Universiteit Maastricht

Universiteit Maastricht

Persbericht

6 april 2005

PGO versus traditioneel onderwijs


Promotieonderzoek naar effectiviteit van kennistoepassing

Studenten in probleemgestuurd onderwijs kunnen beter hun kennis toepassen dan studenten uit traditioneel onderwijs. Dit concludeert David Gijbels in het onderzoek waarop hij donderdag 7 april aanstaande hoopt te promoveren aan de Universiteit Maastricht.

David Gijbels (1977) onderzocht in hoeverre het Probleem Gestuurd Onderwijs (PGO) een effectieve leeromgeving is voor het verwerven en het toepassen van kennis. Om meer inzicht te krijgen in de manier waarop studenten deze doelstellingen al dan niet realiseren, onderzocht Gijbels allereerst of tweedejaars rechtenstudenten in PGO hun leeromgeving als meer constructivistisch beschouwen dan studenten in een conventionele (hoorcollege) omgeving. Daarbij maakte hij gebruik van een vragenlijst uitgaande van zeven kernfactoren van een constructivistische leeromgeving. Een constructivistische leeromgeving is gebaseerd op nieuwe inzichten met betrekking tot leren en instructie, met als voornaamste uitgangspunt dat kennis actief wordt geconstrueerd door de student. Het verschil was statistisch significant voor elk van de zeven factoren. Volgens de onderzoeker schuilt de kracht van het PGO vooral in de confrontatie met kennis als iets dat in beweging is (de factor conceptuele conflicten en dilemma s en in het leren van en met anderen (de factor ideeën met anderen delen ).

In het tweede deel van het onderzoek stond de vraag centraal in welke mate PGO studenten in vergelijking met studenten in conventioneel onderwijs over een bepaald onderwerp kennis kunnen verwerven en toepassen. Wat betreft het verwerven van kennis zijn geen eenduidige conclusies te trekken, aldus de promovendus. Dit geldt wel voor het toepassen van kennis. Studenten uit PGO lijken meer succesvol te zijn in het toepassen van kennis dan studenten uit het conventioneel onderwijs. Maar niet op alle gebieden. Studenten in PGO zijn vooral meer succesvol in het leggen van relaties tussen concepten. In echte toepassing -het gebruiken van concepten en de relaties tussen concepten in nieuwe contexten- zijn ze minder succesvol dan zou kunnen worden verwacht.

Tenslotte onderzocht Gijbels of het integreren van assessment-taken in de probleemgestuurde leeromgeving tot betere studieresultaten leidt. Assessment-taken zijn levensechte opdrachten die studenten maken tijdens het onderwijs (zoals het maken van een juridisch advies in het kader van een bepaalde casus) en die onderdeel uitmaken van het toetsproces. Hiervoor gebruikte hij de toetsresultaten van tweedejaars studenten rechten. Het maken van assessment-taken blijkt een positieve invloed te hebben op de algemene prestatie van de studenten op de afsluitende toets. Studenten die assessment-taken maken en voldoen aan de daaraan gestelde eisen scoren niet alleen beter op de onderwerpen die betrekking hebben op de assessment-taken maar ook op de onderwerpen die daar niet aan gerelateerd zijn. Zowel docenten als studenten zien voordelen in deze manier van werken. Studenten rapporteerden meer, kritischer en systematischer te studeren als gevolg van de assessment-taken. Docenten meldden als nadeel dat het geven van feedback meer tijd vraagt.

Gijbels adviseert tenslotte in het onderwijs meer aandacht te besteden aan echte toepassing van kennis in nieuwe situaties en bij de toetsing beter te voldoen aan de verwachtingen die aan nieuwe leeromgevingen gesteld worden. Verder adviseert Gijbels effecten van nieuwe leeromgevingen te optimaliseren door een gevarieerde mix van onderwijsvormen aan te bieden en toetsing strategisch in te zetten, bijvoorbeeld door het werken met assessment-taken.

Noot voor de pers:

Titel van het proefschrift: Effects of new Learning Environments; Taking students perceptions, approaches to Learning and Assessment into account. Studies in problem-based learning (uitgegeven door Datawyse/Universitaire Pers Maastricht). Promotie op 7 april 2005, promotor prof.dr. Filip Dochy (UM & KUL).

Voor meer informatie over de inhoud van dit persbericht kunt u terecht bij David Gijbels, e-mail David.Gijbels@ua.ac.be

De afdeling Communicatie van de UM is bereikbaar via 043 388 5222, e-mail pers@bu.unimaas.nl..Voor urgente zaken buiten kantooruren: 06 4602 4992. De persberichten van de Universiteit Maastricht staan op internet: http://www.pers.unimaas.nl/

Zie ook het Research Magazine voor meer interessant onderzoek aan de UM: http://www.unimaas.nl/researchmagazine