Universiteit Maastricht

Trefwoorden: studenten, PGO, onderwijsvormen

Promotie dhr. David Gijbels
In de Faculteit der Rechtsgeleerdheid.
Titel: Effects of new learning environments: Taking students perceptions, approaches to learning and assessment into account.
Promotor: Prof.dr. F. Dochy.
Donderdag 7 april 2005, 14.00 uur

Studenten in probleemgestuurd onderwijs kunnen beter hun kennis toepassen in vergelijking met studenten uit traditioneel onderwijs, voor het puur verwerven van kennis zijn de resultaten minder eenduidig. Er is wel meer aandacht nodig voor echte toepassing van kennis in nieuwe situaties zowel tijdens het onderwijs als bij de toetsing om beter aan de verwachtingen te kunnen voldoen. Variatie in onderwijsvormen, confrontatie met conceptuele conflicten en uitwisseling van ideeën met anderen zijn sterke punten van een effectieve nieuwe leeromgeving. Het strategisch inzetten van toetsing, bijvoorbeeld door het werken met assessment-taken kan bijdragen tot vergroten van de positieve effecten van de leeromgeving.

De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.