Ingezonden persbericht


Nederlandse wijnprofessionals ervaren innovatie en kwaliteit in Spaanse wijnen

Den Haag, 19 april 2005

Vakbeurs Vinos de España in alle opzichten een groot succes

Gisteren was het zover; dé vakbeurs voor Spaanse wijnen vond plaats in de Cruise Terminal te Rotterdam. Ruim 80 bodegas en importeurs presenteerden zich aan de meer dan 400 geïnteresseerde Nederlandse wijnprofessionals, wijnpers, restaurateurs en wijninkopers. Een middag lang waande men zich in Spanje in de Rotterdamse Cruise Terminal aan de ó zo Hollandse Maas. Spaanse wijnkenner bij uitstek, John Radford, gaf een bevlogen presentatie met een proeverij van wijnen van oude, bijna vergeten, autochtone Spaanse druivenvariëteiten. En ook de Spaanse ambassadeur Alfonso Dastis gaf acte de presence. Kortom, alle ingrediënten waren aanwezig om de vakbeurs Vinos de España een waar succes te maken. "Een succes was het zeker, ik heb zeer veel positieve geluiden gehoord van zowel exposanten als bezoekers. Wij zijn erg tevreden", aldus Marianne Nuberg, directeur van ICEX/Vinos de España en initiatiefnemer van de vakbeurs.

Naast de stands van bodegas en importeurs hadden exposanten dit jaar voor het eerst de mogelijkheid om hun beste wijnen binnen de drie thema's, Vinos Blancos de España, Tempranillo de España en Varietales Autóctonas de España, te etaleren op speciaal daarvoor ingerichte tafels. Bezoekers konden ook hier naar hartelust de verschillende wijnen proeven en vergelijken. Bij al dat proeven hoort natuurlijk een lekker hapje en het Spaanse tapas buffet werd dan ook druk bezocht. Van te voren konden bezoekers zich opgeven voor de presentatie en proeverij "Grape Archaeology" van John Radford, waarvoor veel interesse was. Zeven wijnen van oude autochtone druivenvariëteiten, zoals juan garcía, morenillo, mencía, molinera de bailén, prieto picudo, maturana, en pardina, passeerden de revue. John Radford nam deelnemers mee terug in de tijd en vertelde over de historie van deze druivenvariëteiten, ook deed hij een voorzichtige voorspelling over hun toekomst. Na afloop ontvingen de deelnemers zijn bestseller "The New Spain", welke hij enthousiast voor hen signeerde.

Over ICEX / Vinos de España
Vinos de España is een onderdeel van het Spaans Promotie Centrum op de Economische en Commerciële Afdeling van de Ambassade van Spanje in Nederland en handelt namens ICEX (Instituto Español de Comercio Exterior). Vinos de España geeft marktinformatie aan Spaanse exporteurs, Nederlandse importeurs en specifieke informatie over Spaanse wijnen aan Nederlandse wijnprofessionals. Daarnaast richt Vinos de España zich met diverse campagnes op de consument.

Einde Bericht

Achtergrondinformatie (

Ingezonden persbericht