Nederlandse Spoorwegen

Persinformatie

6 april 2005

NS pakt zwartijden verder aan

Treinreizigers zonder geldig kaartje krijgen te maken met dezelfde regels als in het overige openbaar vervoer: wie zonder geldig treinkaartje reist, betaalt voortaan de wettelijke boete van 35 euro extra. Dat doet NS niet om goedwillende klanten te treffen, maar om zwartrijden te bestrijden. Wie door bijzondere omstandigheden geen kaartje heeft, krijgt achteraf de boete kwijtgescholden.

Van de 1 miljoen dagelijkse treinreizigers heeft gelukkig bijna iedereen, zo n 98%, een geldig kaartje. Het kleine percentage mensen dat toch zonder kaartje in de trein stapt, is verantwoordelijk voor 60% van de agressie-incidenten in de treinen. Bovendien zorgen ze voor ergernis bij medereizigers en NS-medewerkers, voor treinvertragingen en voor extra inspanningen en kosten voor NS, politie en justitie. Zwartrijders kosten NS op jaarbasis vele miljoenen euro s, een bedrag dat moet worden opgebracht door de overige treinreizigers. Redenen te over dus om het zwartrijden te aan te pakken. Maar wel zodanig dat goedwillende reizigers hier niet de dupe van hoeven te worden.

NS doet al veel om het zwartrijden zoveel mogelijk te beperken. Onder andere zijn ruim 600 medewerkers van mobiele teams het hele jaar door bezig met extra kaartcontroles, vooral op de stations, om te voorkomen dat mensen zonder kaartje in de trein stappen.

Door het invoeren van hetzelfde boetebeleid als in het overige openbaar vervoer wordt de drempel om zonder kaartje de trein in te stappen verder verhoogd. Bovendien wordt met dit boetebeleid beter aangesloten bij de Wet Personenvervoer 2000 en wordt tegemoetgekomen aan de dringende wens van de meerderheid van de Tweede Kamer om tot een stevige, uniforme aanpak van het zwartrijden te komen.

Het nieuwe boetebeleid brengt voor iedereen eenduidigheid: Ook in de trein geldt voortaan eerst een kaartje halen, anders 35 euro extra betalen . Het wordt het minder aantrekkelijk om de gok te wagen om pas een kaartje te kopen als de conducteur voorbij komt. Daarom is het nieuw boetebeleid ook eerlijker tegenover de reizigers die wèl vooraf een kaartje kopen.

Abonnement vergeten? Kaartautomaat defect?

Maar we weten natuurlijk dat het voorkomt dat iemand door een bijzondere omstandigheid geen geldig vervoerbewijs bij zich heeft. Die reiziger kan een beroep doen op NS Klantenservice. NS stelt in zo n geval objectief vast, op basis van duidelijke spelregels, wat er is gebeurd zodat geen boete betaald hoeft te worden. Bijvoorbeeld: Voor vaste klanten die hun abonnement een keer vergeten zijn, verandert er niets, want zij kunnen ook in de toekomst via NS Klantenservice de boete achteraf kwijtgescholden krijgen. En dit geldt ook voor reizigers die onverhoopt te maken krijgen met een defecte kaartautomaat op een station waar geen andere verkoopmogelijkheden zijn. Via centrale registratie houden we bij of sommigen (te) vaak gebruik maken van de tegemoetkomings-regeling.

Er zijn legio mogelijkheden om vóór het instappen een geldig treinkaartje te hebben. NS heeft de afgelopen jaren het aantal kaartautomaten op de stations uitgebreid tot ruim 1200. De storingsvrije beschikbaarheid van deze automaten ligt op meer dan 99%. En er wordt online bewaakt of ze storingen vertonen, zodat beweringen dat een automaat defect was achteraf altijd gecontroleerd kunnen worden. Treinkaartjes kunnen ook gekocht worden bij agentschappen in de buurt van stations waar geen persoonlijke kaartverkoop is. En in voorverkoop gekochte ongedateerde treinkaartjes kunnen vóór het instappen gemakkelijk worden geldig gemaakt in de vele stempelautomaten op de stations.

NS streeft naar invoering van het nieuwe beleid per 1 juli 2005. Vooraf zorgt NS voor goede informatie naar de reizigers.

Corporate Communication
Hoofdgebouw IV
Laan van Puntenburg 100
Postbus 2025
3500 HA Utrecht T 030 - 235 70 70
F 030 - 234 14 16
www.ns.nl