Ingezonden persbericht


Persbericht

13 april 2005

IT-teams vaak niet ingeschakeld bij computerproblemen

~ wereldwijd dataverliesonderzoek toont aan dat 75 procent van de werknemers IT-problemen eerst zelf probeert op te lossen ~

Uit een recent wereldwijd onderzoek van Ontrack Data Recovery blijkt dat slechts 13 procent van de werknemers contact opneemt met de IT-afdeling wanneer hun computer crasht.

De data recovery-expert legde een aantal vragen met betrekking tot dataverlies voor aan zijn wereldwijde klantenbestand en aan bezoekers van zijn website om uit te vinden hoe er in de verschillende landen wordt gereageerd op dataverlies. Het onderzoek toonde aan dat het wereldwijd gebruikelijk is om een probleem eerst zelf op proberen te lossen zonder het IT-team te waarschuwen. Hierdoor kan data voorgoed verloren gaan. 75 procent van de ondervraagden gaf aan dat ze eerst zouden proberen een probleem zelf op te lossen met software of door hun computer te herstarten of af te koppelen.

De meest agressieve reacties op dataverlies werden gevonden in Engeland, waar 33 procent van de geïnterviewde werknemers tegen hun computer schreeuwt wanneer de computer crasht. In Nederland is dat 31 procent, terwijl 23 procent in paniek raakt of in huilen uitbarst. Amerikanen accepteren dataverlies wat gemakkelijker 38% van de Amerikaanse computergebruikers zucht slechts diep wanneer hun computer storingen begint te vertonen.

Terwijl de resultaten grappige beelden van gebruikers die tegen hun gecrashte computer schreeuwen opwekken, is het een zorgwekkend gegeven dat in 90 procent van de gevallen de IT-afdeling niet de eerste is die wordt gebeld bij computerproblemen , aldus Adrian Palmer, managing director bij Ontrack Data Recovery. Dataverlies moet worden behandeld als een noodgeval, want pogingen van onervaren computergebruikers om IT-problemen zelf op te lossen zal alleen maar meer schade toebrengen aan verloren bestanden, en kan er zelfs voor zorgen dat ze helemaal niet meer terug te halen zijn.

Bij een lekkende waterleiding, bel je een noodloodgieter. Een ernstig computerprobleem verdient dezelfde aanpak waarom zou je daarbij eerst zelf proberen het probleem op te lossen? vervolgde Palmer. Recovery software kan je in veel gevallen van dataverlies helpen om enkele bestanden terug te halen. Toch zou de eerste stap altijd moeten zijn om een IT-specialist of een recovery-expert te raadplegen.

Meer informatie over data recovery kunt u vinden op de Ontrack-website: www.ontrack.co.uk.

(370 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Ontrack Data Recovery"
Ontrack Data Recovery is een toonaangevende, wereldwijde aanbieder van data recovery-diensten en oplossingen. Het bedrijf kan verloren of gecorrumpeerde data van ieder besturingssysteem en van ieder type storage-apparaat terughalen met zijn doe-het-zelf, remote en in-lab oplossingen.

Ontrack Data Recovery is een merknaam van Kroll Ontrack Inc., die opereert als de Technology Services Group van Kroll Inc., de wereldwijde specialist in risico- en verzekeringsdiensten.

Voor meer informatie over Ontrack Data Recovery kunt u een bezoek brengen aan de website: http://www.ontrack.co.uk.

Voor verdere persinformatie, fotografie of een interview kunt u contact opnemen met Viviane Brokerhof of Cathelijne van den Bosch bij LEWIS, het IT PR bureau. Tel: +31 (0)40 235 46 00
Fax: +31 (0)40 235 46 01
E-mail: vivianeb@lewispr.com / cathelijnev@lewispr.com Website: http://www.lewispr.com

LEWIS Global Public Relations

Hoevenweg 23
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com