Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

VMBO-leerlingen maken in fictief reclamebureau professionele presentaties VMBO-leerlingen scoren op Nationale Presentatiedagen

Breda, 8 april 2005 - Het team van SG Sprengeloo uit Apeldoorn en 2 teams van CSG De Hoven uit Gorinchem/Sleeuwijk zijn op de Nationale Presentatiedagen 2005 uitgeroepen tot de beste VMBO-scholen op het gebied van presentatie. Zij ontvingen vanmiddag een nominatie uit handen van voorzitter Cees Verheul. De dagen zijn gisteren en vandaag gehouden op het VMBO van het Florijn College aan de Mgr. de Vetstraat in Breda. 48 leerlingen van 16 VMBO-scholen uit het hele land gingen gisteren van start in de sterrenklas, waar ze lieten zien wat zij kunnen op het gebied van visuele presentatie, zowel 2- als 3-dimensionaal. Vandaag was de afronding en bekendmaking van de nominaties. De presentatiedagen leveren een positieve bijdrage aan de vele activiteiten die op het VMBO worden ontplooid.

De voorzitter van het organisatiecomité, de heer Cees Verheul, gaf gisterenochtend de aftrap. De leerlingen kregen alle benodigde informatie, zoals de lesbrieven, de criteria en doelstelling op CD-Rom gepresenteerd. Daarnaast was (en is nog steeds) alle informatie te vinden op www.sterrenklas.nl, een website die door een vierdejaars ICT-leerling van het Florijn is ontworpen. Vervolgens gaf Monique Bekers van Euretco's Sport2000 tekst en uitleg over het gebruik van hun producten in het etaleren en vormgeven. Zij waren namelijk de 'opdrachtgever' voor wie de leerlingen hun presentatie mochten maken.

Het thema van deze dagen was 'lettergebruik in promotie' in het kader van "Sport2000 - 10 years on the move". De leerlingen maakten d.m.v. actieve, didactische werkvormen kennis met de verschillende aspecten en invalshoeken van waaruit het thema te benaderen was. Doelstelling van enkele workshops van Euretco en Fotostudio Aksento was hen inzicht te geven in het lettergebruik binnen de promotie. De opdrachten zijn zodanig gesteld dat ze aansluiting vonden bij de belevingswereld van jongeren: uitdagend, spannend en betekenisvol, in de context geplaatst van een praktische vraagstelling.

Brainstorm

Aan de hand van alle verkregen informatie moesten de leerlingen starten met brainstormen. Hieruit konden ze dan een sfeerkaart samenstellen die de basis vormt voor de uiteindelijke presentatie. Gisteren en vandaag hebben ze er keihard aan gewerkt. Om 12.00 uur moest alles klaar zijn. Vanmiddag tussen 14.30 en 15.00 uur werden de presentaties bekeken. De jury, bestaande uit o.a. visual merchandisers uit het bedrijfsleven, nomineerde vervolgens van alle 16 deelnemende teams de drie beste. De sterke kanten van deze presentaties werden vastgelegd in een juryrapport. Dat waren o.a. het consequent doorvoeren van ronde vormen, het product dat terugkomt in de fotografie, gebruik van letters 'fitness' wekken nieuwsgierigheid en het ruimtelijk gebruik van foto's. De leerlingen van het Florijn College ontvingen een eervolle vermelding als beste productpresentatie.

Masterklas

Aangezien ook voor docenten altijd wel iets te leren valt van vakspecialisten werd voor hen op de tweede dag een Masterklas georganiseerd. Samen met deskundigen van Euretco / Sport2000 en van Buro Boodt, een bureau voor productpresentatie en omgevingsontwerp en in 2002 uitgeroepen tot leerbedrijf van het jaar, werd er gefilosofeerd over de ontwikkelingen die nu en in de toekomst plaatsvinden op het gebied van visuele presentatie en lettercompositie.

////

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht