AutoRai

Sébastien Loeb slaat terug

(11-4-2005)
Nadat Citroën Xsara WRC-rijder Sébastien Loeb in 2003 en 2004 genoegen moest nemen met de vierde plaats in de Propecia Rally New Zealand, pakt hij dit jaar de volle winst. Met een voorsprong van bijna 50 seconden op nummer 2, toont de Fransman op indrukwekkende wijze de kracht van de Citroën Xsara WRC.
En zijn eigen kunnen. Teamgenoot François Duval maakt het puntenfeestje compleet door de vierde plaats op te eisen.

"Na deze overwinning ben ik een stuk rustiger, met nog maar één punt achterstand op de nummer één in het klassement", aldus een gelukkige Loeb die weer opgelucht kan ademhalen: na een overtuigende overwinning in de openingsrally van Monte Carlo, liet het geluk hem in Zweden en Mexico tijdelijk in de steek.

Ook Citroën Sport Teamchef Guy Fréquelin slaakt een zucht van verlichting. "We moesten absoluut veel punten pakken. Dat was essentieel. Het feit dat we hier wonnen na slechts twee eerdere bezoeken, geeft het potentieel van ons team aan. Iedereen was er dan ook op gebrand om het geheim van winst in Nieuw Zeeland te vinden. En daarin zijn we geslaagd."

Loeb pakt de leiding al tijdens de vierde proef en bouwt de voorsprong vanaf dat moment alleen nog maar uit. Om zijn superioriteit te onderstrepen finisht hij de laatste proef met een voorsprong van tien seconden, hoewel dit niet meer nodig is voor de overwinning.

Enorme vooruitgang
De hele rally blijkt de Citroën Xsara WRC absoluut de meerdere. Tijdens de shakedown voorafgaand aan de rally hadden zowel Loeb als Duval slechts drie runs nodig om een perfecte afstelling van de auto voor elkaar te krijgen. Waarbij enkele kleine veranderingen worden doorgevoerd. Loeb: "Als je ziet waar wij vorig jaar stonden in Nieuw Zeeland en je vergelijkt dat met dit jaar, dan zie je pas echt goed welke vooruitgang we hebben geboekt."
Behalve een goede set-up van de Xsara's WRC hebben ook de nieuw ontwikkelde Michelin Z'BTO-banden hun kwaliteiten bewezen. De hardere compound bleek perfect voor de Nieuw Zeeland-rally.

Duval zeer tevreden
Blijft over de vraag of François Duval niet ook op het podium had moeten staan. De hele rally reed Duval op een podiumplek, maar uiteindelijk werd hij ietwat getemperd door remproblemen. De Belg vraagt nogal wat van zijn remmen, dus werden de meest effectieve versies gemonteerd. Deze slijten echter sneller en dat bleek tijdens de tweede run over de lange 'Bull'-proef.
âMijn doel was om in de top vijf te eindigen", zo onderstreept Duval. "Ik moest eindelijk punten scoren voor mijn team en heb daarom veel meer minder risico genomen. Het was in de Xsara pas mijn tweede rally op gravel en ik ben erin geslaagd consistent te rijden. Ik ben dan ook zeer tevreden met dit resultaat."

Met de vijf gescoorde FIA WRC-punten nestelt Duval zich op de achtste plaats in het klassement. Loeb komt met 25 punten net één punt tekort om zich naast de nummer één te scharen. Ook voor het fabrieksklassement is de rally van Nieuw Zeeland succesvol voor Citroën: de fabrikant stijgt door de prestaties van beide teams van de vijfde plaats naar de tweede plek.