LogicaCMG



Persbericht

innovatieve toepassingen noodzakelijk voor de ontwikkeling van breedband in Nederland

De ontwikkeling van nieuwe toepassingen biedt kansen voor marktgroei.

Amstelveen, 11 april 2005

Uit onderzoek van LogicaCMG, TNO en de RSM Erasmus University naar innovatieve breedbandtoepassingen is gebleken dat ze breedbandaanbieders veel nieuwe inkomsten bieden. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van B@Home, een onderdeel van het Freeband Communication Programma dat wordt gefinancierd door het Ministerie van Economische Zaken.

De Nederlandse breedbandmarkt richt zich momenteel nog sterk op het afzetten van (gebundelde) 'kale' telefonie-, internet- en televisiediensten. Doordat de aanbieders van telefonie, internet en televisie in toenemende mate met elkaar concurreren leidt het gebrek aan dienstenvernieuwing vooral tot prijsdruk. Aanbieders kunnen zich laten inspireren door ontwikkelingen in het buitenland die gericht zijn op het creëren van innovatieve functionaliteiten voor de eindgebruiker. Nieuwe functionaliteiten leveren mogelijkheden voor nieuwe omzetstromen, terwijl ze niet per definitie op technologische innovaties gestoeld zijn. Hierdoor komen ze meer binnen handbereik van de huidige aanbieders te liggen.

Voorbeelden van innovatieve diensten zijn:


· het opnemen van 'knoppen' in TV-uitzendingen waarmee gemakkelijk additionele informatie opgevraagd kan worden; de informatie wordt afgeleverd op de mobiele telefoon;


· een combinatie van een videorecorder en pc die de pauze en slow-motion functionaliteit levert en het automatisch doorspoelen van commercials gedurende opgenomen TV-uitzendingen mogelijk maakt;


· nieuwe Digital Rights Management (DRM) functionaliteiten zoals toepassen van 'houdbaarheidsdata' op software;


· het opzetten van breedbandportals (iTMS en Timebook Town portal) om de afzet van innovatieve consumer devices zoals de iPod en e-books te stimuleren.

Content niet langer king

De rol van content in de concurrentiestrijd in breedband lijkt te worden overschat. Innovatie zal dan ook niet primair op content gericht (moeten) zijn. In het algemeen is de omzet in de telecommunicatiemarkt (mobiele en vaste telefonie, toegang tot internet en kabelnetwerken) substantieel groter dan de gecombineerde omzet van bioscopen, boeken, kranten, CD's, DVD's, etc. Wanneer telecommunicatie bedrijven investeren in content staan ze bovendien voor een dilemma: er is geen content waarvoor consumenten massaal van leverancier veranderen (met als enige en beperkte uitzondering: voetbal) en content die wel onderscheidend is, is doorgaans zo duur dat het eigen klantenbestand te beperkt is om de investering terug te verdienen. Zonder exclusiviteit wordt de business echter niet gestimuleerd.

Peer-to-peer toepassingen blijven bedreigend voor de content industrie

Peer-to-peer toepassingen (directe communicatie en uitwisseling van gegevens tussen de gebruikers van het netwerk) nemen een fors deel van het verkeer op breedbandnetwerken voor hun rekening. Dit soort toepassingen biedt grote voordelen en zal daarom blijven bestaan en groeien. Tegelijkertijd is veel van dit verkeer illegaal omdat het auteursrechten schendt. Peer-to-peer is daarmee én een grote stimulans van breedband én een grote bedreiging voor een financieel gezonde structuur. Het is onwaarschijnlijk dat illegale peer-to-peer toepassingen met technische middelen volledig onmogelijk gemaakt kunnen worden; wellicht dat ook aanpassingen van het auteursrechtregime noodzakelijk zullen worden.

Innovatie vraagt om consolidatie in de kabelsector

Hoe technologische ontwikkelingen feitelijk uitpakken wordt sterk bepaald door de marktstructuur en niet noodzakelijkerwijs door die technologieën zelf. In Europa is een duidelijk verband tussen de aanwezigheid van kabeltelevisienetwerken (en dus de concurrentie tussen kabel- en telefonienetwerk) en de ontwikkeling van breedband. De Nederlandse markt is daar ook een voorbeeld van: zeer hoge penetratie van kabeltelevisie en breedbandinternet. Het feit dat de kabeltelevisiebedrijven hun voorsprong met breedbandinternet inmiddels hebben verspeeld heeft geen technische oorzaak, maar is een gevolg van het verschil in marktpositie van de verschillende partijen. De kabelsector is sterk gefragmenteerd en de deels kleine kabelbedrijven missen de noodzakelijke kracht en soms professionaliteit in de felle concurrentiestrijd. Er is geen aanleiding meer om het verbod van kabelbedrijven tot verdere fusies te handhaven.