Ingezonden persbericht


Nederlandse Shared Service Centers halen niet de juiste schaalgrootte

Onderzoek Quint Wellington Redwood naar stand van zaken Nederlandse markt voor SSC's

Amsterdam, 12 april 2005 - Veel Nederlandse Shared Service Centers (SSC) hebben moeite de juiste schaalgrootte te behalen. Binnen een SSC verenigen meerdere organisatievormen of organisaties één bepaalde dienstverlening om efficiencyvoordelen te behalen. Het terugverdienen van de investeringen in een SSC kost bij een te kleine schaalgrootte te veel tijd of lukt in het geheel niet. Het werven van externe klanten, wat voor een schaalvergroting van SSC's zou kunnen zorgen, blijkt in de praktijk vanwege aarzeling over het uitbesteden van businessprocessen (BPO) door potentiële klanten en door onderlinge concurrentie op korte termijn geen uitweg te bieden. Dit blijkt onder andere uit een onderzoeksrapport van Quint Wellington Redwood over de huidige stand van zaken met betrekking tot Shared Service Centers in Nederland.

Het onderzoek toont aan dat steeds meer bedrijven een SSC inzetten. De belangrijkste redenen daarvoor zijn kostenreductie, de mogelijkheid sterker te focussen op de core business en de mogelijkheid om een ondersteunende activiteit die niet tot de core business behoort, waarde te laten opleveren. Volgens de onderzoekers van Quint worden Nederlandse SSC's steeds professioneler en zij voorzien dan ook in een snelle groei van volwassen SSC's in ons land. De SSC's zullen zich steeds meer gaan toeleggen op het werven van externe klanten. Dat zal volgens het onderzoek leiden tot een verhevigde concurrentiestrijd op een typische buyer's market. Vraag is dan of alle SSC's de schaalgrootte kunnen bereiken, die nodig is om de benodigde investeringen terug te verdienen.

De onderzoekers wijzen er tevens op dat SSC's in hun weg naar professionalisering een aantal fasen doorlopen. In elke fase is een ander type leider nodig. Volgens Quint zijn er nauwelijks managers die de kwaliteiten voor elke fase in zich verenigen. Het is dan ook van belang om bij de overgang naar een volgende fase een manager aan te stellen met de competenties die op dat moment nodig zijn.

"Ons onderzoek laat zien dat de ontwikkelingen op het gebied van Shared Service Centers, net als bij outsourcing, door veel organisaties vaak worden gezien als oplossing voor een korte termijn business-probleem. Wij voorzien dat deze herpositionering van bedrijfsonderdelen op de lange termijn leidt tot een verschuiving in de markt van vraag naar aanbod van diensten. De bedrijfsmatige gevolgen hiervan worden door veel organisaties nog niet doorzien en behoorlijk onderschat", zegt Arno IJmker, Chief Operating Officer van Quint Wellington Redwood en verantwoordelijk voor het Quint Research Center.

###

Over Quint Wellington Redwood
Quint Wellington Redwood - kortweg 'Quint' - is een organisatieverbeteringsbureau dat zich volledig toelegt op het oplossen van managementvraagstukken op het gebied van informatietechnologie. Onze mensen zijn organisatieadviseurs met veel verstand van IT. Wij leveren onze diensten vanuit 12 internationaal verspreide kantoren in meer dan vijfentwintig landen.

De klanten van Quint zijn vooraanstaande profit- en non-profitorganisaties die sterk afhankelijk zijn van IT. Daarvoor trachten wij twee doelstellingen te realiseren. Wij ondersteunen om Information Services (IS) tot stand te brengen, die resultaat opleveren. Belangrijker nog: wij helpen ook business resultaatgericht en succesvol te maken door IS op de juiste manier in bedrijfsprocessen in te zetten. Deze tweeledige missie vatten wij samen als Creating Business & IS Results.