Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

17-4-2005; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Portugal, circuit Estoril

SMRZ (12E) ZORGT MET 4 WK-PUNTEN VOOR VRUEGDE IN MOLENAAR-TEAM

"DE START EN DE OPENINGSRONDE, DAAR ZIT 'M DE KNEEP", STELT SCHOUTEN NA (30E) PLAATS

Jakub Smrz en zijn monteurs Hans, Tim, Coen en Roy toonden zich uiterst in hun nopjes met de keurig nette 12e plaats die goed is voor 4 WK-punten en een 17e plaats in de WK-stand na 2 GP's. Dat had zelfs een 11e plaats kunnen zijn, zou Smrz hebben kunnen denken, als hij ook vorige week die 11e plaats had kunnen binnenslepen. Maar de Tsjech is geen man van zeuren en achterom kijken. "Vandaag was top. Ik had een akelig slechte start, maar wist in een hele goede eerste ronde toch nog weer vier man terug te pakken en als 16e door te komen. Ik heb heel erg hard gepusht in de openingsfase en het wierp zijn vruchten af. Langzamerhand klom ik steeds meer op en raakte in een hevige strijd verwikkeld met Barbera en Giansanti. Laatstgenoemde kon het tempo niet volhouden en haakte af. Met Barbera was het echt knokken. Op zijn fabrieks Honda kwam hij met uitaccelereren en op topsnelheid steeds weer over me heen, maar met laat remmen pakte ik hem keer op keer weer terug. Ik kwam een aantal keren als 11e door, maar het late remmen en driften vergde wel veel van de grip van mijn achterband. Dat was ook de reden dat ik in de slotfase iets te veel 'rubber' verbruikt bleek te hebben, waardoor ik Barbera moest laten gaan. In de slotfase streed ik alleen, maar concentreerde me goed en pakte een fraaie 12e plaats en 4 punten. Iedereen was superblij en ik zelf zeker ook. De samenwerking met mijn monteurs gaat steeds beter en technisch hebben we het heel goed voor elkaar. Dat mag je gerust zeggen als je de fabrieks Honda maar een paar seconden voor je hebt rijden", besluit de op een standaard Honda met A-kit uitkomende 'Kuba'.

Voor Raymond Schouten had het vandaag mogen blijven regenen. Tijdens de natte warm up training stuurde de Brabander zijn Honda naar een 18e tijd. "Maar dat vertekend toch altijd iets, hoewel de verschillen wel iets kleiner zijn als et nat is. Vanaf zijn 33e startplaats kwam 'Ray' in tegenstelling tot de openings race in Jerez nu heel goed uit de startblokken. "De Honda pakte goed op en ik klom zo een rij naar voren op. Maar bij de eerste bocht werd ik in het nauw gedreven en raakte opgesloten aan de binnenkant van de bocht. Daarmee verloor ik wat tijd, zeker toen ik een paar ronden later nog eens extra in de remmen moest en van mijn lijn moest afwijken toen Guisepetti een vreemde remmanoeuvre uithaalde. In de openingsfase van de race had ik een slecht gevoel in de voorkant van mijn machine. De voorvork 'stapte' zo nu en dan zomaar weg en dan moest ik van het gas af en ontstond er een gaatje. Naar mate de race vorderde en de tank wat leger raakte werd het beter. Toen kon ik me naar de groep voor me terugvechten. Maar iedere keer als ik daar was aanbelandt, moest ik iets te veel geven en maakte ik een foutje waardoor ik terugviel en weer opnieuw kon beginnen. De temperaturen waren minder hoog dan zaterdag en de voorband leek daardoor iets meer te glijden. Vlak voor me streden 7 man om de 23e plaats. Daar kon ik me net niet mee bemoeien. Daarom baal ik ook van mijn foutjes, maar ja....", meldde Schouten, die in een zeer 'close' race op nog geen 20 seconden van de 17e plaats finishte. "Dat gat wordt kleiner, maar nu moet dat ook nog in plaatsen gaan tellen. Over twee weken in China is de baan voor iedereen nieuw. Net als vorig jaar in Qatar (*waar ook iedereen voor het eert in actie kwam) zijn dan de verschillen wat kleiner. Als ik mijn start en die eerste ronde beter door kom, dan zit je er meteen veel beter bij. Daar zal ik hard aan moeten werken", weet de 20-jarige pupil van het duo Molenaar en Spaan.

