HOGESCHOOL INHOLLAND

De pedagogische rol van de leraar: opvoeden of onderwijzen?

Samenwerking tussen leraar, buurt en ouders moet beter

Haarlem, Moet een leraar enkel lesgeven of moet hij leerlingen ook opvoeden en wijzen op normen en waarden en daarbij wellicht ook anders gaan lesgeven? In de afgelopen jaren is er meer behoefte ontstaan aan onderwijs dat bijdraagt aan sociale, culturele en morele ontwikkeling van kinderen en jongeren. Jeroen Onstenk, Lector 'Geïntegreerd Pedagogisch Handelen' houdt zich er continue mee bezig. Op 13 april spreekt hij zijn lectorale rede uit op Hogeschool INHOLLAND Haarlem tussen 15.00 uur en 17.00 uur.

Kinderen opvoeden en vormen is niet altijd gemakkelijk. Leerkrachten, maar ook veel ouders, hebben het er moeilijk mee. Tegelijk worden er vanuit de samenleving hoge eisen gesteld. De kenniskring Geïntegreerd Pedagogisch Handelen van Hogeschool INHOLLAND houdt zich bezig met die problematiek, in het bijzonder zoals die speelt in de grootstedelijke samenleving. De pedagogische rol van de school, van professionals in welzijn en jeugdzorg en die van ouders staat in het middelpunt van de belangstelling. De maatschappelijke ontwikkelingen belangrijker rol moeten krijgen in het opvoedingsproces van kinderen en jongeren. Het lectoraat doet onderzoek naar het stimuleren van waardevormend, sociaal en expressief leren binnen de school en het integreren daarvan met kennisgericht leren.

'Geïntegreerd Pedagogisch Handelen is overal en altijd van belang, maar in de steden is de behoefte het grootst', verklaart Onstenk. 'Scholen moeten bijdragen aan integratie, betrokkenheid en het ontwikkelen van verantwoordelijkheidsgevoel. Zeker in de grotere steden is dat lastig te realiseren, omdat de situatie daar behoorlijk complex is, onder andere door het integratievraagstuk. De discussie over normen en waarden is in een stad vaak heftiger.' Zowel bij waarden en normen, als bij kennisverwerving gaat het om het stimuleren van sociale vermogens van kinderen en jongeren. Van de leraar wordt steeds meer verwacht dat hij een coach en stimulator van dat ontwikkelingsproces wordt. Dat moeten veel leraren leren. Ze kunnen het ook niet alleen. 'De samenwerking tussen school en ouders moet beter', stelt Jeroen Onstenk. 'Vanuit de kenniskring lopen verschillende projecten waarin we onderzoeken hoe leerkrachten en ouders meer als partners met elkaar kunnen omgaan. Hoe kunnen we de opvoeding van kinderen meer gaan zien als een gezamenlijke verantwoordelijkheid?'

Het gaat echter ook om de ontwikkeling van een geïntegreerd netwerk rond de leerling. Immers: it takes a village to raise a child. Dit vereist betere samenwerking tussen leraren, ouders en andere culturele, educatieve en zorgprofessionals. Zowel binnen als buiten de school. De brede school is hier een goed voorbeeld van. Een brede school is een school waar leerlingen niet alleen onderwijs volgen, maar ook deelnemen aan allerlei culturele en maatschappelijke activiteiten. De pedagogische waarde zou veel hoger zijn als er meer verbindingen waren tussen het binnen- en buitenschoolse leren.

Lectoraten, een lector en de leden van diens kenniskring, leveren een bijdrage aan kennisontwikkeling en de verspreiding van die kennis rond een specifiek thema. Een belangrijke doelstelling is de expertise van de kenniskring te vergroten op het gebied van (wetenschappelijk) onderzoek en innovaties. De kenniskring Geïntegreerd Pedagogisch Handelen (grote stad) bestaat o.a. uit medewerkers van INHOLLAND.

///einde persbericht///

Noot voor de pers:
De pers is van harte uitgenodigd om op 13 april van 15.00 uur tot 17.00 uur de lectorale rede van Jeroen Onsterk bij te wonen. Locatie: Hogeschool INHOLLAND Haarlem, Bijdorplaan 15, Haarlem. Voor meer informatie kunt u bellen met: Niels Pols, persvoorlichter Hogeschool INHOLLAND Amsterdam/ Diemen. 06 523.757.13 of E-mail: Niels.Pols@INHOLLAND.nl

Programma:
15.00 uur Ontvangst met koffie en thee
15.30 uur Opening door dagvoorzitter
15.35 uur Lectoraten bij Hogeschool INHOLLAND door dr. Joke Snippe, lid College van Bestuur
15.45 uur Lectorale rede door dr. Jeroen Onstenk 16.15 uur Officiële installatie van de lector 16.25 uur Introductie kenniskring en paneldiscussie met enkele vertegenwoordigers van beleid en onderwijsveld
17.00 uur Borrel

11 apr 05 11:17