ATO Instituut voor archeologisch onderzoek


Persbericht -Luchtwassers kunnen goedkoper

19-4-2005

In de Nederlandse intensieve veehouderij zijn ongeveer 200 biologische en chemische luchtwassers in bedrijf om de ammoniakuitstoot uit stallen te verlagen. Luchtwassers worden tot nu toe nog niet in grote mate toegepast, mede omdat de investerings- en exploitatiekosten hoog zijn. In opdracht van het Ministerie van LNV heeft Agrotechnology & Food Innovations (A&F) van Wageningen UR een studie uitgevoerd naar mogelijkheden om deze kosten te verlagen. Door het luchtdebiet door de wasser te begrenzen en een deel van de ventilatielucht ongezuiverd de stal te laten verlaten via een âby-passâ kan de luchtwasser verkleind worden, waardoor de bouwkosten en exploitatiekosten van de luchtwasser lager zijn. De invloed op het gemiddelde rendement van ammoniakverwijdering lijkt slechts gering concluderen de onderzoekers van A&F.

Het luchtwassen kan goedkoper, omdat het grootste deel van de tijd een reguliere wasser namelijk wordt onderbelast. De luchtwasser is gebouwd op het maximale ventilatiedebiet van een stal; meestal is het debiet lager. Met een kleinere wasser wordt het grootste deel van de tijd nog steeds alle lucht behandeld, maar af en toe gaat een hoeveelheid lucht ongezuiverd naar buiten die een geringe invloed heeft op het gemiddelde rendement van ammoniakverwijdering.

Â

De onderzoekers van A&F hebben berekend dat een halvering van de op dit moment gangbare grootte voor een chemische wasser leidt tot een daling van het ammoniakverwijderingsrendement van slechts 7 tot 10% bij vleesvarkens en 4 tot 5% bij vleeskuikens. Om nog juist te kunnen voldoen aan de AMvB Huisvesting kan, uitgaand van een emissiefactor van 2,5 kg NH3 per vleesvarkensplaats per jaar en 0,080 kg NH3 per vleeskuikenplaats per jaar de luchtwascapaciteit worden teruggebracht met 70 - 80% bij vleesvarkens en met 80 - 85% bij vleeskuikens. De exploitatiekosten, als optelsom van de vaste kosten van de investering en de gebruikskosten, zullen hierdoor naar verwachting dalen met 40 - 60% voor een biologische wasser en 60 tot 70% voor een chemische wasser.

Â

Bovenstaande ontwikkeling is alleen mogelijk als deze gefaciliteerd wordt door aanpassing van wet- en regelgeving. Op dit moment bestaat de verplichting om een luchtwasser te dimensioneren op het maximale ventilatiedebiet van een stal. Daarnaast is aanvullend onderzoek nodig om vast te stellen of de gewenste emissiereducties inderdaad worden behaald als wassers kleiner worden uitgevoerd in combinatie met een by-pass-systeem en op welke manier een dergelijk luchtwassysteem gecombineerd kan worden met een betrouwbaar en fraudebestendig registratie- en controlesysteem. De realisatie van een nieuwe generatie luchtwassystemen vergt dan ook een gezamenlijke inspanning van overheid, onderzoek en bedrijfsleven.

Â

Einde persbericht

Â