Ingezonden persbericht


13 januari 2005

Hussein Chalayan, 10 jaar werk

Overzichtstentoonstelling 17 april t/m 4 september 2005

In het Groninger Museum is van 17 april t/m 4 september 2005 de eerste grote solotentoonstelling van de Brits-Cypriotische modeontwerper Hussein Chalayan (Nicosia, 1970) te zien. In de afgelopen tien jaar heeft Hussein Chalayan ruim twintig collecties gerealiseerd waarvan de belangrijkste tot hun recht zullen komen in de vorm van outfits, installaties, foto- en videowerk. Bij de tentoonstelling zal in samenwerking met NAi Uitgevers de eerste monografie over het werk van Hussein Chalayan verschijnen, die samen met de tentoonstelling een viering is van zijn tienjarige jubileum als ontwerper.

Chalayan behoort tot de meest vernieuwende, experimentele en conceptuele modeontwerpers van dit moment. Met inspiratie die afkomstig is uit verschillende uiteenlopende disciplines als architectuur, filosofie en antropologie, bevindt zijn oeuvre zich in het grensgebied van mode en kunst. Vaak hebben zijn thema s een cultureel-maatschappelijke inslag die te maken heeft met Chalayan s persoonlijke geschiedenis als iemand die zijn identiteit aan verschillende culturen te danken heeft.

Hussein Chalayan studeerde in 1993 af aan het Central St. Martins College of Art and Design in Londen met een spraakmakende presentatie waarvoor hij de kledingstukken eerst had begraven. Zijn gebruik van innovatieve, ongebruikelijke materialen en onorthodoxe technieken, in combinatie met de conceptuele rijkdom van zijn presentaties, leverden hem bij de British Fashion Awards in 1999 en 2000 de titel Designer of the Year op. Vanaf 2001 houdt hij zijn shows tijdens de Prêt à Porter modeweken in Parijs. In 2002 lanceerde hij zijn eerste mens-wear collectie. Sindsdien heeft hij wereldwijd meegedaan aan talloze tentoonstellingen, zoals Radical Fashion in het Victoria & Albert Museum te Londen, Fashion in het Kyoto Costume Institute te Japan, Airmail Clothing in Musée de la Mode Palais du Louvre in Parijs en de Istanbul Biennale. In 2001/2002 was hij artist in residence aan het Wexner Center (State University of Ohio). In april 2004 opende Chalayan zijn eerste flagship store in Tokio, die de consument onderdompelt in de mediterrane sfeer van zijn geboortestad Nicosia.

In de tentoonstelling die op twee verdiepingen van het museum wordt gehouden zal onder andere de spraakmakende installatie van de collectie Afterwords (AW 2000-2001) worden getoond. Deze installatie verwijst naar de realiteit van de vluchteling. Hierin transformeren de stoelbekledingen tot jurken, de stoelen tot koffers en ontplooit de salontafel zich tot rok. Ambimorphous (AW 2002-2003), een project dat gaat over culturele verandering, liet zich in de (mode) show lezen als een soort reis van de ene cultuur naar de andere, zowel geografisch als in de tijd. De presentatie begint met een model dat volledig in een etnisch kostuum is gestoken en dat wordt gevolgd door modellen die stapsgewijs lijken te veranderen naar een modernistische zwarte outfit. Van deze verschillende outfits is een fotowerk-en videowerk gemaakt door Marcus Tomlinson, een videokunstenaar met wie Chalayan vaak samenwerkt. Ook zullen de videowerken Place to Passage (2004), dat een (innerlijke) reis van Londen naar Istanbul tot thema heeft en zijn nieuwste videowerk Anaestetics (2004) deel uit maken van de eerste grote solopresentatie van deze bijzondere ontwerper.

Catalogus

In samenwerking met NAi Uitgevers Rotterdam verschijnt een monografie over het werk van Hussein Chalayan. Auteurs: Caroline Evans, Suzy Menkes, Bradley Quinn en Ted Polhemus. 176 pagina s paperback, red. Barbera van Kooij en Sue-an van der Zijpp, prijs Euro 29,50

Conservator: Sue-an van der Zijpp

Inrichting: Mark Wilson

Noot aan de redactie