ATO Instituut voor archeologisch onderzoek
Persbericht -Luchtwassers kunnen goedkoper
19-4-2005
In de Nederlandse intensieve veehouderij zijn ongeveer 200 biologische
en chemische luchtwassers in bedrijf om de ammoniakuitstoot uit
stallen te verlagen. Luchtwassers worden tot nu toe nog niet in grote
mate toegepast, mede omdat de investerings- en exploitatiekosten hoog
zijn. In opdracht van het Ministerie van LNV heeft Agrotechnology &
Food Innovations (A&F) van Wageningen UR een studie uitgevoerd naar
mogelijkheden om deze kosten te verlagen. Door het luchtdebiet door de
wasser te begrenzen en een deel van de ventilatielucht ongezuiverd de
stal te laten verlaten via een âby-passâ kan de luchtwasser verkleind
worden, waardoor de bouwkosten en exploitatiekosten van de luchtwasser
lager zijn. De invloed op het gemiddelde rendement van
ammoniakverwijdering lijkt slechts gering concluderen de onderzoekers
van A&F.
Het luchtwassen kan goedkoper, omdat het grootste deel van de tijd een
reguliere wasser namelijk wordt onderbelast. De luchtwasser is gebouwd
op het maximale ventilatiedebiet van een stal; meestal is het debiet
lager. Met een kleinere wasser wordt het grootste deel van de tijd nog
steeds alle lucht behandeld, maar af en toe gaat een hoeveelheid lucht
ongezuiverd naar buiten die een geringe invloed heeft op het
gemiddelde rendement van ammoniakverwijdering.
Â
De onderzoekers van A&F hebben berekend dat een halvering van de op
dit moment gangbare grootte voor een chemische wasser leidt tot een
daling van het ammoniakverwijderingsrendement van slechts 7 tot 10%
bij vleesvarkens en 4 tot 5% bij vleeskuikens. Om nog juist te kunnen
voldoen aan de AMvB Huisvesting kan, uitgaand van een emissiefactor
van 2,5 kg NH3 per vleesvarkensplaats per jaar en 0,080 kg NH3 per
vleeskuikenplaats per jaar de luchtwascapaciteit worden teruggebracht
met 70 - 80% bij vleesvarkens en met 80 - 85% bij vleeskuikens. De
exploitatiekosten, als optelsom van de vaste kosten van de investering
en de gebruikskosten, zullen hierdoor naar verwachting dalen met 40 -
60% voor een biologische wasser en 60 tot 70% voor een chemische
wasser.
Â
Bovenstaande ontwikkeling is alleen mogelijk als deze gefaciliteerd
wordt door aanpassing van wet- en regelgeving. Op dit moment bestaat
de verplichting om een luchtwasser te dimensioneren op het maximale
ventilatiedebiet van een stal. Daarnaast is aanvullend onderzoek nodig
om vast te stellen of de gewenste emissiereducties inderdaad worden
behaald als wassers kleiner worden uitgevoerd in combinatie met een
by-pass-systeem en op welke manier een dergelijk luchtwassysteem
gecombineerd kan worden met een betrouwbaar en fraudebestendig
registratie- en controlesysteem. De realisatie van een nieuwe
generatie luchtwassystemen vergt dan ook een gezamenlijke inspanning
van overheid, onderzoek en bedrijfsleven.
Â
Einde persbericht
Â