Contactpersoon
-
Datum
13 april 2005
Ons kenmerk
DGTL/05.004112
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2040510720
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u, mede namens de Minister van Justitie, de antwoorden op
de vragen van de leden Dijksma, Verdaas en Van Heemst over een zwarte lijst
voor zich misdragende vliegtuigpassagiers.
1.
Wat is uw reactie naar aanleiding van het bericht "Agressie in de lucht"?
1.
Elke vorm van agressie is verwerpelijk en moet zoveel mogelijk voorkomen
worden. Agressie aan boord van een vliegtuig kan bovendien ertoe leiden
dat de veiligheid van het vliegtuig in gevaar wordt gebracht. Daar moet met
passende maatregelen tegen opgetreden worden.
2.
Welke voortgang is er inmiddels op Europees niveau bereikt na uw toezegging
dat u zich zou inspannen om op Europees niveau te komen tot een zwarte
lijst? Welke activiteiten heeft het Luxemburgs voorzitterschap ten aanzien
van het onderwerp ondernomen? Indien het nog niet is geagendeerd, welke
activiteiten gaat u ondernemen om het onderwerp te agenderen voor de
Transportraad, zoals de Minister van Verkeer en Waterstaat heeft toegezegd
tijdens de behandeling van de Begroting van het ministerie van Verkeer en
Waterstaat voor 2005?
2.
Het onderwerp "unruly passengers/zwarte lijsten" is eind vorig jaar onder
de aandacht van Luxemburg als zijnde de toekomstige EU-voorzitter gebracht.
Bij de eerstvolgende Transportraad zal ik daar en marge op terugkomen.
Het onderwerp is tevens onder de aandacht van de Europese Commissie
gebracht. Het overleg erover is nog gaande. Daarbij zal onder meer aan de
orde komen of het gebruik van zwarte lijsten op Europese schaal verenigbaar
is met de Europese regelgeving op het gebied van privacy bescherming.
Ook is het onderwerp ingebracht in de Europese luchtvaartorganisatie ECAC.
Daarbij is aandacht gevraagd voor de problematiek en de wenselijkheid om de
aanpak internationaal te harmoniseren.
De ECAC heeft daarop besloten een inventarisatie te houden van de
implementatie van een ICAO resolutie met betrekking tot de aanpak van
"unruly passengers" in de ECAC lidstaten. Op basis van die inventarisatie
zullen de vervolgstappen worden bepaald.
3.
Worden in Nederland de aard en de omvang van agressieve passagiers bij de
Nederlandse luchtvaartmaatschappijen geregistreerd? Zo niet, bent u bereid
te komen tot een eenduidige registratie?
3.
Het is mij bekend dat enkele Nederlandse luchtvaartmaatschappijen
dergelijke zaken registreren voor eigen gebruik. Die maatregelen zijn in
essentie gebaseerd op het privaatrecht en kunnen ertoe leiden dat bepaalde
personen als passagier geweigerd worden.
Ik beschouw deze maatregel als een goed voorbeeld van de wijze waarop de
sector
een eigen bijdrage levert aan het aanpakken van het probleem, met name waar
het gaat om het voorkomen van het probleem.
Uiteraard zijn er ook wettelijke instrumenten voorhanden waarmee opgetreden
kan worden wanneer sprake is geweest van strafbare feiten, zoals in casu
openlijke geweldpleging.
4.
Hoe beoordeelt u het als vliegtuigmaatschappijen als KLM en Transavia eigen
zwarte lijsten gaan hanteren?
4.
Zie antwoord vraag 3.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw drs M.H. Schultz van Haegen
Ministerie van Verkeer en Waterstaat