Gemeente Barendrecht

PERSBERICHT

Winnaar NRW Jaarprijs 2005: Carnisse Veste Barendrecht

De NRW Jaarprijs is dit jaar op 7 april 2005 voor de 16e maal uitgereikt tijdens de Algemene Ledenvergadering van de NRW 1) die gehouden werd in het Fortis Auditorium te Utrecht. Mevrouw Madeleine Schure en de heer Bart van Rooijen van Rodamco namen de prijs in ontvangst.

Winnaar van deze prijs werd het nieuwe winkelcentrum Carnisse Veste in Barendrecht, Dit nieuwbouwproject bevindt zich in de nieuwe vinex wijk Carnisselande. Het centrum omvat 15.600 m2 winkels, 233 woningen en 750 parkeerplaatsen. Het project is ontwikkeld door Rodamco Nederland Winkels BV, eigenaar is Rodamco Europe (winkels) en Amvest (woningen). Architect: Atelier Pro Hans van Beek i.s.m. Gerard Smit; voor het design tekende GDA International BV en het beheer is in handen van VP&A Vastgoedmanagement.

Doelstelling ontwikkeling
Doelstelling was een wijkwinkelcentrum op 2 lagen te ontwikkelen door gebruik te maken van het natuurlijk hoogteverschil en twee maaivelden, één op polderniveau en één op dijkniveau, zonder de commerciële functie van het winkelcentrum te verstoren.

Jurybeoordeling
Bij de beoordeling van de ingediende projecten speelde de mate waarin het project een bijdrage levert aan de kwalitatieve ontwikkeling van winkelcentra in Nederland een belangrijke rol. In samenhang met de overige activiteiten van de NRW heeft de instelling van de jaarprijs tot doel een impuls te geven aan het denken over, het ontwikkelen en realiseren van geplande winkelvoorzieningen, onder meer in relatie tot omgeving en marktgebied. Voor 2005 is, meer dan in voorgaande jaren, ervoor gekozen om bij de beoordeling van de projecten de focus te leggen op de gebruikerskant van het winkelcentrum. Immers, de beleving van de consument maakt dat een project al dan niet goed bezocht wordt, en speelt daarom een belangrijke rol bij de uiteindelijke bepaling van de winnaar door de jury.

Juryrapport NRW Jaarprijs 2005: Carnisse Veste in Barendrecht De jury heeft geconstateerd dat Carnisse Veste door de in het centrum gevestigde ondernemers hoog wordt gewaardeerd. Het centrum is uitstekend geïntegreerd in de omgeving en heeft in korte tijd een sterke positie in de lokale verzorgingsstructuur ingenomen. Dit leidt onder meer tot een hoge besteding per bezoek door de consument. Dat de ontwikkelaar en de belegger zich onder een dak bevinden komt tot uitdrukking in de aandacht voor details, de uitstekende samenwerking met de ondernemers en de heldere visie op de presentatie van het centrum. De jury is onder de indruk van de manier waarop ter plaatse van het natuurlijke hoogteverschil gebruik is gemaakt. Op een innovatieve manier is het boodschappen doen op het lager gelegen polderniveau gescheiden van het winkelen op het hoger gelegen dijkniveau. Groot voordeel is bovendien dat de bewoners, het winkelende publiek en de ondernemers geen last ondervinden van het bevoorraden van de winkels. De jury vindt het ontwerp van het centrum, het materiaalgebruik en het speelse verlichtingsplan inspirerend. De jury

NRW Persbericht NRW jaarprijs 2005, pagina 2

heeft veel waardering voor de strategische en planmatige aanpak van de marketingcommunicatie. De merknaam en het concept "Carnisse Veste Pakt Uit" zijn op een consequente wijze doorgevoerd in de huisstijl, decoratie, activiteiten en commerciële acties. Dit versterkt naar de mening van de jury de naamsbekendheid en het merkbeeld van het centrum. Met de gebruikers is de jury van mening dat er meer ruimte had kunnen worden gegeven aan verblijfsduurverlengende elementen en dat oplossingen moeten worden gevonden voor de wind en tocht in het centrum, die door de gebruikers op bepaalde momenten als hinderlijk worden ervaren. Dit neemt niet weg, dat Carnisse Veste volgens de jury in veel opzichten voldoet aan de eisen van de gebruikers.

Winnaar NRW Aanmoedigingsprijs 2005: Bos en Lommerplein in Amsterdam

Dit nieuwbouwproject bevindt zich in het hart van het Stadsdeel Bos en Lommer. Het Bos en Lommerplein is een ontwikkeling van AM Vastgoed (winkels) en Hillen & Roosen (woningen).Fortis Vastgoed Beleggingen werd eigenaar van het winkelcentrum. Architect: Vera Yanovshtchinsky, beheer winkelcentrum: SCM .

Juryrapport NRW Aanmoedigingsprijs 2005: Bos en Lommerplein in Amsterdam Volgens de jury is het Bos en Lommerplein op kwalitatief hoogwaardige wijze ontwikkeld tot een compleet stadsdeelcentrum. De jury is onder de indruk van de manier waarop het complexe project onder moeilijke omstandigheden is gerealiseerd. Het centrum kent een grote verscheidenheid aan allochtone en autochtone detailhandel wat het motto "Kleurrijk winkelen in Bos en Lommer" in alle opzichten waar maakt. De jury heeft veel waardering voor de intensieve samenwerking tussen de ontwikkelaar, de belegger, de ondernemersvereniging en de overheid, vooral het Stadsdeel Bos en Lommer. Bos en Lommerplein is volgens de jury een stimulerend voorbeeld van economische en sociale vernieuwing van een achterstandswijk en geeft een impuls aan verdere investeringen in het Stadsdeel. Volgens de jury is dit een initiatief dat aangemoedigd moet worden.

