HOGESCHOOL INHOLLAND
De pedagogische rol van de leraar: opvoeden of onderwijzen?
Samenwerking tussen leraar, buurt en ouders moet beter
Haarlem, Moet een leraar enkel lesgeven of moet hij leerlingen ook
opvoeden en wijzen op normen en waarden en daarbij wellicht ook anders
gaan lesgeven? In de afgelopen jaren is er meer behoefte ontstaan aan
onderwijs dat bijdraagt aan sociale, culturele en morele ontwikkeling
van kinderen en jongeren. Jeroen Onstenk, Lector 'Geïntegreerd
Pedagogisch Handelen' houdt zich er continue mee bezig. Op 13 april
spreekt hij zijn lectorale rede uit op Hogeschool INHOLLAND Haarlem
tussen 15.00 uur en 17.00 uur.
Kinderen opvoeden en vormen is niet altijd gemakkelijk. Leerkrachten,
maar ook veel ouders, hebben het er moeilijk mee. Tegelijk worden er
vanuit de samenleving hoge eisen gesteld. De kenniskring Geïntegreerd
Pedagogisch Handelen van Hogeschool INHOLLAND houdt zich bezig met die
problematiek, in het bijzonder zoals die speelt in de grootstedelijke
samenleving. De pedagogische rol van de school, van professionals in
welzijn en jeugdzorg en die van ouders staat in het middelpunt van de
belangstelling. De maatschappelijke ontwikkelingen belangrijker rol
moeten krijgen in het opvoedingsproces van kinderen en jongeren. Het
lectoraat doet onderzoek naar het stimuleren van waardevormend,
sociaal en expressief leren binnen de school en het integreren daarvan
met kennisgericht leren.
'Geïntegreerd Pedagogisch Handelen is overal en altijd van belang,
maar in de steden is de behoefte het grootst', verklaart Onstenk.
'Scholen moeten bijdragen aan integratie, betrokkenheid en het
ontwikkelen van verantwoordelijkheidsgevoel. Zeker in de grotere
steden is dat lastig te realiseren, omdat de situatie daar behoorlijk
complex is, onder andere door het integratievraagstuk. De discussie
over normen en waarden is in een stad vaak heftiger.' Zowel bij
waarden en normen, als bij kennisverwerving gaat het om het stimuleren
van sociale vermogens van kinderen en jongeren. Van de leraar wordt
steeds meer verwacht dat hij een coach en stimulator van dat
ontwikkelingsproces wordt. Dat moeten veel leraren leren. Ze kunnen
het ook niet alleen. 'De samenwerking tussen school en ouders moet
beter', stelt Jeroen Onstenk. 'Vanuit de kenniskring lopen
verschillende projecten waarin we onderzoeken hoe leerkrachten en
ouders meer als partners met elkaar kunnen omgaan. Hoe kunnen we de
opvoeding van kinderen meer gaan zien als een gezamenlijke
verantwoordelijkheid?'
Het gaat echter ook om de ontwikkeling van een geïntegreerd netwerk
rond de leerling. Immers: it takes a village to raise a child. Dit
vereist betere samenwerking tussen leraren, ouders en andere
culturele, educatieve en zorgprofessionals. Zowel binnen als buiten de
school. De brede school is hier een goed voorbeeld van. Een brede
school is een school waar leerlingen niet alleen onderwijs volgen,
maar ook deelnemen aan allerlei culturele en maatschappelijke
activiteiten. De pedagogische waarde zou veel hoger zijn als er meer
verbindingen waren tussen het binnen- en buitenschoolse leren.
Lectoraten, een lector en de leden van diens kenniskring, leveren een
bijdrage aan kennisontwikkeling en de verspreiding van die kennis rond
een specifiek thema. Een belangrijke doelstelling is de expertise van
de kenniskring te vergroten op het gebied van (wetenschappelijk)
onderzoek en innovaties. De kenniskring Geïntegreerd Pedagogisch
Handelen (grote stad) bestaat o.a. uit medewerkers van INHOLLAND.
///einde persbericht///
Noot voor de pers:
De pers is van harte uitgenodigd om op 13 april van 15.00 uur tot
17.00 uur de lectorale rede van Jeroen Onsterk bij te wonen. Locatie:
Hogeschool INHOLLAND Haarlem, Bijdorplaan 15, Haarlem. Voor meer
informatie kunt u bellen met: Niels Pols, persvoorlichter Hogeschool
INHOLLAND Amsterdam/ Diemen. 06 523.757.13 of E-mail:
Niels.Pols@INHOLLAND.nl
Programma:
15.00 uur Ontvangst met koffie en thee
15.30 uur Opening door dagvoorzitter
15.35 uur Lectoraten bij Hogeschool INHOLLAND door dr. Joke
Snippe, lid College van Bestuur
15.45 uur Lectorale rede door dr. Jeroen Onstenk
16.15 uur Officiële installatie van de lector
16.25 uur Introductie kenniskring en paneldiscussie met enkele
vertegenwoordigers van beleid en onderwijsveld
17.00 uur Borrel
11 apr 05 11:17