Miko


Miko sluit distributieovereenkomst met het Italiaanse Oro Caffè.

Turnhout, 22 april 2005 - Miko, de op Euronext genoteerde specialist in koffieservice en kunststofverpakkingen, bevestigt dat de gesprekken over een mogelijke minderheidsparticipatie van 25 % in de kleine Italiaanse koffiebrander Oro Caffè tijdelijk zijn opgeschort. De gesprekken hebben Miko wél een exclusieve distributieovereenkomst opgeleverd, die geldt voor Miko's belangrijkste thuislanden.

Oro Caffè is een typische Italiaanse koffiebranderij, waar koffie gebrand wordt volgens een heel eigen receptuur, met als resultaat een zeer kenmerkende en hoogwaardige Italiaanse espressokoffie. Hoewel er initieel sprake was van een mogelijke minderheidsparticipatie van Miko in deze branderij, werden deze onderhandelingen voor onbeperkte tijd bevroren. Vermits Oro Caffè momenteel een complexe boekhoudkundige splitsingsoperatie ondergaat, is gebleken dat er onvoldoende helderheid bestaat met betrekking tot de boekhoudkundige cijfers die zullen gelden na deze splitsing.

"Wij zijn zeer tevreden dat onze Italiaanse vrienden bereid waren om ons ook zonder een participatieverplichting exclusief toegang te geven tot hun assortiment van espressokoffies. Het is voor ons duidelijk dat er in de Europese horecamarkt een relatief belangrijk segment bestaat waar men op zoek is naar authentieke en artisanaal gebrande Italiaanse espressokoffies. Vermits espresso een belangrijk groeiproduct is voor de Miko-groep, en wij de horecamarkt integraal willen bestrijken, kunnen wij dankzij deze distributieovereenkomst ons aanbod verruimen met echte en traditioneel gebrande Italiaanse espressokoffies. Na intensieve smaaktesten werd besloten dat het merk Oro Caffè het meest geschikt was voor deze doelstelling. Mochten we in de toekomst verdere interesse hebben in een participatie, zullen we dat ten gepaste tijden terug aankaarten", aldus Frans Michielsen, gedelegeerd bestuurder en CEO van de Miko-groep.

OVER MIKO
Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en werd in 1998 geïntroduceerd op Euronext Brussel. Miko volgt een "tweepijlerstrategie" waarbij de kernactiviteiten - koffieservice en kunststofverpakkingen - nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun eigen management, zodat beide activiteiten een eigen groeipad kunnen volgen. De groep stelt 503 mensen te werk en haalde in 2004 een omzet van 73,62 miljoen EUR. Het is een internationale groep met eigen ondernemingen in België, Frankrijk, Nederland, Engeland, Duitsland, Polen, Tsjechië en Slowakije.

EINDE