Ingezonden persbericht


Robert Doornbos: Dagboek van Jordan Grand Prix' Formule 1 testrijder

VOOR DIRECTE VERSPREIDING/PUBLICATIE

Na Maleisië had ik een druk PR-programma bestaande uit verschillende interviews met dagbladen en magazines en een TV-optreden (Holland Sport) samen met Kees van der Grint van Bridgestone. Dus verbleef ik het merendeel van mijn tijd in Rotterdam om me daar ook fysiek voor te bereiden op de Grand Prix van Bahrein.

Al vrij vroeg vlogen we naar het Midden Oosten (Dubai), waar ik op de woensdag voorafgaand aan de Grand Prix van Bahrein een afspraak had met een potentiële sponsor. Het was daar werkelijk fantastisch: ik kreeg zelfs een rondleiding per helicopter! Midden in zee zijn ze daar momenteel druk bezig met het bouwen van twee resorts, een van zand opgespoten stuk land in de vorm van een palmboom en één in de vorm van een een wereldbol. Je kan wel raden dat alleen de rijksten van deze aarde daar een huis kunnen kopen! In Dubai is werkelijk alles groot, groter, grootst: Ze hebben de grootste indoor sneeuwhal, de grootste winkelcentra ter wereld, enzovoort. Echt heel indrukwekkend!

Aansluitend ben ik naar Bahrein gevlogen, waar ik in een heel andere wereld terecht kwam ondanks de geringe afstand. Het bleef echter fascinerend, en ook het circuit hier is echt te gek! Met dank aan Toyota Nederland kon ik op donderdag deelnemen aan een off-road evenement op een speciaal hiervoor aangelegde baan naast het circuit. Ik heb één van de instructeurs echt de schrik van zijn leven gegeven, toen ik in de derde versnelling een 60 graden zandheuvel op en af scheurde, haha! Samen met Ricardo Zonta, Takuma Sato en Jensen Button had ik dus de dag van mijn leven.

Op vrijdag was het eindelijk tijd voor het serieuze werk. Ik denk dat ik weer wat meer respect bij het team heb opgebouwd door binnen slechts vier of vijf ronden dit nieuwe circuit voor mij onder de knie te krijgen. Ik heb dat namelijk geleerd in de Formule 3000, waar je direct snel moest zijn. Ook Bridgestone was blij hiermee, omdat we hierdoor direct aan ons bandenprogramma konden beginnen.

Over het algemeen verliepen ook de vrije trainingen in Bahrein weer uitstekend, en was ik tevreden over mijn prestatie. Ik ging vrijdagavond pas om 21:00 uur 's avonds weer terug naar het hotel, omdat de engineers van Bridgestone graag alle mogelijke informatie willen verzamelen. Ik probeer nog steeds iedere dag zoveel mogelijk te leren. In San Marino zal ik proberen ook een goede run met weinig benzine te rijden, zoals Red Bull Racing en McLaren telkens doen. Het geeft namelijk zowel het team als de rijder goede publiciteit, dus waarom niet?

Zoals gewoonlijk was ook de rest van het weekend erg interessant voor me. Ik heb alle mogelijke meetings bijgewoond, maar ben nog steeds een beetje jaloers op mijn teamgenoten wanneer zij weer in de auto stappen voor de kwalificatie... Na afloop van de kwalificatie heb ik samen met Narain en Tiago een handtekeningensesie achter de hoofdtribune gedaan terwijl we in een traditionele boot zaten. De lokale bevolking weet echt verbazend veel over de F1 en zijn dan ook heel dankbaar dat er hier nu jaarlijks een race wordt georganiseerd.

Maar eerlijk gezegd ben ik toch blij dat we nu weer terug naar Europa gaan. Ten eerste omdat ik de circuits hier op mijn duimpje ken, ten tweede omdat de banen hier flink smaller zijn en daardoor een stuk uitdagender. Op deze circuits zul je als rijder dus de snelheid veel beter voelen.

Het team heeft op 14 en 15 april aanstaande een test gepland staan op Paul Ricard, waar ook praktisch alle andere teams present zullen zijn. Ik weet nog niet of ik ook moet rijden, maar mijn telefoon staat in ieder geval aan!

Naast mijn gebruikelijke trainingsprogramma in het Formula Medicine Resort in Viareggio (Italië), heb ik vooralsnog alleen nog een liefdadigheidsvoetbalwedstrijd in mijn agenda staan, op de woensdag voor de GP van San Marino. Daar zal ik onder andere samen met Michael Schumacher en Giancarlo Fisichella in één team aantreden, dus dat wordt zeker spektaculair!

Ik hou jullie op de hoogte,
Robert Doornbos

NIEUWS en FOTO worden aangeboden door INSIGHT F1 MOTORSPORT REPORT met dank aan ADAM COOPER. Voor meer informatie verwijzen wij u graag door naar Robert Doornbos officiële website www.robertdoornbos.com of kunt u contact opnemen met Jeroen Vermeeren (+31 621 541 564 / jeroen@insightf1.com).

© 2005 All Rights Reserved - www.robertdoornbos.com