European Union

IP/05/389

Brussel, 6 april 2005

Nieuwe voorstellen voor groei en werkgelegenheid completeren het beoogde financiële kader voor de periode 2007-2013

Het laatste pakket van gedetailleerde voorstellen voor het financiële kader voor de volgende periode, namelijk 2007-2013, is vandaag door de Europese Commissie goedgekeurd. In die voorstellen worden de prioriteiten van de Europese Unie nader uitgewerkt op enkele belangrijke gebieden zoals onderzoek (de Unie moet beter kunnen concurreren), burgerschap, vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid en gezondheid en consumentenbescherming (de Unie moet iedereen een veiliger bestaan kunnen bieden) en hervormingsmaatregelen om tot een duurzame visserij te komen. De kosten van dit pakket worden geschat op 93 miljard EUR. Deze kosten waren reeds begrepen in de voorstellen voor een nieuw financieel kader die de Commissie vorig jaar heeft aangenomen, zodat aan het bestaande ontvangstenplafond niet hoeft te worden geraakt. Die voorstellen van juli en september 2004 worden nu dus vervolledigd door dit pakket, het laatste dat de Raad en het Europees Parlement nodig hebben om overeenstemming over het toekomstige financiële kader te kunnen bereiken.

De voorzitter van de Commissie, José Manuel Barroso, heeft in dit verband het volgende verklaard: "Alle elementen zijn er nu. De blauwdruk van de Commissie om te investeren in de toekomst van Europa is compleet. Het hele begrotingskader ligt op tafel en het is financieel solide, coherent en geloofwaardig. Onze budgettaire keuzes zijn met zorg opgebouwd rond de politieke prioriteiten die voor onze uitgebreide Unie zijn uitgestippeld door de regeringen van de 25 lidstaten. Mijn boodschap vandaag is dat Europa de middelen moet hebben om zijn ambities waar te maken. Ik meen dat wij het juiste evenwicht hebben gevonden. Deze plannen moeten de weg effenen om in juni tot overeenstemming over de financiën van de Unie te kunnen komen.".

Commissaris Dalia Grybauskaité, belast met financiële programmering en begroting, voegde hier het volgende aan toe: "De voorstellen van vandaag laten duidelijk een verschuiving zien naar groei en werkgelegenheid, met een accent op kennisactiviteiten zoals onderzoek en innovatie. Deze voorstellen bieden de burgers van de Unie een echte meerwaarde en vormen de basis voor een goede besteding van het geld van de Europese belastingbetaler. Als de Raad en het Parlement in juni overeenstemming bereiken over het toekomstige financiële kader, kan de Unie beginnen met het werk om die nieuwe beleidsmaatregelen tijdig voor haar burgers in te voeren.".

De voorstellen die de Commissie vandaag heeft aangenomen, zijn toegespitst op drie van de vijf hoofdgroepen van activiteiten, de zogenoemde rubrieken, die in het nieuwe financiële kader worden onderscheiden. Het gaat om: concurrentiekracht ter bevordering van groei en werkgelegenheid; burgerschap, vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid; bescherming en beheer van natuurlijke hulpbronnen.

Concurrentiekracht ter bevordering van groei en werkgelegenheid

De Unie moet een zichtbaardere bijdrage leveren aan een grotere concurrentiekracht om groei en werkgelegenheid te bevorderen. Daartoe stelt de Commissie voor om de vorig jaar op dit gebied voorgestelde maatregelen, waaronder het programma voor levenslang leren en de nieuwe cohesieregeling, aan te vullen met een nieuw, Zevende kaderprogramma voor onderzoek en met een Kaderprogramma voor concurrentievermogen en innovatie.

Nieuw Kaderprogramma voor onderzoek

Het voorstel voor het volgende Kaderprogramma voor onderzoek en technologische ontwikkeling wordt gekenmerkt door een hoge mate van continuïteit met het lopende programma, maar tegelijk worden nieuwe impulsen gegeven om de doelstellingen van de EU te verwezenlijken. Aan het kaderprogramma zal uitvoering worden gegeven door middel van vier specifieke programma's:

* Het programma "Samenwerking" zal samenwerking tussen het bedrijfsleven en de academische wereld in heel Europa bevorderen met het doel op essentiële technologische gebieden de beste te worden.

