Gemeente Den Haag

april 2005
Haagse Binnenstad Schoner (12 april)

Het College van B&W heeft besloten de mogelijkheid tot het aanbieden- en ophalen van bedrijfsafval te beperken tot de periode tussen 7.00 en 10.00 uur 's ochtends. Het besluit is genomen op voorstel van wethouder Stolte en heeft betrekking op het gebied binnen de Haagse grachtengordel. De regeling geldt zeven dagen in de week en gaat in op donderdag 21 april. Het College van B&W meent dat de nieuwe regeling zal zorgen voor een rustiger en schoner straatbeeld in de binnenstad.

Schoner straatbeeld
Bedrijfsafval zorgt vooral in de binnenstad van Den Haag voor een grote belasting van de openbare ruimte.
Een belangrijke factor daarbij is het feit dat de inzamelmiddelen zoals rolcontainers te lang buiten blijven staan. Het gevolg is een rommelig aanzicht en een toegenomen risico op zwerfafval. Naast een schoner straatbeeld, draagt het besluit bij aan het terugdringen van verkeers- en geluidsoverlast.

Informatie ondernemers
Het inzamelen van bedrijfsafval is de taak van de ondernemers zelf. Hiervoor sluiten zij een contract af met één van de vele bedrijfsafvalinzamelaars. Voordat de gemeente besloot tot het beperken van de aanbied- en ophaaltijden, is gesproken met de Kamer van Koophandel en de Coöperatie Ondernemers Binnenstad Den Haag U.A.

De ondernemers in het centrum ontvangen binnenkort meer informatie over het nieuwe besluit. Zij krijgen tot 1 augustus 2005 de tijd om afdoende maatregelen te treffen. Vanaf 21 juni tot 1 augustus 2005 deelt de gemeente waarschuwingen uit aan ondernemers, als zij de regels voor het aanbieden en ophalen van bedrijfsafval overtreden. Na deze periode zal de gemeente handhavend optreden als ondernemers zich niet aan de regels houden.