Miko
Miko sluit distributieovereenkomst
met het Italiaanse Oro Caffè.
Turnhout, 22 april 2005 - Miko, de op Euronext genoteerde specialist in
koffieservice en kunststofverpakkingen, bevestigt dat de gesprekken over
een mogelijke minderheidsparticipatie van 25 % in de kleine Italiaanse
koffiebrander Oro Caffè tijdelijk zijn opgeschort. De gesprekken hebben
Miko wél een exclusieve distributieovereenkomst opgeleverd, die geldt voor
Miko's belangrijkste thuislanden.
Oro Caffè is een typische Italiaanse koffiebranderij, waar koffie gebrand
wordt volgens een heel eigen receptuur, met als resultaat een zeer
kenmerkende en hoogwaardige Italiaanse espressokoffie. Hoewel er initieel
sprake was van een mogelijke minderheidsparticipatie van Miko in deze
branderij, werden deze onderhandelingen voor onbeperkte tijd bevroren.
Vermits Oro Caffè momenteel een complexe boekhoudkundige splitsingsoperatie
ondergaat, is gebleken dat er onvoldoende helderheid bestaat met betrekking
tot de boekhoudkundige cijfers die zullen gelden na deze splitsing.
"Wij zijn zeer tevreden dat onze Italiaanse vrienden bereid waren om ons
ook zonder een participatieverplichting exclusief toegang te geven tot hun
assortiment van espressokoffies. Het is voor ons duidelijk dat er in de
Europese horecamarkt een relatief belangrijk segment bestaat waar men op
zoek is naar authentieke en artisanaal gebrande Italiaanse espressokoffies.
Vermits espresso een belangrijk groeiproduct is voor de Miko-groep, en wij
de horecamarkt integraal willen bestrijken, kunnen wij dankzij deze
distributieovereenkomst ons aanbod verruimen met echte en traditioneel
gebrande Italiaanse espressokoffies. Na intensieve smaaktesten werd
besloten dat het merk Oro Caffè het meest geschikt was voor deze
doelstelling. Mochten we in de toekomst verdere interesse hebben in een
participatie, zullen we dat ten gepaste tijden terug aankaarten", aldus
Frans Michielsen, gedelegeerd bestuurder en CEO van de Miko-groep.
OVER MIKO
Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en werd in 1998
geïntroduceerd op Euronext Brussel. Miko volgt een "tweepijlerstrategie"
waarbij de kernactiviteiten - koffieservice en kunststofverpakkingen -
nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun eigen management, zodat
beide activiteiten een eigen groeipad kunnen volgen. De groep stelt 503
mensen te werk en haalde in 2004 een omzet van 73,62 miljoen EUR. Het is
een internationale groep met eigen ondernemingen in België, Frankrijk,
Nederland, Engeland, Duitsland, Polen, Tsjechië en Slowakije.
EINDE