AutoRai

Mitsubishi WRC-team niet tevreden met resultaat

(13-4-2005)
Gigi Galli zorgde er weliswaar voor dat Mitsubishi voor de vierde opeenvolgende keer punten scoorde in een WK-rally, maar Harri Rovanpera moest opgeven met bandenproblemen en ook Galli was niet vrij van technisch malheur.
Het begon allemaal zo hoopgevend. Gigi Galli was de snelste geweest op de shake-down proef, welke benut werd om de Lancer WRC05âs (in exact dezelfde specificatie als tijdens de rally van Mexico) een veer/demper-afstelling te geven die geschikt is voor het bijna biljartlakengladde gravel op de zeer snelle proeven in Nieuw Zeeland. Harri Rovanpera had daarbij een beetje pech: hij beschadigde een veerpoot en had daardoor te weinig tijd om de auto âop smaakâ te krijgen. Dat leidde er weer toe dat de Fin â toch al bekend om zijn tamelijk âdwarseâ stijl â zân Lancer overal net een beetje al te dwars had staan, hetgeen uiteraard consequenties had voor de bandenslijtage. Serieuze consequenties ditmaal, want Pirelli bleek banden met een te zachte compound mee te hebben genomen. Ook de Subaruâs kampten overigens met het probleem van overmatige bandenslijtage, waardoor Solberg geen vuist kon maken. De bandenleverancier bleek de situatie ter plaatse volledig verkeerd te hebben ingeschat en Rovanpera moest uiteindelijk op de verbindingsroute van de laatste proef naar de finish opgeven omdat hij zo ongeveer op de velgen reed. Technisch directeur Mario Fornaris: âHet was onverantwoord om hem door te laten rijden in verband met het gevaar voor andere weggebruikers en we wilden de auto bovendien niet onnodig beschadigen. We weten dat Harriâs rijstijl een 10 tot 20 procent grotere bandenslijtage tot gevolg heeft, maar dit is zeker een punt van aandacht voor de volgende gravelrallyâs.â

Galli stelde WK-punt veilig
Gigi Galli verraste nog met een verschroeiend snelle tijd op twee nieuwe proeven, maar had door een kapotte koppeling en elektrische problemen al te veel tijd verloren om nog aanspraak te kunnen maken op een goede klassering. Ook hij moest helaas rekening houden met zijn te snel slijtende banden en kon dusdoende niet veel meer uitrichten dan het veilig stellen van een waardevol WK-punt. Helaas is Mitsubishi de gedeelde tweede plaats in de WK-stand voor constructeurs daarmee (even) kwijt geraakt.