21 april 2005
Startnotitie Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) 'Zorg dichterbij'
Na de Wet werk en bijstand en de Wet kinderopvang volgt, voor zover nu
bekend, per 1 januari 2006 de invoering van de Wet maatschappelijke
ondersteuning kortweg genoemd WMO. Misschien wel de meest ingrijpende
operatie qua invoeringstraject, omdat in deze nieuwe WMO drie lijnen
samenkomen vanuit de Algemene wet bijzondere ziektekosten (AWBZ), de
Welzijnswet en de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg). De gemeente
voert binnen de WMO de regie over een samenhangend lokaal stelsel voor
wonen, zorg en welzijn.
De belangrijkste doelen van de WMO voor de gemeente zijn:
* versnippering van de zorg tegen te gaan;
* klanten in een woud van zorg de weg te wijzen, te informeren en te
ondersteunen;
* één lokaal loket te installeren voor alle zorgvragen, informatie
en ondersteuning.
Uitgangspunt van de WMO is dat de burger in eerste aanleg zelf
verantwoordelijk is voor het organiseren van de eigen zorgvraag. De
gemeente heeft vooral een ondersteunende taak als sociaal en
financieel vangnet. Het is daarom een taak van de gemeente om deze
zorg op de juiste wijze te kanaliseren zodat de zorg terecht komt waar
deze echt noodzakelijk is.
Een van de nieuwe onderdelen die in de WMO geregeld wordt, is de
enkelvoudige huishoudelijke verzorging (hulp bij het schoonmaken in de
woning) die nu nog door het zorgkantoor wordt uitgevoerd. De aanvraag
voor de huishoudelijke verzorging zal nadat de Wet maatschappelijke
ondersteuning is ingevoerd bij de gemeente moeten worden ingediend. De
gemeente is dan verantwoordelijk voor de invulling van de
huishoudelijke verzorging.
In 2007 en 2008 worden de volgende beleidsterreinen aan de WMO
toegevoegd:
* wijk- en buurtbeheer
* jeugdbeleid
* integraal maatschappelijke opvang en huiselijk geweld
De gemeente heeft het voornemen maatschappelijke organisaties uit te
nodigen mee te denken over de vormgeving en de uitvoering van de WMO.
In aanloop naar de invoeringsdatum zal de gemeente de burgers blijven
informeren over de diverse onderwerpen uit de WMO.
Top
21 april 2005
College wil verlenging voorkeursrecht
voor aankopen in Broekakkers-Oost
Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor
het voorkeursrecht dat rust op percelen in plangebied Broekakkers-Oost
te verlengen met één jaar. Tevens vraagt het college de gemeenteraad
een aanvullend krediet ter beschikking te stellen voor aankopen in het
plangebied Broekakkers-Oost.
In juli 2003 is heeft de gemeente Gilze en Rijen op basis van het
structuurplan Broekakkers-Oost, het voorkeursrecht gevestigd op
percelen gelegen in plangebied
Broekakkers-Oost, globaal gelegen ten zuiden van de A58, ten westen
van de Vossenberg, ten oosten van de Langenbergseweg en ten noorden
van de Tilburgseweg in Gilze. Dit voorkeursrecht heeft een maximale
geldigheidsduur van twee jaar. De gemeenteraad kan deze termijn
eenmalig verlengen voor de duur van een jaar op grond van de Wet
Voorkeursrecht Gemeenten (WVG). Na de verlenging van het
voorkeursrecht dient het college binnen een jaar een
ontwerp-bestemmingsplan voor het gebied ter inzage te leggen, zodat
het voorkeursrecht opnieuw gevestigd kan worden op grond van een
(ontwerp)bestemmingsplan. Het voorkeursrecht blijft dan op de percelen
liggen totdat de bestemming gerealiseerd is, dan wel de gemeente
eigenaar van de percelen is.
De gemeenteraad heeft in 2003 een krediet beschikbaar gesteld voor het
doen van aankopen. Inmiddels is hiervan een deel verbruikt voor
aankopen. Nog dit jaar worden enkele andere grote aankopen verwacht
zodat het nog beschikbare krediet daarvoor ontoereikend zal zijn.
Daarom vraag het college de raad het krediet aan te vullen en daarbij
rekening te houden met aankopen na dit jaar.
Top
Gemeente Gilze en Rijen