Gemeente Heemstede


Inrichten 'schoolzones'

Verbeteren verkeersveiligheid rondom de basisscholen

Eén van de beleidspunten uit het collegeprogramma 2002-2006 is het oplossen van de verkeersproblematiek rond scholen. De aftrap voor het aanpakken hiervan is gegeven in september 2004 in het kader van de 'Week van de Vooruitgang 2004'. Op de kruising Adriaan Pauwlaan/Crayenestersingel is de 'Clément-tegel' aangebracht, een tegel (met daarop twee voetjes met een stopstreep) die de plaats aangeeft waar kinderen moeten stoppen en uitkijken voordat ze de straat oversteken. De gemeente wil de aanpak verder concretiseren door het inrichten van 'Schoolzones'. Deze schoolzones hebben tot doel de herkenbaarheid van een schoolomgeving te vergroten zodat bijvoorbeeld automobilisten tijdig hun rijgedrag hierop kunnen aanpassen. Naast de schoolzones worden er bovendien maatregelen genomen om specifieke knelpunten rondom scholen op te lossen.

Waarom schoolzones?
De betrokkenheid van basisschoolkinderen (4-11 jaar) bij verkeersongevallen is in Heemstede gelukkig erg laag. Ieder ongeval is er echter één teveel. De leeftijd waarop kinderen zelfstandig naar school gaan is de laatste jaren sterk omhoog gegaan, van zes jaar naar acht en een half jaar oud. Het is ongewenst dat deze leeftijd verder omhoog gaat. Het is belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd al deelnemen aan het verkeer. Hiermee wordt voorkomen dat ze op latere leeftijd veel kwetsbaarder zijn door gebrek aan verkeerservaring. Voorwaarde is dan wel dat het directe gebied rondom de school veilig is. Daarom wil de gemeente 'schoolzones' rondom scholen inrichten.

Kenmerken van een schoolzone
Heemstede heeft tien scholen voor het basisonderwijs met totaal ongeveer 2.600 leerlingen. Rondom deze scholen moeten schoolzones ingericht worden. De essentie van een schoolzone is dat de inrichting van de weg of straat (nog meer) wordt afgestemd op de aanwezigheid van de school.

Bijvoorbeeld door:

* Permanente maximum-snelheid van 30km/h (in een 50km/h gebied wordt dit opgelost met oplichtende borden die de aangepaste snelheid aanduiden rond de schooltijden);

* Aanduiding 'begin en einde schoolzone' met markering op en bebording naast de weg zodra de school in zicht is;
* Speels aangebrachte markering op het wegdek die de attentie van de automobilist binnen de schoolzone vasthoudt;
* Aanduiding van de oversteekplaatsen met speciale markering;
* Ruime toepassing Clément-tegel (ook buiten de schoolzone);
* Verkeersluw in die zin dat wijkgebonden verkeer waar mogelijk via andere wegen gaat;

* De 'huisregel' dat ouders binnen een school-zone niet op de rijbaan stoppen om kinderen uit te laten stappen, zelfs al duurt dat slechts enkele seconden.

Identieke inrichting
De kleur, vorm en toepassing van de markering en bebording binnen de schoolzone zal voor alle scholen identiek zijn. Een schoolzone vraagt namelijk niet alleen aangepast gedrag van halers en brengers van kinderen, maar ook van passanten die minder bekend zijn met de situatie. Voor álle verkeersdeelnemers moet de bedoeling van een schoolzone duidelijk zijn.

Opheffen knelpunten
Behalve de inrichting van schoolzones, is het noodzakelijk dat de verkeersveiligheid rondom basisscholen wordt aangepakt door het opheffen van specifieke knelpunten. Deze knelpunten liggen vooral op het gebied van het parkeren en de doorstroming. Daarvoor kan de gemeente de volgende maatregelen toepassen:

* Het geven van voorlichting en het stimuleren van ouders om kinderen lopend of met de fiets naar school te brengen;
* Aanleggen voetgangersoversteekplaatsen;
* Plaatsen van hekken bij de uitgang van een school om te voorkómen dat kinderen spontaan de weg oprennen;

* 'Kiss&Ride-voorziening', een specifieke plek waar auto's langs de stoeprand, maar buiten de rijbaan kunnen stoppen;
* Instellen van verkeersbrigadiers en/of pleinwachten.

Het verloop van het project
In overleg met directies en leraren van scholen en ouders wordt het concept van de schoolzones verder uitgewerkt. Dit betekent onder andere dat per school in de directe omgeving looproutes en knelpunten in kaart worden gebracht. Vervolgens wordt per school een plan van aanpak opgesteld om de schoolzones in te richten en aanwezige knelpunten op te heffen. Sommige maatregelen kunnen direct worden uitgevoerd. Alle andere komen in een uitvoeringsprogramma dat aan de gemeenteraad wordt aangeboden als onderdeel van de begroting voor het jaar 2006. Wanneer de gemeenteraad hiervoor geld beschikbaar stelt, kunnen de schoolzones in de loop van 2006 ingericht worden.

Vragen?
Voor vragen over het project kunt u contact opnemen met Siemen Halbersma, afdeling Verkeer, via telefoonnummer (023) 548 57 58.