Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
17-4-2005; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Portugal, circuit Estoril
SMRZ (12E) ZORGT MET 4 WK-PUNTEN VOOR VRUEGDE IN MOLENAAR-TEAM
"DE START EN DE OPENINGSRONDE, DAAR ZIT 'M DE KNEEP", STELT SCHOUTEN NA (30E) PLAATS
Jakub Smrz en zijn monteurs Hans, Tim, Coen en Roy toonden zich uiterst in hun nopjes met de keurig nette 12e plaats die goed is voor 4 WK-punten en een 17e plaats in de WK-stand na 2 GP's. Dat had zelfs een 11e plaats kunnen zijn, zou Smrz hebben kunnen denken, als hij ook vorige week die 11e plaats had kunnen binnenslepen. Maar de Tsjech is geen man van zeuren en achterom kijken. "Vandaag was top. Ik had een akelig slechte start, maar wist in een hele goede eerste ronde toch nog weer vier man terug te pakken en als 16e door te komen. Ik heb heel erg hard gepusht in de openingsfase en het wierp zijn vruchten af. Langzamerhand klom ik steeds meer op en raakte in een hevige strijd verwikkeld met Barbera en Giansanti. Laatstgenoemde kon het tempo niet volhouden en haakte af. Met Barbera was het echt knokken. Op zijn fabrieks Honda kwam hij met uitaccelereren en op topsnelheid steeds weer over me heen, maar met laat remmen pakte ik hem keer op keer weer terug. Ik kwam een aantal keren als 11e door, maar het late remmen en driften vergde wel veel van de grip van mijn achterband. Dat was ook de reden dat ik in de slotfase iets te veel 'rubber' verbruikt bleek te hebben, waardoor ik Barbera moest laten gaan. In de slotfase streed ik alleen, maar concentreerde me goed en pakte een fraaie 12e plaats en 4 punten. Iedereen was superblij en ik zelf zeker ook. De samenwerking met mijn monteurs gaat steeds beter en technisch hebben we het heel goed voor elkaar. Dat mag je gerust zeggen als je de fabrieks Honda maar een paar seconden voor je hebt rijden", besluit de op een standaard Honda met A-kit uitkomende 'Kuba'.
Voor Raymond Schouten had het vandaag mogen blijven regenen. Tijdens de natte warm up training stuurde de Brabander zijn Honda naar een 18e tijd. "Maar dat vertekend toch altijd iets, hoewel de verschillen wel iets kleiner zijn als et nat is. Vanaf zijn 33e startplaats kwam 'Ray' in tegenstelling tot de openings race in Jerez nu heel goed uit de startblokken. "De Honda pakte goed op en ik klom zo een rij naar voren op. Maar bij de eerste bocht werd ik in het nauw gedreven en raakte opgesloten aan de binnenkant van de bocht. Daarmee verloor ik wat tijd, zeker toen ik een paar ronden later nog eens extra in de remmen moest en van mijn lijn moest afwijken toen Guisepetti een vreemde remmanoeuvre uithaalde. In de openingsfase van de race had ik een slecht gevoel in de voorkant van mijn machine. De voorvork 'stapte' zo nu en dan zomaar weg en dan moest ik van het gas af en ontstond er een gaatje. Naar mate de race vorderde en de tank wat leger raakte werd het beter. Toen kon ik me naar de groep voor me terugvechten. Maar iedere keer als ik daar was aanbelandt, moest ik iets te veel geven en maakte ik een foutje waardoor ik terugviel en weer opnieuw kon beginnen. De temperaturen waren minder hoog dan zaterdag en de voorband leek daardoor iets meer te glijden. Vlak voor me streden 7 man om de 23e plaats. Daar kon ik me net niet mee bemoeien. Daarom baal ik ook van mijn foutjes, maar ja....", meldde Schouten, die in een zeer 'close' race op nog geen 20 seconden van de 17e plaats finishte. "Dat gat wordt kleiner, maar nu moet dat ook nog in plaatsen gaan tellen. Over twee weken in China is de baan voor iedereen nieuw. Net als vorig jaar in Qatar (*waar ook iedereen voor het eert in actie kwam) zijn dan de verschillen wat kleiner. Als ik mijn start en die eerste ronde beter door kom, dan zit je er meteen veel beter bij. Daar zal ik hard aan moeten werken", weet de 20-jarige pupil van het duo Molenaar en Spaan.
