Contactpersoon
-
Datum
12 april 2005
Ons kenmerk
FEZ/2005/394
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
2 (niet electronisch)
Uw kenmerk
-
Onderwerp
Begrotingsindeling 2006
Geachte voorzitter,
Door middel van deze brief informeer ik u over mijn voornemen om de
artikelindeling van mijn begrotingen te herzien.
De aanleiding is primair ingegeven door mijn streven om VenW te veranderen
in een departement van algemeen bestuur met een sterke externe oriëntatie
en presentatie die tegelijkertijd binnen het ministerie dwingt tot meer
samenhang en samenwerking. De uitkomsten TCI hebben mij de noodzaak daarvan
bevestigd.
Uitwerking
Omdat de nieuwe indeling vooral moet bijdragen aan meer aangrijpingspunten
voor politieke sturing bij de begrotingsvoorbereiding en meer focus bij de
dialoog met uw
Parlement , is bij de verdere uitwerking nadrukkelijk gekeken naar
herkenbare beleidsprioriteiten en -aspecten van VenW. Dit met name bezien
vanuit de omgeving van VenW (Parlement, burgers), en niet langer vanuit de
interne taak- en verantwoordelijkheidsverdeling (concerndenken,
ontkokering, etc.).
Tegelijk is bij het inrichten van de nieuwe indeling rekening gehouden met
ondermeer de inhoud van grote nota's als de Nota Mobiliteit en de Nota WB
21e eeuw.
Het resultaat is een begrotingsindeling met nieuwe beleidsartikelen die
meer dan voorheen gericht zijn op maatschappelijke effecten en relevantie.
De indeling van de productbegroting van het Infrastructuurfonds sluit
hierop aan. Hier wordt het onderscheid "nat/droog" losgelaten en vervangen
door de investeringssectoren zoals die ook in de Nota Mobiliteit worden
gehanteerd.
Hiermee is de aansluiting tussen begroting en Nota Mobiliteit makkelijk te
leggen.
Bijgevoegd zijn een:
Doelenboom;
Hierin is de artikelstructuur van de nieuwe indeling opgenomen, met
vermelding van de operationele doelen en indicatoren.
Dummy-begroting;
Deze is zuiver voor uw beeldvorming. De dummy-begroting van de nieuwe
indeling is een "technische" uitwerking door mijn hoofddirectie FEZ op
basis van de begroting 2005 en sluit in zijn structuur zoveel mogelijk aan
bij de rijksbrede voorstellen die onlangs zijn gedaan door de minister van
Financiën. Hierbij gelden uiteraard de nodige voorbehouden omdat de
feitelijke indiening van de ontwerpbegroting 2006 straks vanuit de
beleidskolom zal plaatsvinden en interdepartementaal nog afstemming moet
plaatsvinden.
Relatie met budgetrecht
De huidige indeling van hoofdstuk XII kent in feite een matrix-structuur,
waarbij per Directoraat-Generaal steeds een aantal beleidsthema's
terugkeren. Hiermee is de begrotingsstructuur één op één gekoppeld aan de
interne verantwoordelijkheids-verdeling . Deze werkwijze voldoet op zich
prima, maar heeft wel geleid tot een groot aantal beleidsartikelen (17
stuks).
Door nu in de begroting de organieke schotten binnen VenW weg te halen en
bij de artikelindeling uit te gaan van beleidsthema's, wordt het aantal
artikelen overzichtelijker en komt meer in lijn met het rijksbreed
gehanteerde aantal beleidsartikelen (evaluatie VBTB: gemiddeld 10 stuks).
Tegelijk verdwijnen daarmee direct enkele in mijn ogen toch opmerkelijke
situaties.
Zo bestaat nu voor alle sectoren een veiligheidsartikel met soms dezelfde
doelstelling; de huidige artikelen 01 (Veilig goederenvervoer) en 05
(Veilig personenvervoer)
gaan beiden uit van de reductie van dezelfde aantallen verkeersdoden en
gewonden.
Ik ben van mening dat juist op één plaats zichtbaar gemaakt moet worden wat
de inspanning van VenW is in relatie tot de doelstelling. Eenzelfde
situatie doet zich voor bij de verschillende artikelen inzake duurzaamheid
waar in alle sectoren de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen de
indicator betreft.
Ik ben van mening dat de Kamer in de nieuw beoogde opzet nog beter in staat
is haar budgetrecht uit te oefenen omdat nu beter geoordeeld en afgewogen
kan worden wat er op artikelniveau departementsbreed aan beleid speelt en
hoeveel geld daarmee gemoeid is.
Relatie met verbetertraject VBTB door Financiën
Gezien het grote belang dat ik hecht aan de opmerkingen die de Tweede Kamer
heeft gemaakt bij de behandeling van de evaluatie VBTB van het ministerie
van Financiën, wil ik nog nadrukkelijk aangeven dat er geen wezenlijke
informatie verloren gaat. Doel is juist tot een meer logische aansluiting
van de middelen met de doelstellingen van VenW te komen.
Het is daarbij nadrukkelijk mijn streven - en in lijn met de brief van mijn
collega van Financiën van 9 maart jl. naar aanleiding van de behandeling
van de evaluatie VBTB - om tegelijk een kwaliteitsslag te maken met
betrekking tot de bijbehorende prestatiegegevens. In ieder geval zal worden
aangesloten op de in de Nota Mobiliteit benoemde indicatoren.
Mijn collega van Financiën heeft aangegeven in het voorjaar met alle
individuele Ministers te kijken naar de doelformuleringen van de
begrotingsartikelen. Dit proces sluit prima aan op de ontwikkelingen zoals
hiervoor geschetst en kan tot wijzigingen van de formuleringen in de
indicatieve begrotingsindeling en doelformuleringen in de dummy-begroting
aanleiding geven. De formulering van de doelstellingen bij de
beleidsartikelen is gericht op een bepaald maatschappelijk effect
(outcome). Overeenkomstig de motie van het lid Douma c.s. (Kamerstukken II,
2004-2005, 29 949, nr. 11) zal indien gekwantificeerde gegevens over
outcome niet kunnen worden opgenomen dit nader in de dialoog met u worden
aangegeven overeenkomstig het criterium "comply or explain".
Implementatietraject
Het is mijn ambitie om al in de komende ontwerp-begroting 2006 de nieuwe
indeling te hanteren. Het daadwerkelijk implementeren van een nieuwe
begrotingsindeling binnen mijn departement vergt uiteraard wel een forse
inspanning.
Een definitief besluit zal ik daarom in april moeten nemen.
Mochten er bij uw Kamer hieromtrent dan ook sterke gevoelens bestaan, dan
verneem ik dat graag deze maand. Uiteraard ben ik bereid hierover in een
technische briefing nader met u van gedachten te wisselen.
Ik vertrouw er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
-----------------------
Een en ander wordt tevens onderschreven door het evaluatierapport
VBTB van het ministerie van Financiën waarvan de belangrijkste conclusies
voor de begroting zijn dat de doelgroep voornamelijk de Tweede Kamer is en
de inhoud van de begroting politieker zal moeten zijn.
Gezien de impact van VBTB op de begrotingsstructuur is in 2002
bewust de stap nog niet gezet om de begrotingsstructuur en de interne
verantwoordelijkheidsverdeling los te laten. Nu is VenW klaar om deze stap
om de eerder vermelde redenen wel te maken.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat