels al plaatsgevonden in het kader van de spoorverdubbeling.

Vaarweg Lemmer-Delfzijl klasse Va, 2e fase
De 2e fase bestaat uit het vervangen van 6 bruggen over het Pr. Margrietkanaal, 4 bruggen over het Van Starkenborghkanaal en 3 bruggen over het Eemskanaal. Daarnaast het verbreden van het Eemskanaal en een kleine verdieping van het gedeelte Lemmer-Groningen. Tenslotte moet er iets gebeuren aan de sluis te Lemmer om met name in de maanden juli en augustus, als het recreatie-seizoen in volle gang is, de capaciteit te vergroten. Een nieuwe sluiskolk ligt voor de hand. Na afloop van deze werken en nog wat kleine verbeteringen, is de vaarweg geschikt voor klasse V-schepen (110 x 9,40 x 3,50 m) en vierlaagscontainervaart (ca. 9,00 m hoog). Tweebaksduwvaart en koppelverbanden tot ca. 200 m lengte kunnen worden toegestaan, mits de diepte niet meer bedraagt dan ca. 3,50 m. De vaarweg is geheel tweestrooks, dat wil zeggen dat de kanaalprofielen en de bruggen zijn berekend op het zonder problemen kunnen passeren van tegemoet komende schepen.
De kosten van al deze werken worden momenteel geraamd. De uitvoeringstermijn is voor zover nu bekend 2012-2020.