STICHTING ICT OP SCHOOL

Medy van der Laan opent Kennisrotonde bij Ict op School

Persbericht van Stichting Ict op School

Den Haag, 07 april 2005

De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Medy van der Laan opende donderdag 7 april de Kennisrotonde van Ict op School in het kantoor van deze stichting in Den Haag.

De Kennisrotonde is een virtuele rotonde. Scholen en kennisinstellingen vormen het verkeer en komen met elkaar in contact op de rotonde. Scholen komen met innovatieve ambities en vraagstukken de rotonde op. Hier kunnen zij bestaande kennis vinden, in contact komen met andere partijen met kennis en ervaring of gezamenlijk nieuwe kennis ontwikkelen. Het is de bedoeling dat door de vraag van scholen een stroom aan kennis en informatie op gang komt.

Bij de opening waren behalve de staatssecretaris ook vertegenwoordigers van scholen en kennisinstellingen aanwezig. School voor Speciaal Basis Onderwijs 't Palet uit Bovenkarspel gaf toelichting op een vraagstuk dat deze school bij de Kennisrotonde heeft aangemeld. Deze school voor speciaal onderwijs wil een goed onderbouwd theoretisch model ontwikkelen voor de begeleiding van zorgleerlingen dat deel kan uitmaken van een leerlingvolgsysteem.

Staatssecretaris Van der Laan gaf aan dat zij het vooral interessant vindt dat de Kennisrotonde werkt vanuit de 'community-gedachte'. 'De Kennisrotonde - deze nieuwe loot aan de Ict op School-boom - stelt mensen in staat samen te werken en zelf kennis te verspreiden. Het is belangrijk dat mensen w¡llen delen en niet móeten. Ik hoop dat de Kennisrotonde veel wordt gebruikt en dat scholen zich openstellen voor vernieuwing'.

Onderwijsvernieuwing
Veel scholen hebben ambities om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en te vernieuwen door bijvoorbeeld het vraagstuk van vroegtijdig schoolverlaten aan te pakken, lessen aantrekkelijker te maken, meer maatwerk te leveren of een efficiëntere schoolorganisatie na te streven. Vaak zoeken zij naar slim gebruik van ICT om deze ambities te verwezenlijken. Stichting Ict op School merkt in het contact met scholen dat zij soms onvoldoende kennis en ervaring hebben om de vernieuwingsambities in de praktijk geheel op eigen kracht vorm te geven. De al wel bestaande kennis over onderwijsinnovatie en ICT circuleert nog onvoldoende. Ook wordt er nog te weinig kennis ontwikkeld die direct aansluit op de vraag van scholen.

Vraaggestuurd en praktisch
De Kennisrotonde wil scholen op een vraaggestuurde, praktische manier verder helpen op het pad van onderwijsvernieuwing. Scholen kunnen hun vraagstukken bij de Kennisrotonde bekend maken. Het vraagstuk kan op www.kennisrotonde.nl worden geplaatst. Andere scholen en kennisinstellingen hebben de mogelijkheid daarop te reageren. Scholen kunnen bijvoorbeeld aangeven dat zij met hetzelfde vraagstuk bezig zijn of dat zij over kennis of ervaring beschikken die aan de oplossing kunnen bijdragen. Ook kennisinstellingen, zoals expertisecentra, universiteiten, schoolbegeleidingsdiensten of Pabo's kunnen reageren met bij hun aanwezige kennis. Daarnaast gaat Ict op School actief in netwerken op zoek naar beschikbare kennis. De Kennisrotonde brengt scholen en kennisinstellingen bij elkaar en ondersteunt de organisatie van bijeenkomsten.

Als er voor een bepaald vraagstuk bestaande kennis wordt gevonden, moet deze vaak nog wel wat worden aangepast voor de specifieke praktijksituatie. De Kennisrotonde kan dit faciliteren door middel van een bijdrage.

Stimuleringsfonds
Als in de verschillende netwerken geen geschikte kennis wordt gevonden, bestaat de mogelijkheid om kennis te ontwikkelen. Via een stimuleringsfonds kunnen scholen hiervoor een bijdrage ontvangen. Het is dan wel van belang dat het gaat om een project waar meerdere scholen bij betrokken zijn. Een programmaraad selecteert projecten die in aanmerking komen voor een bijdrage. De programmaraad bestaat uit mensen met verschillende maatschappelijke functies die allen over een breed netwerk in het onderwijs of de ICT-sector beschikken.

De afgelopen periode deed Ict op School in een proefperiode ervaringen op voor de Kennisrotonde. Samen met een aantal scholen en kennisinstellingen heeft Ict op School de verschillende activiteiten van de Kennisrotonde verkend.


---


-----