* Het programma "Ideeën", dat zal worden uitgevoerd door de Europese Onderzoeksraad, zal grensverleggend onderzoek ondersteunen, waarbij wetenschappelijke uitmuntendheid het enige criterium zal zijn.

* In het kader van het programma "Mensen" zal aanzienlijke steun worden verleend om de mobiliteit van onderzoekers en hun carrièreontwikkeling te bevorderen, dit voor onderzoekers uit maar ook van buiten Europa.

* Het programma "Capaciteiten" zal de capaciteiten helpen ontwikkelen die Europa nodig heeft om een bloeiende kenniseconomie te kunnen zijn, waarbij onder meer voor het eerst steun zal worden verleend voor grootschalige onderzoeksfaciliteiten op Europees niveau. Deelneming aan het programma zal ook aantrekkelijker en gemakkelijker zijn dankzij een flexibeler financiering en een sterke vereenvoudiging van de procedures en de te voeren administratie.

Het totale onderzoeksbudget dat voor de periode 2007-2013 wordt voorgesteld, bedraagt 67,8 miljard EUR.

Eén instrument voor concurrentievermogen en innovatie

De Commissie stelt voor een Kaderprogramma voor concurrentievermogen en innovatie in te stellen dat het voor het midden- en kleinbedrijf eenvoudiger zal maken om adequate steun te verkrijgen. Daardoor zal één EU-instrument ontstaan dat een totaalantwoord biedt op de behoefte van het bedrijfsleven aan instrumenten die omvangrijker, eenvoudiger, zichtbaarder en gerichter zijn. Dit programma, waarvoor zal worden voortgebouwd op het succes van bestaande activiteiten, zal het vermogen van ondernemingen om te groeien en te innoveren helpen ontwikkelen. Het zal ondernemingen ertoe aanzetten een ruimer gebruik te maken van informatie- en communicatietechnologieën, milieutechnologieën en efficiënte en hernieuwbare energiebronnen.

Voorgesteld wordt om voor het Kaderprogramma voor concurrentievermogen en innovatie 3,7 miljard EUR uit te trekken.

Nieuwe steun voor informatie- en communicatietechnologieën

Tot het Zevende kaderprogramma voor onderzoek zal een nieuwe prioriteit "Technologie van de informatiemaatschappij" behoren. Via deze prioriteit zal onderzoek worden gestimuleerd met betrekking tot opkomende onderwerpen die van strategisch belang zijn voor de toekomst, en zal worden bijgedragen tot het overwinnen van technologische knelpunten die een snelle toepassing van informatie- en communicatietechnologieën (ICT's) bemoeilijken.

Een van de specifieke programma's ter uitvoering van het Kaderprogramma voor concurrentievermogen en innovatie zal het nieuwe Programma ter ondersteuning van het ICT-beleid zijn. Met dit programma zal een ruimere verbreiding van veelbelovende ICT-toepassingen worden bevorderd, vooral door steun te verlenen voor het testen en toepassen van oplossingen voor problemen op gebieden zoals interoperabiliteit, identiteitsbeheer en beveiliging. Dergelijke gemeenschappelijke problemen kunnen goedkoper op Europees niveau worden aangepakt.

Die prioriteit en dat programma maken deel uit van een in mei door de Commissie te ontvouwen nieuw gecoördineerd strategisch initiatief, het zogenoemde initiatief "i2010 - Europese informatiemaatschappij 2010". Die nieuwe i2010-strategie zal erop zijn gericht de volgende politieke doelstellingen te verwezenlijken: in Europa een concurrerende, convergerende informatie-economie tot stand te brengen, de Europese investeringen in innovatie en onderzoek op ICT-gebied sterk te verhogen en de informatiemaatschappij veel toegankelijker te maken.

Betere samenwerking tegen fraude

De Commissie stelt ook voor de bestaande programma's "Douane 2007" en "Fiscalis 2003-2007" te verlengen tot 2013. Door middel van deze programma's wordt de samenwerking tussen de douane- en belastingdiensten bij de fraudebestrijding verbeterd en worden trans-Europese computernetwerken ten behoeve van de douane- en belastingcontroles tot stand gebracht. Deze programma's moeten worden voortgezet om de inkomsten van de EU en van de lidstaten veilig te stellen, om de buitengrenzen van de EU te beschermen en om de veiligheid van de burgers en het concurrentievermogen van het Europese bedrijfsleven te waarborgen.