De MotoGP-race leek een prooi te worden voor de 'geblesseerde' Gibernau, ware het niet dat regen de Spanjaard parten speelde. In de 9e ronde vielen de eerste druppels en liet de wedstrijdleiding de witte vlag zwaaien, ten teken dat er in de pitstraat van machine gewisseld kan worden. Maar niemand van de MotoGP-rijders wisselde de machine, omdat met in en uitrijden van de pitstraat (waar een snelheidslimiet van 60 km geldt) en de machine wissel zo'n 40 tot 50 seconden verloren gaan. "Daarvoor moet het echt harder regenen", meldde Rossi. Toen het in de 16e ronde nog wat natter werd, kneep raceleider Gibernau iets te hard in de voorrem en schoof onderuit, waarna hij zijn machine niet meer aan de praat kreeg. Bayliss en Edwards gebeurde hetzelfde, die konden hun machine wel weer aan de praat krijgen en pakten zowaar nog punten. De race werd een prooi voor de 34-jarige Braziliaanse veteraan Alex Barros, die tijdens alle trainingen al als snelste naar voren was gekomen, maar in de race aanvankelijk alleen Gibernau voor zich moest dulden. In de slotronden werd het steeds natter en gleden zowel Barros als Rossi nog bijna van hun machine, maar hadden geluk er op te kunnen blijven zitten. Zo nu en dan 'schaatsend' en met aanzienlijk lagere rondetijden door de steeds natter wordende piste van Estoril finishte Barros als eerste voor Rossi en Biaggi, die het de regerende wereldkampioen lange tijd moeilijk maakte, maar eieren voor zijn geld koos. In totaal kwamen 16 man aan de finish (val Hopkins en Gibernau) en kreeg James Elisson met 2 ronden achterstand !! nog één WK-punt (op de 15e plaats) in de schoot geworpen.
De 3e Grand Prix wordt over twee weken op zondag 1 mei verreden in het Chinese Sjanghai.
Uitslag 125cc klasse:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Mika KALLIO
FIN
KTM Red Bull KTM GP125
41'19.431
2
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA Master Aspar
41'19.439
0.008
3
Thomas LUTHI
SWI
HONDA Elit Grand Prix
41'22.329
2.898
4
Fabrizio LAI
ITA
HONDA Kopron Racing World
41'22.371
2.940
5
Manuel POGGIALI
RSM
GILERA Metis Racing Team
41'30.707
11.276
6
Tomoyoshi KOYAMA
JPN
HONDA Ajo Motorsport
41'32.974
13.543
7
Alvaro BAUTISTA
SPA
HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays
41'32.978
13.547
8
Mattia PASINI
ITA
APRILIA Totti Top Sport - NGS
41'33.924
14.493
9
Julian SIMON
SPA
KTM Red Bull KTM GP125
41'34.141
14.710
10
Marco SIMONCELLI
ITA
APRILIA Nocable.it Race
41'34.625
15.194
11
Mike DI MEGLIO
FRA
HONDA Kopron Racing World
41'34.639
15.208
12
Pablo NIETO
SPA
DERBI Caja Madrid - Derbi Racing
41'55.949
36.518
13
Alexis MASBOU
FRA
HONDA Ajo Motorsport
41'56.289
36.858
14
Toshihisa KUZUHARA
JPN
HONDA Angaia Racing
41'56.348
36.917
15
Manuel HERNANDEZ
SPA
APRILIA Totti Top Sport - NGS
41'56.456
37.025
16
Aleix ESPARGARO
SPA
HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays
41'56.504
37.073
17
Jordi CARCHANO
SPA
APRILIA MVA Aspar
42'14.340
54.909
18
Joan OLIVE
SPA
APRILIA Nocable.it Race
42'16.247
56.816
19
Michele PIRRO
ITA
MALAGUTI Malaguti Reparto Corse
42'19.192
59.761
20
Sergio GADEA
SPA
APRILIA Master Aspar
42'20.677
1'01.246
21
Angel RODRIGUEZ
SPA
HONDA LG Mobile Galicia Team
42'20.775
1'01.344
22
Imre TOTH
HUN
APRILIA Road Racing Team Hungary
42'24.207
1'04.776
23
Nicolas TEROL
SPA
DERBI Caja Madrid - Derbi Racing
42'29.846
1'10.415
24
Raffaele DE ROSA
ITA
APRILIA Matteoni Racing
42'29.946
1'10.515
25
Sandro CORTESE
GER
HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda
42'30.108
1'10.677
26
Andrea IANNONE
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
42'30.740
1'11.309
27
Federico SANDI
ITA
HONDA Angaia Racing
42'30.793
1'11.362
28
Julian MIRALLES
SPA
APRILIA MVA Aspar
42'32.634
1'13.203
29
Dario GIUSEPPETTI
GER
APRILIA Semprucci Cardion Blauer
42'34.399
1'14.968
30
Raymond SCHOUTEN
NED
HONDA Arie Molenaar Racing
42'37.688
1'18.257
31
Vincent BRAILLARD
SWI
APRILIA Road Racing Team Hungary
42'38.310
1'18.879
32
Patrik VOSTAREK
CZE
HONDA Omv Team Hanusch
42'05.454
1 lap
125cc WK-stand na 2 van de 16 GP's:
1. M. Kallio, 45; 2. Simoncelli, 31; 3. Faubel, 29; 4. Lai, 29; 5. Pasini, 21; 6. Poggiali, 21; 7. Luthi, 16; 8. Simon, 14.
