Gemeente Groningen

Stadjers

woensdag 6 april:
Modernere betaalmogelijkheden bij SOZAWE

Het College van B&W heeft een besluit genomen om modern betaalgemak mogelijk te maken voor een aantal klantengroepen van SOZAWE. Het gaat hierbij om een zogenaamde Prepaid Card'. Nadat deze kaart ingevoerd is, kunnen diverse doelgroepen er gebruik van maken. Bijvoorbeeld klanten in budgetbeheer kunnen dan in zeer korte tijd over hun geld beschikken. Ook valt te denken aan klanten die beslist niet over een eigen bank- of girorekening kunnen beschikken (o.a. dak- en thuislozen). Deze pas is niet daadwerkelijk voorzien van geld, maar biedt met behulp van een unieke pincode toegang tot een rekening waar de dienst SOZAWE (periodiek) geld op kan storten. 'Rood staan' op deze rekening is niet mogelijk. Deze kaart biedt voldoende mogelijkheden voor spoedbetalingen en voor klanten die wekelijks een afgepast bedrag ontvangen.

Invoering verder voorbereiden
De dienst SOZAWE gaat de invoering van de PrePaid Card de komende maanden verder voorbereiden. De dienst zal naar het zich nu laat aanzien in het najaar van 2005 een aantal klanten selecteren, die als testgebruikers gaan fungeren, waarna de pas definitief kan worden ingevoerd.

Modernere methode van betaling
Ter voorbereiding op de invoering van 'plastic geld' heeft SOZAWE de mogelijkheden onderzocht van modernere betaalmethoden dan de huidige betaalwijze via cheques. Momenteel maken klanten veel gebruik van chequebetalingen en de budgetpas van de Gemeentelijke Kredietbank. SOZAWE heeft al vanaf het begin van dit jaar klanten erop gewezen om, indien mogelijk, een eigen rekening te openen zodat de uitkering niet meer per cheque betaald hoeft te worden. Voor klanten voor wie dit niet mogelijk is gaan betalingen via de nieuwe PrePaid Card ingevoerd worden.

Win win situatie voor alle betrokken partijen
De huidige betaalvormen in de vorm van cheques voldoen niet echt meer aan de eisen van deze tijd. Ze zijn in verhouding arbeidsintensief en duur, veroorzaken regelmatig druktepieken in de hal van SOZAWE en veroorzaken bij de uitgiftepunten in de stad (postkantoren) regelmatig overlast. Verder stimuleren ze de eigen verantwoordelijkheid van de klant niet aangaande het beheer over eigen middelen. Tegen deze achtergrond lijken zowel de klant als de dienst SOZAWE gebaat te zijn bij het overschakelen naar een moderne betaalmethode.