Gemeente Ede

nummer 80 / Ede, 19 april 2005

Accent bij Kredietbank steeds meer op schuldhulp.

Meer dan 300 huishoudens in de Valleiregio hebben in 2004 de Kredietbank om hulp gevraagd bij het oplossen van hun schulden. Ook de meeste kredietaanvragen waren bedoeld voor het wegwerken van huishoudelijke schulden. De kerntaak van de Kredietbank verschuift steeds meer naar de schuldhulpverlening.

Het aantal kredietaanvragen is redelijk stabiel gebleven (ruim 700), maar de kwaliteit van de aanvragen loopt erg terug. Het merendeel bestond uit aanvragen voor afbetaling schulden (huur, energie en dergelijke) gecombineerd met andere lopende verplichtingen, waardoor toekenning van een lening onverantwoord was. Ruim 60% van de aanvragen is dan ook afgewezen.
Opvallend was ook de plotsklapse daling met maar liefst 40% van aanvragen voor een inrichtingskrediet. Hierdoor viel al met al de kredietomzet bijna 3 ton lager uit dan begroot. De dalende omzet is overigens een landelijk beeld; er wordt aanmerkelijk minder geleend dan voorgaande jaren.

Toename schuldhulpaanvragen
Anderzijds nam het aantal aanvragen schuldhulp met 10% toe; van Edese inwoners zelfs met 25%. Hierdoor waren wachttijden van gemiddeld 10 weken onvermijdelijk. De bank heeft vorig jaar 222 aanvragen afgehandeld en 141 verzoeken opgesteld voor toelating tot de wettelijke schuldsanering.
Ook zijn via het bij de bank ondergebrachte Meldpunt schuldhulp en budgetadvies voor 60 Edese huishoudens intensieve begeleidingstrajecten uitgezet bij het algemeen maatschappelijk werk of de hoofdafdeling Werk, Inkomen en Zorg. Die begeleiding richt zich vooral op gedragsverandering. Verder is als belangrijk hulpmiddel bij schuldhulp voor ruim 130 huishoudens voor korte of langere tijd het beheer over hun inkomen (budget) gevoerd. Op die manier zijn hun vaste lasten tijdig betaald en ook de afbetalingen aan de schuldeisers gegarandeerd.
Het gemiddelde schuldenpakket van de afgehandelde verzoeken steeg van EUR 25.868 naar EUR 29.714. De schulden spitsten zich toe op postorderkredieten en leningen bij banken en
financieringsmaatschappijen. Huishoudelijke schulden, vooral huur, energie, verzekering en telefoon kwamen ook erg vaak voor. In toenemende mate is sprake van schulden in de privésfeer. Een derde deel van de aanvragers is jonger dan 30 jaar, de helft komt uit de leeftijdsgroep van 30 tot 50 jaar en de rest is ouder dan 50 jaar. De helft van de aanvragen is gedaan door alleenstaanden. De andere helft is evenredig verdeeld over de categorie samenwonend, gehuwd of gescheiden. Verder is bijna 60% van de schuldhulp is aangevraagd door personen met een uitkering; dat was vorig jaar nog 40%. Ruim een kwart van de aanvragen is gedaan door huishoudens met oorspronkelijk geen Nederlandse nationaliteit.

Wet schuldsanering natuurlijke personen
Helaas blijven enkele schuldeisers niet bereid om mee te werken aan een minnelijke schuldregeling. Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), Amicon Zorgverzekaar en de NUON werken niet mee aan kwijtscheldingsvoorstellen. Hierdoor werd meer dan de helft van de uitgebrachte schikkingsvoorstellen niet gehonoreerd. Voor bijna alle afgewezen aanvragen is vervolgens met succes een beroep gedaan op de Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP). Omdat veel inwoners te kampen hebben met een verslechterde economische positie houdt de kredietbank rekening met een blijvende stijging van het aantal aanvragen voor schuldhulp. Dat geldt vooral voor huishoudens met een uitkering. Daarom beoordeelt de hoofdafdeling Werk, Inkomen en Zorg bij de uitvoering van de Wet werk en bijstand voortaan bij elke (her)intake de noodzaak van schuldhulp tijdens de check van de financiële situatie. Ook deze vroegtijdige signalering, gevolgd door hulp of doorverwijzing kan problematische schuldsituaties gaan voorkomen of verminderen.

---