Voorgesteld wordt om 522 miljoen EUR uit te trekken voor deze programma's, te spreiden over de betrokken zes jaren.

Drie nieuwe programma's om Europese kernwaarden te beschermen

Vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid zijn kernwaarden van het Europese samenlevingsmodel. Duidelijk wordt onderkend dat aan de uitdagingen op het gebied van immigratie, asielbeleid en misdaad- en terrorismebestrijding niet langer adequaat het hoofd kan worden geboden met maatregelen die uitsluitend op nationaal niveau worden genomen. Actie op Europees niveau maakt echt een verschil en kan het dagelijkse beroeps- en gezinsleven van de EU-burgers gemakkelijker maken.

De aanpak van de Commissie om dat doel te bereiken is gebaseerd op drie kaderprogramma's die in de plaats zullen komen van de veelheid van instrumenten waarmee de Commissie momenteel werkt op dit gebied.

De uitgebreide EU wil de ontwikkeling van een gemeenschappelijk beleid inzake grenscontroles, asiel en immigratie bevorderen door concrete solidariteit. Via het kaderprogramma "Solidariteit en beheer van de migratiestromen" zal steun worden verleend voor nationale acties om bijvoorbeeld:

* de controles aan de buitengrenzen van de EU doeltreffender te maken maar er daarbij wel voor te zorgen dat reizigers met goede bedoelingen de buitengrenzen vlot kunnen overgaan;
* burgerschapscursussen ten behoeve van nieuwkomers en interculturele opleiding en handboeken ten behoeve van (plaatselijke) overheden te financieren en zo het integratieproces te vergemakkelijken;

* personen die in de EU om internationale bescherming verzoeken, op passende wijze op te vangen en ook voor een eerlijk en efficiënt onderzoek van hun asielaanvraag te zorgen;

* afgewezen asielzoekers en illegale immigranten begeleiding te geven zodat zij met waardigheid naar hun land van herkomst kunnen terugkeren.

Terrorisme en georganiseerde misdaad zijn in toenemende mate transnationale verschijnselen. Gemeenschappelijke regelgeving is een belangrijke stap naar een gemeenschappelijke aanpak, maar is niet voldoende. Nauwe samenwerking en coördinatie tussen de met de rechtshandhaving belaste diensten van alle lidstaten zijn onontbeerlijk om de burgers te kunnen beschermen.

Met het voorgestelde kaderprogramma "Veiligheid en bescherming van de vrijheden" worden de volgende hoofddoelstellingen beoogd:
* misdaadpreventie en -bestrijding te bevorderen en te ontwikkelen, waarbij de aandacht vooral zal uitgaan naar de georganiseerde misdaad en andere zware criminaliteit, in het bijzonder terrorisme, mensenhandel en vergrijpen tegen kinderen, drugs- en wapensmokkel, corruptie en fraude;

* de burgers, hun vrijheden en de samenleving te beschermen tegen terroristische aanslagen en de veiligheid in de EU te vergroten door het bevorderen en ontwikkelen van maatregelen om terroristische aanslagen te voorkomen, erop voorbereid te zijn en de gevolgen zo beperkt mogelijk te houden.

Om volledig gestalte te geven aan het Europese burgerschap stelt de Commissie het kaderprogramma "Grondrechten en justitie" voor. De opneming van het Handvest van de grondrechten in het Grondwettelijke Verdrag brengt mee dat de Unie een juridische verplichting heeft om ervoor te zorgen dat de grondrechten niet alleen in acht worden genomen, maar ook actief worden bevorderd. Tevens moet door de bestrijding van geweld het recht op fysieke integriteit worden gewaarborgd. Belangrijke acties ter bescherming van de volksgezondheid zijn voorlichting over drugs en de preventie van drugsgebruik.

Waar een optreden op nationaal niveau minder doeltreffend zou zijn, zal dit programma acties zoals justitiële samenwerking in civiele en strafzaken mogelijk maken, waardoor individuele personen en bedrijven hun civiele en commerciële belangen in andere lidstaten zullen kunnen verdedigen en er geen vrijhavens voor misdaad of misdadigers zullen zijn.