Uit het marktonderzoek onder consumenten bleek voorts bij alle projecten een hoge tevredenheid, zodat geconcludeerd mag worden, dat alle projecten geslaagde ontwikkelingen genoemd mogen worden.

Inzenders 2005
Voor 2005 streden 7 ingediende winkelprojecten (opgeleverd in 2004) om de eer. In willekeurige volgorde waren dit:

Projectnaam Plaats Ontwikkelaar / inzender BVO in m² Bos en Lommerplein Amsterdam AM Vastgoed B.V. 11.500 Carnisse Veste Barendrecht Rodamco Europe 15.669 Parkwijk Utrecht William Properties B.V. 5.733 Corio Nederland Retail B.V. Stadshagen Zwolle ING Real Estate Development 11.500 Corio Nederland Retail B.V. De Symfonie Nieuw Vennep William Properties B.V. 15.885 Achmea Vastgoed Vinkhuizen Groningen WPM Planontwikkeling B.V. 7.959

NRW Persbericht NRW jaarprijs 2005, pagina 3

Dura Vermeer Bouw Hengelo B.V. Stichting Nijestee Corio Nederland Retail B.V. De Vlashoeck Bergschenhoek WPM Planontwikkeling B.V. 4.100 Corio Nederland Retail B.V.

Samenstelling Jury
De jury van de NRW Jaarprijs bestond uit het bestuur van de NRW aangevuld met 2 externen uit de disciplines overheid en consument. Bestuursleden met een zogenaamd `conflict of interest' namen geen deel aan de definitieve beslissing voor het aanwijzen van de winnaar en werden tot op het moment van de uitreiking ook niet geïnformeerd over de gekozen winnaar.

De jury 2005 bestond uit:

Juryvoorzitter:
Prof. Drs. Ing. H.J. Gianotten, directievoorzitter EIM BV, en bijzonder hoogleraar Retail Marketing aan Universiteit van Tilburg

NRW juryleden:
H.F. Apon, directeur DTZ Zadelhoff
Ing. L. Lantinga, directeur Ahold Vastgoed
Drs. M.S. Riaskoff, directeur Foruminvest BV

Externe juryleden:
Mevrouw N. Speijers, journalist dagblad De Telegraaf Drs. A.A. Verduijn, directeur Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Utrecht

Procedure Jurering
De jurering vond plaats in een drietal fases:
Fase 1: Aanmelding en nominatie
Fase 2: Onderzoek
Fase 3: Jurybezoek en eindbeoordeling

Fase 1 Jurering
In deze fase beoordeelde de jury de informatie en het toonmateriaal zoals dat door de inzenders is verstrekt via het aanmeldingsformulier. De beoordelingscriteria in deze fase zijn de motivatie ten aanzien van het vernieuwende karakter van het project en de resultaten alsmede de onderbouwing van de kwaliteit van het project op het gebied van strategische keuzen, marketing en promotie, projectaanpak, realisatie en onderscheidend vermogen Fase 2 Jurering
In deze fase vond door Strabo bv een consumenten- en detaillistenonderzoek plaats. Het consumentenonderzoek werd op locatie van het ingezonden project uitgevoerd. Het detaillistenonderzoek werd telefonisch dan wel op locatie van het project uitgevoerd. De beoordelingscriteria in deze fase werden bepaald door de commerciële aantrekkelijkheid van het project voor consument en detaillist. De beoordeling betrof criteria ten aanzien van fysieke kenmerken van het centrum (bereikbaarheid, routing, parkeergelegenheid, bewegwijzering etc.), functionele kenmerken (aanbod winkels, horeca, leisure en andere voorzieningen, bijzonderheid aanbod en uniciteit, trekkers etc.), commerciële kenmerken

NRW Persbericht NRW jaarprijs 2005, pagina 4

(architectuur en aankleding, openingstijden, verlichting, veiligheidsbeleving etc.) en bezettingskenmerken (huren en bijkomende kosten, positionering, concurrentiepositie en profiel etc.).
Fase 3 Jurering
In deze fase bezocht de jury de genomineerde projecten. De beoordeling van het project vond plaats op basis van de presentatie van het project. Het oordeel over het vernieuwende karakter van het project en de commerciële aantrekkelijkheid van het project werd aangevuld met de beoordeling van de mate waarin het project bijdraagt aan de verhoging van de kwaliteit van de sector en het stimuleren van de ontwikkeling daarvan.


1) De Nederlandse Raad van Winkelcentra is opgericht in 1986 en heeft in de afgelopen negentien jaar een niet meer weg te denken positie verworven in de Nederlandse vastgoedwereld. Als geen andere organisatie heeft zij zich vanuit verschillende invalshoeken ingezet voor het wel en wee van winkelcentra in Nederland. De NRW profileert zich als een non-profitorganisatie die een overkoepeling vormt voor ondernemingen en instellingen die zich bedrijfsmatig bezighouden met winkelcentra en hun omgeving. De kracht van de NRW ligt in het feit dat de vereniging een neutrale en onafhankelijke positie inneemt binnen de winkelvastgoedsector.