De MotoGP-race leek een prooi te worden voor de 'geblesseerde' Gibernau, ware het niet dat regen de Spanjaard parten speelde. In de 9e ronde vielen de eerste druppels en liet de wedstrijdleiding de witte vlag zwaaien, ten teken dat er in de pitstraat van machine gewisseld kan worden. Maar niemand van de MotoGP-rijders wisselde de machine, omdat met in en uitrijden van de pitstraat (waar een snelheidslimiet van 60 km geldt) en de machine wissel zo'n 40 tot 50 seconden verloren gaan. "Daarvoor moet het echt harder regenen", meldde Rossi. Toen het in de 16e ronde nog wat natter werd, kneep raceleider Gibernau iets te hard in de voorrem en schoof onderuit, waarna hij zijn machine niet meer aan de praat kreeg. Bayliss en Edwards gebeurde hetzelfde, die konden hun machine wel weer aan de praat krijgen en pakten zowaar nog punten. De race werd een prooi voor de 34-jarige Braziliaanse veteraan Alex Barros, die tijdens alle trainingen al als snelste naar voren was gekomen, maar in de race aanvankelijk alleen Gibernau voor zich moest dulden. In de slotronden werd het steeds natter en gleden zowel Barros als Rossi nog bijna van hun machine, maar hadden geluk er op te kunnen blijven zitten. Zo nu en dan 'schaatsend' en met aanzienlijk lagere rondetijden door de steeds natter wordende piste van Estoril finishte Barros als eerste voor Rossi en Biaggi, die het de regerende wereldkampioen lange tijd moeilijk maakte, maar eieren voor zijn geld koos. In totaal kwamen 16 man aan de finish (val Hopkins en Gibernau) en kreeg James Elisson met 2 ronden achterstand !! nog één WK-punt (op de 15e plaats) in de schoot geworpen.

De 3e Grand Prix wordt over twee weken op zondag 1 mei verreden in het Chinese Sjanghai.

Uitslag 125cc klasse:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Afstand


1

Mika KALLIO

FIN

KTM Red Bull KTM GP125

41'19.431


2

Hector FAUBEL

SPA

APRILIA Master Aspar

41'19.439

0.008


3

Thomas LUTHI

SWI

HONDA Elit Grand Prix

41'22.329

2.898


4

Fabrizio LAI

ITA

HONDA Kopron Racing World

41'22.371

2.940


5

Manuel POGGIALI

RSM

GILERA Metis Racing Team

41'30.707

11.276


6

Tomoyoshi KOYAMA

JPN

HONDA Ajo Motorsport

41'32.974

13.543


7

Alvaro BAUTISTA

SPA

HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays

41'32.978

13.547


8

Mattia PASINI

ITA

APRILIA Totti Top Sport - NGS

41'33.924

14.493


9

Julian SIMON

SPA

KTM Red Bull KTM GP125

41'34.141

14.710


10

Marco SIMONCELLI

ITA

APRILIA Nocable.it Race

41'34.625

15.194


11

Mike DI MEGLIO

FRA

HONDA Kopron Racing World

41'34.639

15.208


12

Pablo NIETO

SPA

DERBI Caja Madrid - Derbi Racing

41'55.949

36.518


13

Alexis MASBOU

FRA

HONDA Ajo Motorsport

41'56.289

36.858


14

Toshihisa KUZUHARA

JPN

HONDA Angaia Racing

41'56.348

36.917


15

Manuel HERNANDEZ

SPA

APRILIA Totti Top Sport - NGS

41'56.456

37.025


16

Aleix ESPARGARO

SPA

HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays

41'56.504

37.073


17

Jordi CARCHANO

SPA

APRILIA MVA Aspar

42'14.340

54.909


18

Joan OLIVE

SPA

APRILIA Nocable.it Race

42'16.247

56.816


19

Michele PIRRO

ITA

MALAGUTI Malaguti Reparto Corse

42'19.192

59.761


20

Sergio GADEA

SPA

APRILIA Master Aspar

42'20.677


1'01.246


21

Angel RODRIGUEZ

SPA

HONDA LG Mobile Galicia Team

42'20.775


1'01.344


22

Imre TOTH

HUN

APRILIA Road Racing Team Hungary

42'24.207


1'04.776


23

Nicolas TEROL

SPA

DERBI Caja Madrid - Derbi Racing

42'29.846


1'10.415


24

Raffaele DE ROSA

ITA

APRILIA Matteoni Racing


42'29.946


1'10.515


25

Sandro CORTESE

GER

HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda


42'30.108


1'10.677


26

Andrea IANNONE

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team


42'30.740


1'11.309


27

Federico SANDI

ITA

HONDA Angaia Racing


42'30.793


1'11.362


28

Julian MIRALLES

SPA

APRILIA MVA Aspar


42'32.634


1'13.203


29

Dario GIUSEPPETTI

GER

APRILIA Semprucci Cardion Blauer


42'34.399


1'14.968


30

Raymond SCHOUTEN

NED

HONDA Arie Molenaar Racing


42'37.688


1'18.257


31

Vincent BRAILLARD

SWI

APRILIA Road Racing Team Hungary


42'38.310


1'18.879


32

Patrik VOSTAREK

CZE

HONDA Omv Team Hanusch


42'05.454


1 lap


125cc WK-stand na 2 van de 16 GP's:


1. M. Kallio, 45; 2. Simoncelli, 31; 3. Faubel, 29; 4. Lai, 29; 5. Pasini, 21; 6. Poggiali, 21; 7. Luthi, 16; 8. Simon, 14.

