Mitsubishi WRC-team niet tevreden met resultaat
(13-4-2005)
Gigi Galli zorgde er weliswaar voor dat Mitsubishi voor de vierde
opeenvolgende keer punten scoorde in een WK-rally, maar Harri
Rovanpera moest opgeven met bandenproblemen en ook Galli was niet vrij
van technisch malheur.
Het begon allemaal zo hoopgevend. Gigi Galli was de snelste geweest op
de shake-down proef, welke benut werd om de Lancer WRC05âs (in exact
dezelfde specificatie als tijdens de rally van Mexico) een
veer/demper-afstelling te geven die geschikt is voor het bijna
biljartlakengladde gravel op de zeer snelle proeven in Nieuw Zeeland.
Harri Rovanpera had daarbij een beetje pech: hij beschadigde een
veerpoot en had daardoor te weinig tijd om de auto âop smaakâ te
krijgen. Dat leidde er weer toe dat de Fin â toch al bekend om zijn
tamelijk âdwarseâ stijl â zân Lancer overal net een beetje al te
dwars had staan, hetgeen uiteraard consequenties had voor de
bandenslijtage. Serieuze consequenties ditmaal, want Pirelli bleek
banden met een te zachte compound mee te hebben genomen. Ook de
Subaruâs kampten overigens met het probleem van overmatige
bandenslijtage, waardoor Solberg geen vuist kon maken. De
bandenleverancier bleek de situatie ter plaatse volledig verkeerd te
hebben ingeschat en Rovanpera moest uiteindelijk op de
verbindingsroute van de laatste proef naar de finish opgeven omdat hij
zo ongeveer op de velgen reed. Technisch directeur Mario Fornaris:
âHet was onverantwoord om hem door te laten rijden in verband met het
gevaar voor andere weggebruikers en we wilden de auto bovendien niet
onnodig beschadigen. We weten dat Harriâs rijstijl een 10 tot 20
procent grotere bandenslijtage tot gevolg heeft, maar dit is zeker een
punt van aandacht voor de volgende gravelrallyâs.â
Galli stelde WK-punt veilig
Gigi Galli verraste nog met een verschroeiend snelle tijd op twee
nieuwe proeven, maar had door een kapotte koppeling en elektrische
problemen al te veel tijd verloren om nog aanspraak te kunnen maken op
een goede klassering. Ook hij moest helaas rekening houden met zijn te
snel slijtende banden en kon dusdoende niet veel meer uitrichten dan
het veilig stellen van een waardevol WK-punt. Helaas is Mitsubishi de
gedeelde tweede plaats in de WK-stand voor constructeurs daarmee
(even) kwijt geraakt.
AutoRai