Uitslag 250cc race:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Casey STONER
AUS
APRILIA Carrera Sunglasses - LCR
45'36.009
2
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA Team Scot
45'36.413
0.404
3
Randy DE PUNIET
FRA
APRILIA Aprilia Aspar 250cc
45'36.440
0.431
4
Daniel PEDROSA
SPA
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
45'38.018
2.009
5
Alex DE ANGELIS
RSM
APRILIA MS Aprilia Italia Corse
45'38.213
2.204
6
Hiroshi AOYAMA
JPN
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
45'53.864
17.855
7
Yuki TAKAHASHI
JPN
HONDA Team Scot
45'53.923
17.914
8
Sylvain GUINTOLI
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
45'59.819
23.810
9
Sebastian PORTO
ARG
APRILIA Aprilia Aspar 250cc
46'02.416
26.407
10
Jorge LORENZO
SPA
HONDA Fortuna Honda
46'21.930
45.921
11
Hector BARBERA
SPA
HONDA Fortuna Honda
46'27.542
51.533
12
Jakub SMRZ
CZE
AKUNA HONDA Arie Molenaar Racing
46'32.929
56.920
13
Alex DEBON
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
46'40.112
1'04.103
14
Mirko GIANSANTI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
46'45.521
1'09.512
15
Martin CARDENAS
COL
APRILIA Aprilia Germany
46'54.517
1'18.508
16
Dirk HEIDOLF
GER
HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda
46'59.949
1'23.940
17
Simone CORSI
ITA
APRILIA MS Aprilia Italia Corse
47'02.959
1'26.950
18
Andrea BALLERINI
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
47'03.188
1'27.179
19
Radomil ROUS
CZE
HONDA Wurth Honda BQR
47'03.341
1'27.332
20
Gabor RIZMAYER
HUN
YAMAHA Team UGT Kurz
47'25.537
1 lap
21
Yves POLZER
AUT
APRILIA Mas Racing Team
46'19.845
2 laps
250cc WK-stand na 2 van de 16 GP's:
1. Pedrosa, 38; 2. Dovizioso, 33; 3. Porto, 27; 4. De Angelis, 27; 5. Stoner, 25; 6. De Puniet, 16; 7. Barbera, 16; 8. Lorenzo, 16; 17. Jakub Smrz, Akuna-Molenaar Honda, 4.
Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Alex BARROS
BRA
Camel Honda
47'14.053
2
Valentino ROSSI
ITA
Gauloises Yamaha Team
47'16.824
2.771
3
Max BIAGGI
ITA
Repsol Honda Team
47'20.124
6.071
4
Marco MELANDRI
ITA
Movistar Honda MotoGP
47'43.599
29.546
5
Carlos CHECA
SPA
Ducati Marlboro Team
47'43.827
29.774
6
Colin EDWARDS
USA
Gauloises Yamaha Team
47'58.269
44.216
7
Nicky HAYDEN
USA
Repsol Honda Team
48'11.174
57.121
8
Shinya NAKANO
JPN
Kawasaki Racing Team
48'13.900
59.847
9
Loris CAPIROSSI
ITA
Ducati Marlboro Team
48'21.771
1'07.718
10
Ruben XAUS
SPA
Fortuna Yamaha Team
48'36.484
1'22.431
11
Troy BAYLISS
AUS
Camel Honda
48'47.582
1'33.529
12
Kenny ROBERTS
USA
Team Suzuki MotoGP
48'48.104
1'34.051
13
Roberto ROLFO
ITA
D'Antin MotoGP - Pramac
48'50.009
1'35.956
14
Toni ELIAS
SPA
Fortuna Yamaha Team
48'50.545
1'36.492
15
James ELLISON
GBR
Blata WCM
47'19.474
2 laps
16
Shane BYRNE
GBR
PROTON Team Roberts
47'53.289
4 laps
MotoGP WK-stand na 2 van de 17 GP's:
1. Rossi, 45; 2. Barros, 38; 3. Melandri, 29; 4. Biaggi, 25; 5. Gibernau, 25; 6. Nakano, 19; 7. Checa, 17; 8. Edwards, 17; 9. Bayliss, 15; 10. Capirossi, 10.
************
Ingezonden persbericht