Bonnefanten Museum Maastricht

Pilatus Transformator, 1997

26.04.2005 - 11.09.2005

Vanaf 26 april toont het Bonnefantenmuseum een omvangrijke installatie van Thomas Hirschhorn (1957 Bern) die speciaal voor het museum vervaardigd is. Nog maar nauwelijks bekomen van de politieke rel over zijn omstreden werk Swiss-Swiss Democracy (Centre Culturel du Suisse, Parijs), zal Hirschhorn onder het motto: Kunst benadert volledige vrijheid het dichtst in Maastricht zijn eerste retrospectieve tentoonstelling' maken. Zijn pijlen richt hij ditmaal op de terreur van chronologie' en de verborgen machtstructuren' achter vrijwel elke vorm van kennisoverdracht.

In de afgelopen jaren produceerde Hirschhorn een reeks spraakmakende werken die hem tot één van de toonaangevende kunstenaars van zijn generatie maakte. Zijn handelsmerk is het gebruik van pretentieloze materialen, zoals aluminiumfolie en plakband, omdat dure materialen - volgens hem - afleiden van hetgene hij aan de orde wil stellen. De kunstenaar beschouwt zijn installaties in de eerste plaats als communicatiemiddel. Hirschhorns ideaal is een versmelting van artistieke vorm en politiek en maatschappelijk engagement.