Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

EERSTE PUNTEN VOOR TOM CORONEL IN TOLEDO VAN SEAT HOLLAND TEAM

De vermaarde racepiste in het Italiaanse Monza vormde het strijdtoneel voor de dubbele openingsronde van het FIA WTCC 2005. Het Wereldkampioenschap voor toerwagens, waaraan door zes verschillende merken wordt deelgenomen. Huizenaar Tom Coronel rijdt dit jaar voor het SEAT Holland Team en verscheen in Italië voor het eerst sinds jaren met een voorwielaangedreven raceauto aan de start. Na een hectische training zat er voor de Nederlander in zijn -door SEAT Sport geprepareerde -Toledo Cupra niet meer in dan een 20ste plaats. Zijn eerste raceoptreden bracht een 15e plaats, terwijl het tweede optreden voortijdig eindigde na een gebroken aandrijfas. In de Michelin Independents Trophy voor privérijders pakte de Seat Holland Team rijder met zijn derde plaats in de eerste race ook zijn eerste kampioenschapspunten.

Precies tien dagen voor de start van het WTCC kwamen Tom Coronel, de Nederlandse SEAT organisatie en het Britse Team van Paul Ridgway tot elkaar. `Goed beschouwd is dat misschien wat laat, maar ik was er wel enorm blij mee!`, opent Tom Coronel zijn relaas. `Op de vrijdag voor de race heb ik de Toledo voor het eerst in het echt gezien. En eerlijk gezegd was ik onder de indruk van de manier waarop alles was opgebouwd. Het zag er werkelijk fantastisch uit en je zag dat hier ervaren mensen aan gewerkt hadden. De eerste vrije training werd volledig in de regen verreden en ik moest met regelmaat de pits binnenkomen om mijn ruiten schoon te laten maken. Tussentijds had ik voldoende tijd om aan de auto te wennen. Dat was heel belangrijk. Een goed gevoel te krijgen met die auto. In de tweede training ging het allemaal gelijk een stuk beter. Ik pakte een vierde trainingstijd en was daarmee de snelste SEAT. Helemaal super dus! Goed om te zien was ook dat de mensen van SEAT Sport regelmatig langskwamen en waar nodig nog wat hulp boden. De tijdkwalificatie werd op een droge baan verreden. Dat was voor mij weer even wennen, want onder droge weersomstandigheden had ik nog niet eerder gereden en ik moest ook nog wat wennen aan het weggedrag en het geluid van de motor. Dat was duidelijk anders dan ik tot nu toe gewend was.` In de acht beschikbare ronden klasseerde Coronel zich als 20ste voor de startgrid.
`Dat was een plaats of zeven, acht te laag. Maar net toen ik op nieuwe banden de baan op reed was er sprake van een rode vlag situatie en werd de training gestaakt. En dat ik op die twaalfde of dertiende plaats thuishoorde, bewees ik tijdens de warming-up en in de eerste race. Mijn eerste start was redelijk maar kon beter`, erkende Tom Coronel na afloop. Hij wist zijn positie te behouden en schoof in de volgende van de negen ronden telkens wat naar voren om als 15e te finishen. `Daarmee was ik derde privateer en achteraf had dat nog wel een plekje beter gekund. Want de man voor mij wilde ik een ronde later pakken. Maar ik werd verrast door de finishvlag. Die verwachtte ik een ronde later!`

De Nederlander was in ieder geval in de juiste stemming voor de tweede race, die hij begon met een aanmerkelijk betere start. `Maar net toen ik als tweede privateer reed ging de linkeraandrijfas kapot. Daarmee kwam er een te vroeg einde aan deze race. Jammer, maar thatŽs racing!`, stelt Coronel vast. Tot slot verklaarde hij onder de indruk te zijn van de Toledo Cupra. `Een auto met veel potentieel waarmee ik dit jaar zeker nog mooie dingen wil laten zien. Ik ben SEAT in Nederland ook geweldig dankbaar dat zij mij deze mogelijkheid hebben geboden.`

Na Monza, doet het WTCC in het weekend van 1 mei het circuit van Magny-Cours in Frankrijk aan. De eerste WTCC-race zal 24 april aanstaande in het SBS 6 programma RaceXperience te zien zijn tijdens het speciale SEAT ŽAuto EmocionŽ gedeelte dat door Tom Coronel gepresenteerd wordt. Hij wordt in het WTCC 2005 naast SEAT-Pon Car ondersteund door: BBS, McGregor en Splitfire Sparkplugs.

Huizen, 10 april 2005