Stadjers
woensdag 6 april:
Modernere betaalmogelijkheden bij SOZAWE
Het College van B&W heeft een besluit genomen om modern betaalgemak
mogelijk te maken voor een aantal klantengroepen van SOZAWE. Het gaat
hierbij om een zogenaamde Prepaid Card'. Nadat deze kaart ingevoerd
is, kunnen diverse doelgroepen er gebruik van maken. Bijvoorbeeld
klanten in budgetbeheer kunnen dan in zeer korte tijd over hun geld
beschikken. Ook valt te denken aan klanten die beslist niet over een
eigen bank- of girorekening kunnen beschikken (o.a. dak- en
thuislozen). Deze pas is niet daadwerkelijk voorzien van geld, maar
biedt met behulp van een unieke pincode toegang tot een rekening waar
de dienst SOZAWE (periodiek) geld op kan storten. 'Rood staan' op deze
rekening is niet mogelijk. Deze kaart biedt voldoende mogelijkheden
voor spoedbetalingen en voor klanten die wekelijks een afgepast bedrag
ontvangen.
Invoering verder voorbereiden
De dienst SOZAWE gaat de invoering van de PrePaid Card de komende
maanden verder voorbereiden. De dienst zal naar het zich nu laat
aanzien in het najaar van 2005 een aantal klanten selecteren, die als
testgebruikers gaan fungeren, waarna de pas definitief kan worden
ingevoerd.
Modernere methode van betaling
Ter voorbereiding op de invoering van 'plastic geld' heeft SOZAWE de
mogelijkheden onderzocht van modernere betaalmethoden dan de huidige
betaalwijze via cheques. Momenteel maken klanten veel gebruik van
chequebetalingen en de budgetpas van de Gemeentelijke Kredietbank.
SOZAWE heeft al vanaf het begin van dit jaar klanten erop gewezen om,
indien mogelijk, een eigen rekening te openen zodat de uitkering niet
meer per cheque betaald hoeft te worden. Voor klanten voor wie dit
niet mogelijk is gaan betalingen via de nieuwe PrePaid Card ingevoerd
worden.
Win win situatie voor alle betrokken partijen
De huidige betaalvormen in de vorm van cheques voldoen niet echt meer
aan de eisen van deze tijd. Ze zijn in verhouding arbeidsintensief en
duur, veroorzaken regelmatig druktepieken in de hal van SOZAWE en
veroorzaken bij de uitgiftepunten in de stad (postkantoren) regelmatig
overlast. Verder stimuleren ze de eigen verantwoordelijkheid van de
klant niet aangaande het beheer over eigen middelen. Tegen deze
achtergrond lijken zowel de klant als de dienst SOZAWE gebaat te zijn
bij het overschakelen naar een moderne betaalmethode.
Gemeente Groningen