SPONSOR MAGAZINE

Top 25 sponsors besteden 200 miljoen euro aan sponsoring

AMSTERDAM, 7 april 2005; De 25 grootste sponsors van Nederland besteden in totaal 197,3 miljoen euro aan sponsoring. Dat blijkt uit de Top 25 die het vakblad Sponsor Magazine heeft samengesteld over de sponsoruitgaven van bedrijven in 2004.

De 197,3 miljoen euro betekent een stijging met 7,5% (13,6 miljoen euro) in vergelijking met het bedrag dat in 2003 is besteed aan sponsoring. De 25 bedrijven zijn samen goed voor een kwart van de totale sponsormarkt van bijna 800 miljoen euro in ons land. Het bedrag betreft alleen de sponsorrechten en heeft dus geen betrekking op de activatie van de sponsorships die vaak een meervoud van het sponsorbedrag zijn.

Rabobank is volgens de Top 25 nog steeds de grootste sponsor van Nederland. Het bedrag van 37 miljoen dat de bank besteedt bestaat voor 18 miljoen uit corporate sponsorships en voor 19 miljoen uit bijdragen van de verschillende zelfstandige lokale kantoren van de bank. Het grootste deel van het bedrag (10 miljoen) wordt ingenomen door de in 2004 verlengde sponsoring van het Rabobank Wielerplan. Heineken staat dit jaar op de tweede plaats met een budget van 18 miljoen euro. Unilever is gezakt naar de derde plaats (15 miljoen). Op plaats 25 komt Nederlandse Spoorwegen de Top 25 binnen met een sponsorbudget van 2,1 miljoen euro.

Andere nieuwkomers in de lijst zijn TPG, Randstad en Wilux. Uit de lijst verdwenen onder meer DSB (vanwege de beëindiging van de schaatsploeg) en Trust.
Traditioneel bestaat de lijst vooral uit bankverzekeraars, kansspelorganisaties, energiebedrijven en sportartikelenfabrikanten. Opvallend is het aantal logistieke bedrijven dat flink is gaan sponsoren. Afwezig zijn bedrijven uit de telecomsector en internetbedrijven.