Gemeente Amsterdam

Huffnagel wil meer creatieve evenementen in Amsterdam 8 april 2005 - Corine Lindhout

De wethouder Economische Zaken, Frits Huffnagel, wil de komende jaren meer investeren in onderscheidende evenementen die bijdragen aan het toeristische aanbod van Amsterdam. Zo kan het Amsterdam Dance Event en Inside Design Amsterdam rekenen op steun van de gemeente. Huffnagel wil het budget wat nu voorhanden is vooral besteden aan het meefinancieren van creatieve evenementen en het uitbreiden van bestaande evenementen.

De positie van Amsterdam als toeristenstad staat onder druk: er zijn meer concurrenten gekomen en toeristen zijn mobieler geworden. Het is volgens Huffnagel daarom van belang meer in te zetten op evenementen waarmee Amsterdam zich kan onderscheiden van haar concurrenten. "We zetten als gemeente ons geld op nieuwe, onderscheidende evenementen als het Amsterdam Dance Event, dat momenteel uitgroeit tot een van de meest toonaangevende dance festivals in Europa. Daarnaast zetten we in op bestaande, succesvolle evenementen die willen uitbreiden zoals het jaarlijkse Grachtenfestival en Jumping Amsterdam", aldus de wethouder.

Het benodigde geld komt uit het budget Verblijfstoerisme Stimulerende Evenementen (VSE) van Economische Zaken dat is bedoeld om toeristen te trekken die meer dagen in de stad verblijven. Huffnagel: "Op meerdaagse en grootschalige evenementen komen veel internationale toeristen af die veel geld uitgeven in de stad. Het Rembrandtjaar in 2006 is daar een goed voorbeeld van met internationale allure." Het Rembrandthuis kan dan ook rekenen op financiële steun van de gemeente.

Uit het huidige budget van EUR 424.000 wordt in 2005, naast bovengenoemde evenementen, ook `Inside Design Amsterdam' door de gemeente ondersteund. Huffnagel: "Tijdens `Inside Design Amsterdam' kunnen internationale en Amsterdamse ontwerpers in `september designmaand' hun ontwerpen tonen op diverse openbare locaties in de stad. Het is een nieuw evenement dat helemaal past bij de uitstraling van Amsterdam als creatieve en innovatieve stad zoals we die met onze citymarketing uitdragen."

Om zich in een toenemende concurrentiestrijd met andere steden te blijven onderscheiden moet Amsterdam volgens Huffnagel meer investeren in toonaangevende evenementen en adequate promotie. Dat is essentieel voor internationale bezoekers om interessant te blijven. Het budget moet daarom in de nabije toekomst worden verdubbeld.

Behandeling in de raadscommissie
Het college van B&W heeft deze week ingestemd met de notitie `Verblijfstoerisme Stimulerende Evenementen 2005'. Deze notitie zal ter kennisneming aan de leden van de Raadscommissie voor Financiën en Economische Zaken, Deelnemingen en Inkoop worden aangeboden op 28 april.

Pb-071