Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Nederlanders besteden vakantiegeld aan alles behalve vakantie

Helft Nederlanders spaart liever

AMSTERDAM, 26 april 2005 - De maand mei staat voor de deur en dat betekent voor veel Nederlanders weer de uitbetaling van hun jaarlijkse vakantiegeld. Maar, besteden ze dit geld ook echt aan de zomervakantie? 19% van de Nederlanders geeft niets van het vakantiegeld uit aan vakantie. En één op de vier (26%) zet hier maar een klein gedeelte, minder dan de helft, voor opzij. Het totale bedrag aan vakantiegeld wordt door slechts 18% van de Nederlanders opgemaakt aan wat de naam doet vermoeden: vakantie. Dit blijkt uit consumentenonderzoek naar financiële bestedingen dat is uitgevoerd onder 546 Nederlanders in opdracht van financieringsonderneming InterBank.

In plaats van aan vakantie, besteden wij ons vakantiegeld veel liever aan het huis (27%) of aan andere grote uitgaven (23%). Een nog veel groter percentage zet het vakantiegeld ook opzij om te sparen (47%) of gebruikt het om financiële achterstanden weg te werken (27%).

Ruim een kwart van de Nederlanders verwacht dit jaar minder uit te geven aan vakantie dan vorig jaar (28%). Gemiddeld zo'n 1.488 euro per huishouden denken we dit jaar aan vakantie te besteden, 9% van het netto jaarinkomen per gezin volgens de Nederlanders. Het economisch tij blijkt een rol te spelen: voor 40% is dit een reden om op vakantiebestedingen te bezuinigen.

Om de vakantie financieel aan te kunnen, legt 61% van de Nederlanders vantevoren geld opzij. Eén op de drie begint (34%) al een half jaar tot een jaar vantevoren met sparen. Vooraf kritisch zijn op de uitgaven neemt een goede tweede positie in (37%). 25-44 jarigen doen dit meer dan de andere leeftijds-groepen (44%). 29% koopt spullen die ze nodig hebben voor de vakantie alvast eerder. En afspraken maken over de uitgaven is voor één op de vijf Nederlanders (21%) de beste manier om de vakantie financieel aan te kunnen.

Over het onderzoek

InterBank heeft onderzoek laten doen naar de ervaringen van Nederlanders met hun financiële ruimte om meer inzicht te krijgen in het bestedingspatroon en de motieven voor onder andere sparen en lenen. InterBank ziet het als haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om haar leningen op verantwoorde en betrouwbare manier te verstrekken via professionele intermediairs, over-kreditering te voorkomen en transparant te zijn in de wijze waarop zij zaken doet met tussenpersonen en indirect met consumenten. De uitkomsten van het onderzoek helpen InterBank haar dienstverlening verder te verbeteren en producten te ontwikkelen die aansluiten op de behoeften van consumenten.

Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research onder 546 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar. Een samenvatting van het onderzoeksrapport, inclusief verantwoording van de onderzoeksopzet, is beschikbaar op:

http://www.online-pr.nl/docs/Persrapport%20InterBank%20-%20vakantiegeld.pdf

Over InterBank

InterBank N.V. is de grootste financieringsmaatschappij van Nederland en markt-leider in consumptief krediet via intermediairs. InterBank is in 2001 ontstaan uit de financieringsmaatschappijen Finata Bank en IDM Bank. InterBank is gevestigd in Amsterdam. Daarnaast is InterBank aangesloten bij de brancheorganisatie Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) die zich sterk maakt voor verantwoorde kredietverlening. InterBank werkt exclusief met intermediairs (tussenpersonen) met de labels Finata, IDM, VoordeelBank, De IJssel Budget, Mahuko en Eurofintus. Meer informatie: www.interbank.nl