Time : 5:46:54 PM
Date : Wednesday, April 06, 2005
Sender Name: Delhaize Group

DELHAIZE BRENGT OMEGA-3-RIJKE PRODUCTEN BINNEN HANDBEREIK VAN DE KLANTEN

Het belang van omega-3-vetzuren in een gezond en evenwichtig dieet: er wordt de laatste tijd vaak op gehamerd. En dat is terecht. Omega-3-vetzuren dragen in alle stadia van ons leven bij tot evenwicht en welzijn. Helaas krijgen we via onze voeding vaak te weinig omega-3-vetzuren binnen. Delhaize wil het haar klanten op dat vlak gemakkelijker maken. Naast een ruim assortiment producten die natuurlijk rijk zijn aan omega-3 (vette vis, bepaalde oliën) heeft de distributeur de laatste maanden een groot gamma producten verrijkt met omega-3, van het merk Delhaize, aan haar assortiment toegevoegd. Delhaize is er immers van overtuigd dat het de klanten een handje kan toesteken om gezond en evenwichtig te eten.

Omega-3, wat is dat precies?

Omega-3 zijn zogenaamde essentiële vetzuren. Ons lichaam maakt deze vetzuren niet zelf aan, we moeten ze binnenkrijgen via onze voeding. En hoewel we vaak vetrijk eten, krijgen we meestal onvoldoende kostbare omega-3-vetzuren binnen. En dat terwijl omega-3 bijzonder belangrijk is voor de ontwikkeling en de werking van het zenuwstelsel en de hersenen. Een van de belangrijkste bronnen van omega-3 is vette of halfvette vis zoals sardienen, haring, makreel, paling, zalm, tonijn, heilbot, ... Een uitstekende reden om minstens twee keer per week vis op het menu te zetten. Daarnaast komt omega-3 ook voor in bepaalde oliën: lijn-, hennep-, koolzaad- en notenolie. Delhaize heeft zelf een mengeling van 4 oliën ontwikkeld (koolzaad, olijf, lijn en tarwekiemen) voor koude bereidingen.

Moeilijk? Delhaize steekt een handje toe

Het is dus aan te raden regelmatig vette vis en omega-3-rijke oliën te consumeren. Delhaize is er zich van bewust dat dit voor sommige consumenten geen eenvoudige opdracht is. Daarom heeft de distributeur een reeks basisproducten uit verschillende afdelingen ontwikkeld die rijk zijn aan omega-3. In het dierenrijk is omega-3 vrij zeldzaam (enkel bij vissen komen ze in belangrijke hoeveelheden voor). Maar deze vetzuren zijn wel in grotere mate aanwezig bij dieren die voeding met omega-3 gekregen hebben (b.v. lijnzaad). Zo kunnen we onze klanten toch een assortiment heerlijke producten aanbieden uit deze keten die van nature rijker zijn aan omega-3: eieren, melk, gevogelte (coq de pêche), ...
Hoe weten de klanten nu welke producten rijk zijn aan omega-3? Vanaf 7 april vinden ze in hun Delhaize-supermarkt een brochure die een opsomming geeft van alle omega-3-rijke producten in de Delhaize-rekken én het belang van deze producten. Ook in het magazine De Leeuw van april wordt een artikel aan het onderwerp gewijd.

Gezonde en evenwichtige voeding, een cruciaal element in de strategie van Delhaize

Een gezonde levensstijl is van het grootste belang voor iedereen. Daarom is gezondheid één van de cruciale pijlers in de strategie van Delhaize. Via campagnes en acties moedigt Delhaize haar klanten aan om voor evenwichtige voeding en voldoende lichaamsbeweging te kiezen. Delhaize wil haar klanten ook helpen bij de keuze van gezonde producten en via tips aantonen dat gezond en lekker eten hand in hand kunnen gaan. Recente campagnes in de winkels (via affiches en brochures) draaiden rond "5 a day" (het belang van 5 porties fruit en groenten per dag) en de voedingsdriehoek als basis van een evenwichtige voeding. Delhaize is sinds 2001 partner van de Olympic Health Foundation (Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité) en steunt via die weg de actie "Gek op gezond" die jaarlijks 80.000 kinderen stimuleert om gezond
te eten in het algemeen en te ontbijten in het bijzonder. Delhaize werkt ook permanent aan haar assortiment producten voor mensen met speciale voedingsbehoeften en ontwikkelde nieuwe nutritionele logo's die nog beter de samenstelling van de producten weergeven. Delhaize zorgt elke week voor nutritionele informatie bij de recepten die de klanten in de winkel kunnen meenemen en heeft ook een uitgebreide rubriek gezondheid op www.delhaize.be. Ook in het magazine De Leeuw wordt elke maand een artikel aan het thema gezondheid en evenwicht gewijd, geschreven door voedingsdeskundige Nicolas Guggenbühl.

Omega-3-rijke producten in het Delhaize-assortiment

Producten rijk aan omega-3 zijn te vinden in verschillende afdelingen:

Olie en vetstoffen


- Omega-3 38%: vetstof om te smeren

- Light 25%: vetstof om te smeren

- Vetstof om te bakken en braden, 78%

- Mengeling van vier reine oliën (koolzaad, olijf, lijn en tarwekiemen), voor koude bereidingen

- Reine notenolie van 1ste persing

- Hennepolie

- Koolzaadolie voor salade

- Biologische koolzaadolie

Droge vruchten


- Noten uit Grenoble

Granen


- Bruin lijnzaad

Zuivel


- Volle melk of halfvolle melk UHT

- Le Marechal, kaas van rauwe melk

- Eieren Ovyta of Columbus

Vette vis, vers of in blik


- Makreel, paling, zalm, haring en sardienen

Halfvette vis (vers of in blik) en schaaldieren


- Ansjovis, karper, goudbrasem, heilbot, pladijs, roodbaars, tarbot, tonijn, forel en garnalen

Gevogelte


- Coq de Pêche: grijze kip die in de Ardennen wordt gekweekt met vrije buitenloop en die wordt gevoed met 100% plantaardige voeding waarvan meer dan 70% granen.

Over Delhaize België

Eind 2004 bestond het netwerk van Delhaize België uit 747 winkels, waarvan 719 in België, 26 in het Groothertogdom Luxemburg en 2 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, Delhaize City, Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di en Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2004 een omzetcijfer van 3,9 miljard euro. Delhaize heeft in 2004 een marktaandeel in België van 25,7%*. De onderneming telt 16.000 medewerkers.
Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep dat actief is in acht landen op drie continenten. Eind 2004 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.565 winkels en stelde de groep 138.000 mensen te werk.


* Bron: AC Nielsen

Persinformatie

Catherine Alexandre
VP Corporate & Strategy Communication
Tél. 02/412 82 57
calexandre@delhaize.be

Ingrid Nelis
Communication Specialist
Tél. 02/412 83 16
inelis@delhaize.be