Uitslag 250cc race:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Afstand


1

Casey STONER

AUS

APRILIA Carrera Sunglasses - LCR


45'36.009


2

Andrea DOVIZIOSO

ITA

HONDA Team Scot

45'36.413

0.404


3

Randy DE PUNIET

FRA

APRILIA Aprilia Aspar 250cc

45'36.440

0.431


4

Daniel PEDROSA

SPA

HONDA Telefonica Movistar Honda 250

45'38.018


2.009

5

Alex DE ANGELIS

RSM

APRILIA MS Aprilia Italia Corse

45'38.213


2.204

6

Hiroshi AOYAMA

JPN

HONDA Telefonica Movistar Honda 250

45'53.864

17.855

7

Yuki TAKAHASHI

JPN

HONDA Team Scot

45'53.923

17.914

8

Sylvain GUINTOLI

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab

45'59.819

23.810

9

Sebastian PORTO

ARG

APRILIA Aprilia Aspar 250cc

46'02.416

26.407

10

Jorge LORENZO

SPA

HONDA Fortuna Honda

46'21.930

45.921

11

Hector BARBERA

SPA

HONDA Fortuna Honda

46'27.542

51.533

12

Jakub SMRZ

CZE

AKUNA HONDA Arie Molenaar Racing

46'32.929

56.920

13

Alex DEBON

SPA

HONDA Wurth Honda BQR

46'40.112


1'04.103

14

Mirko GIANSANTI

ITA

APRILIA Matteoni Racing

46'45.521


1'09.512

15

Martin CARDENAS

COL

APRILIA Aprilia Germany

46'54.517


1'18.508


16

Dirk HEIDOLF

GER

HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda


46'59.949


1'23.940


17

Simone CORSI

ITA

APRILIA MS Aprilia Italia Corse


47'02.959


1'26.950


18

Andrea BALLERINI

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team


47'03.188


1'27.179


19

Radomil ROUS

CZE

HONDA Wurth Honda BQR


47'03.341


1'27.332


20

Gabor RIZMAYER

HUN

YAMAHA Team UGT Kurz


47'25.537


1 lap


21

Yves POLZER

AUT

APRILIA Mas Racing Team


46'19.845


2 laps

250cc WK-stand na 2 van de 16 GP's:


1. Pedrosa, 38; 2. Dovizioso, 33; 3. Porto, 27; 4. De Angelis, 27; 5. Stoner, 25; 6. De Puniet, 16; 7. Barbera, 16; 8. Lorenzo, 16; 17. Jakub Smrz, Akuna-Molenaar Honda, 4.

Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Afstand


1

Alex BARROS

BRA

Camel Honda


47'14.053


2

Valentino ROSSI

ITA

Gauloises Yamaha Team

47'16.824


2.771


3

Max BIAGGI

ITA

Repsol Honda Team

47'20.124

6.071


4

Marco MELANDRI

ITA

Movistar Honda MotoGP

47'43.599

29.546


5

Carlos CHECA

SPA

Ducati Marlboro Team

47'43.827

29.774


6

Colin EDWARDS

USA

Gauloises Yamaha Team

47'58.269

44.216


7

Nicky HAYDEN

USA

Repsol Honda Team

48'11.174

57.121


8

Shinya NAKANO

JPN

Kawasaki Racing Team

48'13.900

59.847


9

Loris CAPIROSSI

ITA

Ducati Marlboro Team

48'21.771


1'07.718


10

Ruben XAUS

SPA

Fortuna Yamaha Team


48'36.484


1'22.431


11

Troy BAYLISS

AUS

Camel Honda


48'47.582


1'33.529


12

Kenny ROBERTS

USA

Team Suzuki MotoGP


48'48.104


1'34.051


13

Roberto ROLFO

ITA

D'Antin MotoGP - Pramac


48'50.009


1'35.956


14

Toni ELIAS

SPA

Fortuna Yamaha Team


48'50.545


1'36.492


15

James ELLISON

GBR

Blata WCM


47'19.474


2 laps


16

Shane BYRNE

GBR

PROTON Team Roberts


47'53.289


4 laps

MotoGP WK-stand na 2 van de 17 GP's:


1. Rossi, 45; 2. Barros, 38; 3. Melandri, 29; 4. Biaggi, 25; 5. Gibernau, 25; 6. Nakano, 19; 7. Checa, 17; 8. Edwards, 17; 9. Bayliss, 15; 10. Capirossi, 10.

************

Ingezonden persbericht