GroenLinks

Ministers moeten zuiniger rijden

11 april 2005

De overheid moet in zuinige autos gaan rijden. Bewindspersonen en hogere ambtenaren zijn niet te goed voor een zuinige auto. De overheid moet via haar inkoopbeleid een veel beter voorbeeld gaan geven.

Het maakt het rijk niet uit hoeveel milieuvriendelijke auto's ze heeft. Ook mogen ministers en hoge ambtenaren in relatief vuile en onzuinige auto's worden rondgereden. Dat antwoordt chef inkoop staatssecretaris Van Gennep (EZ) vandaag op vragen van Wijnand Duyvendak over de aanbesteding van het wagenpark van het Rijk.

GroenLinks wil dat juist het Rijk, en zeker de ministers zelf, het goede voorbeeld geeft. Minimaal 25% van de autos van het Rijk moet milieuvriendelijk zijn, vindt GroenLinks. Ook in hun klasse zijn er voldoende relatief zuinige auto's (minimaal C-klasse) te koop. Als de overheid zelf milieuvriendelijk inkoopt, kan dit een grote stimulans zijn voor schone, zuinige en stille auto's. Wijnand Duyvendak kreeg een teleurstellend antwoord op zijn eerdere vragen. Als de staatssecretaris bij haar weigering blijft, zal Wijnand Duyvendak de Kamer via een motie voostellen haar aanbestedingsbeleid bij te sturen. Eerst stelde hij nog de volgende vragen:


1. Herinnert u zich uw antwoorden op mijn eerdere vragen over de aanbesteding van het autopark ?
2. Waarom kiest u er niet voor om voor de Rijksoverheid een taakstelling neer te leggen voor een minimumpercentage duurzame (elektrische, hybride en/of waterstofauto's) voertuigen?
3. Bent u bereid om alsnog in de aanbestedingsregels op te nemen dat departementen minimaal een bepaald percentage, bijvoorkeur minimaal 25%, aan duurzame voertuigen moeten aanschaffen? Zo nee, waarom niet?
4. Bent u bereid in de aanbestedingsregels op te nemen dat departementen minimaal een bepaald percentage, bijvoorkeur minimaal 25%, aan voertuigen met het A- of B-label moeten aanschaffen? Zo nee, waarom niet?
5. Waarom mogen bewindslieden en (plaatsvervangend) DG's en SG's wel in een auto met een D-label rijden? Er zijn toch voldoende ruime auto's met een B- of C-label beschikbaar? Kunt u aangeven waarom deze zuinigere auto's niet voldoen voor genoemde personen?
6 Vindt u niet dat juist bewindspersonen en hogere ambtenaren een voorbeeldfunctie hebben en van hen gevraagd kan worden dat ze in een zuinige auto (minimaal C-klasse) gereden worden? Zo nee, waarom niet?
7. Bent u bereid deze vragen binnen een week te beantwoorden en voor die tijd geen onomkeerbare besluiten inzake de aanbesteding te nemen?

Wijnand Duyvendak