TASKFORCE JEUGDWERKLOOSHEID


Taskforce Jeugdwerkloosheid start 'Lente-offensief' met televisieserie

Aan taakstelling van 15.000 extra jeugdbanen moet nog hard getrokken worden

Den Haag, 14 april 2005 - De Taskforce Jeugdwerkloosheid heeft voor dit jaar de taakstelling 15.000 extra jeugdbanen te realiseren. In de eerste maanden van dit jaar is nog geen teken te zien van een oplevende economie en een aantrekkende arbeidsmarkt. Zonder de 3.334 extra jeugdbanen die MKB Nederland in het kader van het MKB Leerbanenplan op dinsdag 12 april aanbood aan minister-president Balkenende, heeft de Taskforce nog maar 2.000 extra jeugdbanen weten te realiseren. Tijd voor extra actie: het 'Lente-offensief': in de maanden april, mei, juni en juli zullen extra acties worden ingezet om meer jeugdbanen te realiseren.

Het Lente-offensief bestaat uit twee onderdelen: de samenwerking met CWI (Centrum voor Werk en Inkomen) en de televisie-series voor jongeren en werkgevers die aanstaande zaterdag 16 april op zender Yorin en op maandag 18 april op RTL5 van start gaan.

Offensief
CWI is de belangrijkste samenwerkingspartner van de Taskforce en verantwoordelijk voor de daadwerkelijke match tussen jongere en werkgever. Om meer tijd te kunnen besteden aan het bemiddelen van jongeren is hiervoor extra budget beschikbaar gesteld bij de CWI-vestigingen in de grootste 30 gemeenten. Gedurende vier maanden zullen 60 extra fte's die extra bemiddelingen realiseren.

Uitzendbureau's
Ook de uitzendbureau's werken mee aan het lente-offensief. Vanaf 1 april 2005 zijn de afspraken tussen CWI en uitzendbureau's verscherpt. Welke uitzendbureau's samenwerken met de lokale CWI-vestigingen is te zien aan de stickers op de deuren van de uitzendbureau's en CWI-vestigingen. Jongeren die dankzij de inspanningen van CWI aan een uitzendbaan zijn geholpen of met begeleiding zelf werk hebben gevonden worden voortaan ook als resultaat meegeteld. De jongeren die terug naar school zijn geleid worden apart bijgehouden.

Jongeren Actieweek
In de week van 23 tot en met 27 mei organiseren de Taskforce en CWI een Jongeren Actieweek, waarin jongerenactiviteiten plaatsvinden zoals internetcafés, promotiemiddagen (bij bijvoorbeeld Defensie) en werkmarkten met uitzendpartners et cetera. Voor jongeren nog meer dan voor anderen staat werk voorop, in plaats van een uitkering.

TV Series
Om bij jongeren het belang van opleiding en een baan onder de aandacht te brengen, start vanaf zaterdag 16 april de televisieserie 'Yorin The Job'. Zes weken lang worden zes jongeren gevolgd in hun zoektocht naar een baan, stage of leerwerktraject. Daarbij komen alle aspecten van hun leven aan de orde; naast het zoek- en sollicitatieproces, worden ook hun dagelijkse beslommeringen uitgebreid belicht. In dezelfde periode start op RTL-Z de serie 'Zet ze aan het werk' gericht op werkgevers, opleiders en intermediairs. Naast de persoonlijke portretten uit 'Yorin The Job', krijgt de kijker op RTL-Z wekelijks algemene informatie aangeboden over scholing, uitkeringen, actiedagen, het belang van een gedegen beroepskeuze en de Baanbrekerprijs. Tijdens een speciale extra uitzending op zondag 29 mei om 12.45 uur, wordt op RTL-5 teruggeblikt op de achterliggende zes weken. Hierin wordt ook stilgestaan bij de werkzaamheden en resultaten van de Taskforce Jeugdwerkloosheid. Hoeveel banen zijn er al gerealiseerd, wat zijn de succesverhalen en welke aspecten verdienen de komende tijd nu juist extra aandacht?

25)

Over de tv-series en de werkgeverscampagne
Het televisieprogramma is een samenwerkingsverband tussen de Nederlandse Staatsloterij en de Taskforce Jeugdwerkloosheid. Uitzendingen op Yorin: wekelijks op zaterdag 16, 23 en 30 april, 7, 14 en 21 mei van 17.00 tot 17.30 uur. Uitzendingen op RTL-Z: wekelijks vier uitzendingen op werkdagen op wisselende tijdstippen.

De werkgeverscampagne wordt ondersteund met advertenties in jongerenbladen, banners, stationboards, basketbalborden (ballboards), radiospotjes, posters bij CWI en ABU, schoolkrantartikelen en free publicity. Ook worden werkgevers via advertenties opgeroepen jeugdbanen te melden via radiospotjes, advertenties in kranten en artikelen in branchebladen.

Over de Taskforce Jeugdwerkloosheid
De Taskforce Jeugdwerkloosheid is ingesteld door de staatssecretarissen van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Doelstelling van de Taskforce is om in vier jaar tijd 40.000 jeugdbanen te realiseren en een sluitende aanpak voor jongeren: iedere werkloze jongere binnen zes maanden weer terug op school of aan het werk. Om dit te bereiken stimuleert en faciliteert de Taskforce werkgevers, intermediairs, opleiders en gemeenten om optimaal samen te werken. Ook roept de Taskforce werkgevers op hun vacatures gratis te melden bij de CWI-vestiging bij hen in de buurt of via de gratis CWI Vacaturelijn 0800 8001.