Het voorgestelde budget voor rechtvaardigheid, veiligheid en vrijheid bedraagt 8,3 miljard EUR.

Burgers voor Europa

Ook het dichten van de kloof tussen de burgers en de Europese instellingen is een belangrijk doel. Met het programma "Burgers voor Europa" wordt beoogd een grotere betrokkenheid van de burgers bij de opbouw van Europa te bevorderen. Het programma zal stimulansen geven voor samenwerking tussen burgers en organisaties uit verschillende landen, die elkaar zullen kunnen ontmoeten om ideeën te ontwikkelen en in een Europees kader gezamenlijk activiteiten zullen kunnen ontplooien. Wederzijds begrip, solidariteit en het gevoel tot Europa te behoren zijn de bouwstenen voor de betrokkenheid van de burgers.

De behoefte aan middelen voor dit programma wordt geschat op 358 miljoen EUR. Voorgesteld wordt een dergelijk bedrag beschikbaar te stellen uit het beoogde budget van 2,5 miljard EUR voor cultuur, jeugd, media en burgerschap.

Een betere bescherming van de gezondheid en de consumenten

Het nieuwe programma "Gezondheid en consumentenbescherming" heeft tot doel de kwaliteit van het bestaan voor de EU-burgers te verbeteren. Het voorziet onder meer in plannen voor strategische investeringen ter versterking van de bescherming van Europa tegen epidemieën, in financiële middelen om de samenwerking tussen de gezondheidszorgsystemen van de lidstaten te ondersteunen en in steun voor een betere consumentenbescherming in de hele EU.

In het kader van dit programma zal financiële steun kunnen worden verleend:

* voor betere bewakings- en waarschuwingssystemen in Europa om de verspreiding van besmettelijke ziekten tegen te gaan,
* aan vooraanstaande kenniscentra op het gebied van belangrijke aspecten van de gezondheidszorgsystemen,

* ter ondersteuning van samenwerking tussen de voor consumentenbescherming bevoegde autoriteiten van de lidstaten om gevaarlijke producten te weren van de interne markt van de EU,
* voor voorlichtingscampagnes om sommige van de grote problemen op het gebied van de volksgezondheid waarmee de EU te kampen heeft, te helpen aanpakken,

* voor activiteiten om de burgers voor te lichten over hun rechten op grond van het consumentenrecht van de EU en over hun recht op gezondheidszorg wanneer zij een andere lidstaat bezoeken.

Voorgesteld wordt om voor gezondheid en consumentenbescherming
1,8 miljard EUR uit te trekken.

Snelle respons in noodsituaties

De Commissie stelt ook twee instrumenten voor om snel te kunnen reageren op noodsituaties in de Unie: een nieuw Solidariteitsfonds en een Instrument voor snelle respons en paraatheid bij ernstige noodsituaties.

Het nieuwe Solidariteitsfonds wordt opgezet naar het model van het bestaande Solidariteitsfonds van de Europese Unie, maar het toepassingsgebied wordt verruimd en de werkwijze wordt verbeterd. Er zal niet alleen hulp worden geboden in ernstige crisissituaties als gevolg van een natuurramp, zoals nu reeds het geval is, maar ook bij industriële/technologische rampen, noodsituaties op het gebied van de volksgezondheid en terroristische daden.

Dankzij het Instrument voor snelle respons en paraatheid bij ernstige noodsituaties zal een grotere capaciteit voor een snelle respons worden opgebouwd, wat de Europese Unie in staat zal stellen blijk te geven van haar solidariteit met de slachtoffers van rampen.

Bij het Solidariteitsfonds gaat het om een reserve waarop een beroep wordt gedaan na een grote ramp. Voorgesteld wordt om aan dit Fonds 6,2 miljard EUR toe te wijzen voor de periode 2007-2013. In diezelfde periode zou tot 138 miljoen EUR beschikbaar worden gesteld voor het Instrument voor snelle respons en paraatheid bij ernstige noodsituaties.

Hervorming ten behoeve van een duurzame visserij

De Commissie heeft vandaag ook voorgesteld één enkel kader te scheppen voor de financiering van een aantal mechanismen voor de uitvoering van het gemeenschappelijk visserijbeleid (GVB). Deze vereenvoudigde aanpak zal de doorzichtigheid vergroten en de inzet van de Unie om het hervormde GVB door te voeren duidelijker over het voetlicht brengen. De visserijsector en de kustgebieden zullen EU-steun ontvangen uit het afgelopen juli voorgestelde Europees Visserijfonds.

