Trefwoorden: studenten, PGO, onderwijsvormen
Promotie dhr. David Gijbels
In de Faculteit der Rechtsgeleerdheid.
Titel: Effects of new learning environments: Taking students
perceptions, approaches to learning and assessment into account.
Promotor: Prof.dr. F. Dochy.
Donderdag 7 april 2005, 14.00 uur
Studenten in probleemgestuurd onderwijs kunnen beter hun kennis
toepassen in vergelijking met studenten uit traditioneel onderwijs,
voor het puur verwerven van kennis zijn de resultaten minder
eenduidig. Er is wel meer aandacht nodig voor echte toepassing van
kennis in nieuwe situaties zowel tijdens het onderwijs als bij de
toetsing om beter aan de verwachtingen te kunnen voldoen. Variatie in
onderwijsvormen, confrontatie met conceptuele conflicten en
uitwisseling van ideeën met anderen zijn sterke punten van een
effectieve nieuwe leeromgeving. Het strategisch inzetten van toetsing,
bijvoorbeeld door het werken met assessment-taken kan bijdragen tot
vergroten van de positieve effecten van de leeromgeving.
De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats
in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.
Universiteit Maastricht