Gemeente Heemstede
Inrichten 'schoolzones'
Verbeteren verkeersveiligheid rondom de basisscholen
Eén van de beleidspunten uit het collegeprogramma 2002-2006 is het
oplossen van de verkeersproblematiek rond scholen. De aftrap voor het
aanpakken hiervan is gegeven in september 2004 in het kader van de
'Week van de Vooruitgang 2004'. Op de kruising Adriaan
Pauwlaan/Crayenestersingel is de 'Clément-tegel' aangebracht, een
tegel (met daarop twee voetjes met een stopstreep) die de plaats
aangeeft waar kinderen moeten stoppen en uitkijken voordat ze de
straat oversteken. De gemeente wil de aanpak verder concretiseren door
het inrichten van 'Schoolzones'. Deze schoolzones hebben tot doel de
herkenbaarheid van een schoolomgeving te vergroten zodat bijvoorbeeld
automobilisten tijdig hun rijgedrag hierop kunnen aanpassen. Naast de
schoolzones worden er bovendien maatregelen genomen om specifieke
knelpunten rondom scholen op te lossen.
Waarom schoolzones?
De betrokkenheid van basisschoolkinderen (4-11 jaar) bij
verkeersongevallen is in Heemstede gelukkig erg laag. Ieder ongeval is
er echter één teveel. De leeftijd waarop kinderen zelfstandig naar
school gaan is de laatste jaren sterk omhoog gegaan, van zes jaar naar
acht en een half jaar oud. Het is ongewenst dat deze leeftijd verder
omhoog gaat. Het is belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd al
deelnemen aan het verkeer. Hiermee wordt voorkomen dat ze op latere
leeftijd veel kwetsbaarder zijn door gebrek aan verkeerservaring.
Voorwaarde is dan wel dat het directe gebied rondom de school veilig
is. Daarom wil de gemeente 'schoolzones' rondom scholen inrichten.
Kenmerken van een schoolzone
Heemstede heeft tien scholen voor het basisonderwijs met totaal
ongeveer 2.600 leerlingen. Rondom deze scholen moeten schoolzones
ingericht worden. De essentie van een schoolzone is dat de inrichting
van de weg of straat (nog meer) wordt afgestemd op de aanwezigheid van
de school.
Bijvoorbeeld door:
* Permanente maximum-snelheid van 30km/h (in een 50km/h gebied wordt
dit opgelost met oplichtende borden die de aangepaste snelheid
aanduiden rond de schooltijden);
* Aanduiding 'begin en einde schoolzone' met markering op en
bebording naast de weg zodra de school in zicht is;
* Speels aangebrachte markering op het wegdek die de attentie van de
automobilist binnen de schoolzone vasthoudt;
* Aanduiding van de oversteekplaatsen met speciale markering;
* Ruime toepassing Clément-tegel (ook buiten de schoolzone);
* Verkeersluw in die zin dat wijkgebonden verkeer waar mogelijk via
andere wegen gaat;
* De 'huisregel' dat ouders binnen een school-zone niet op de
rijbaan stoppen om kinderen uit te laten stappen, zelfs al duurt
dat slechts enkele seconden.
Identieke inrichting
De kleur, vorm en toepassing van de markering en bebording binnen de
schoolzone zal voor alle scholen identiek zijn. Een schoolzone vraagt
namelijk niet alleen aangepast gedrag van halers en brengers van
kinderen, maar ook van passanten die minder bekend zijn met de
situatie. Voor álle verkeersdeelnemers moet de bedoeling van een
schoolzone duidelijk zijn.
Opheffen knelpunten
Behalve de inrichting van schoolzones, is het noodzakelijk dat de
verkeersveiligheid rondom basisscholen wordt aangepakt door het
opheffen van specifieke knelpunten. Deze knelpunten liggen vooral op
het gebied van het parkeren en de doorstroming. Daarvoor kan de
gemeente de volgende maatregelen toepassen:
* Het geven van voorlichting en het stimuleren van ouders om
kinderen lopend of met de fiets naar school te brengen;
* Aanleggen voetgangersoversteekplaatsen;
* Plaatsen van hekken bij de uitgang van een school om te voorkómen
dat kinderen spontaan de weg oprennen;
* 'Kiss&Ride-voorziening', een specifieke plek waar auto's langs de
stoeprand, maar buiten de rijbaan kunnen stoppen;
* Instellen van verkeersbrigadiers en/of pleinwachten.
Het verloop van het project
In overleg met directies en leraren van scholen en ouders wordt het
concept van de schoolzones verder uitgewerkt. Dit betekent onder
andere dat per school in de directe omgeving looproutes en knelpunten
in kaart worden gebracht. Vervolgens wordt per school een plan van
aanpak opgesteld om de schoolzones in te richten en aanwezige
knelpunten op te heffen. Sommige maatregelen kunnen direct worden
uitgevoerd. Alle andere komen in een uitvoeringsprogramma dat aan de
gemeenteraad wordt aangeboden als onderdeel van de begroting voor het
jaar 2006. Wanneer de gemeenteraad hiervoor geld beschikbaar stelt,
kunnen de schoolzones in de loop van 2006 ingericht worden.
Vragen?
Voor vragen over het project kunt u contact opnemen met Siemen
Halbersma, afdeling Verkeer, via telefoonnummer (023) 548 57 58.