De hervorming van het GVB heeft tot doel tot een duurzame visserij te komen door deze sector te beheren op lange termijn, door te zorgen voor een beter en blijvend evenwicht tussen de visserij-inspanningen en de hulpbronnen die op zee beschikbaar zijn, door de belanghebbenden bij het GVB-proces te betrekken, door de handhaving van de visserijregels doeltreffender en uniformer te maken en door illegale visserij in en buiten de wateren van de EU te bestrijden.

Voor de betrokken uitvoeringsmechanismen wordt een budget van 2,6 miljard EUR voorgesteld. Dit bedrag maakt deel uit van het totale budget van 7,6 miljard EUR voor de Europese visserij.

Zie voor nadere informatie: http://europa.eu.int/comm/financial_perspective/

EbS stelt videomateriaal beschikbaar op: http://europa.eu.int/comm/avservices/ Overzicht van het voorgestelde financiële kader 2007-2013

Concurrentiekracht ter bevordering van groei en werkgelegenheid Kredieten voor vastleggingen in prijzen van 2004

Activiteit

Totaal 2007-2013

miljard EUR

% aandeel in totaal

2007-2013

% aandeel in deze rubriek

% verandering t.o.v. 2000-2006

Onderzoek
Vervoer en energie
Onderwijs en opleiding
Sociaal beleid (PROGRESS)
Concurrentievermogen & innovatie
Douane & FISCALIS
Groeiaanpassingsfonds
Overige (incl. andere acties, administratie en marge)

67,8*

20,7

12,0

0,6

3,7*

0,5*

7,0

20,4

6,6%


2%


1,2%

0,05%

0,4%

0,1%

0,7%


2,0%

51,1%

15,6%

9,0%

0,4%

2,8%

0,4%

5,3%

5,4%

166%

367%

268%


3%

92%

32%

nieuw

131%

Totaal

132,7

13,0%

100,0%

194%

Cohesie ter bevordering van groei en werkgelegenheid Bevordering van convergentie
Regionaal concurrentievermogen
Territoriale samenwerking
Overige (incl. administratie en marge)

264,0

57,9

14,3

2,5

25,8%

5,7%


1,4%

0,2%

78,0%

17,1%


4,2%

0,7%

40%

6%

14%

63%

Totaal

338,7

33,1%

100,0%

33%

Bescherming en beheer van natuurlijke hulpbronnen Landbouw (GLB - marktmaatregelen en rechtstreekse steun) Plattelandsontwikkeling
Milieubescherming
Visserijfonds
Overige (incl. andere acties, administratie en marge)

301,1

88,8


2,1

7,6*


5,1

29,4

8,7%

0,2%

0,7%

0,5%

74,4

21,9%

0,5%


1,9%


1,3%


-3%

25%

37%

24%

46%

Totaal

404,7

39,5%

100,0%

3%

Burgerschap, vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid Vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid
Gezondheid en consumentenbescherming
Cultuur, jeugd, media en burgerschap
Civiele bescherming en Instrument voor snelle respons Solidariteitsfonds
Overige (incl. andere acties, administratie en marge)

8,3*


1,8*


2,5*

0,1*


6,2*

5,8

0,8%

0,2%

0,2%

0,01%

0,6%

0,6%

33,7%


7,3%

9,9%

0,6%

25,2%

23,3%

228%

187%

267%

123%


-13%

127%

Totaal

24,7


2,4%

100,0%

90%

De EU als mondiale partner
Pretoetreding
Nabuurschapsbeleid
Ontwikkelingssamenwerking
Stabiliteit
Garantiefonds voor leningen
Overige (incl. andere acties, administratie en marge)

12,9

13,1

39,0


3,9


1,2*

25,3


1,3%


1,3%


3,8%

0,4%

0,1%


2,1%

14,0%

14,3%

42,3%

4.3%


1,4%


23,8%


-18%


95%


261%


257%


-13%


70%

Totaal


95,4


9,0%


100,0%


40%

Overige (incl. andere EU-instellingen, pensioenen, Europese scholen)


28,7

TOTAAL


1 025


* Voorstellen van 6 april 2005