Amsterdam RAI

Basis gelegd voor levensvatbaar evenement

Positieve geluiden na eerste editie rainbow experience

De eerste editie van de Rainbow Experience, het vierdaagse lifestyle evenement voor homo's en lesbiennes in Amsterdam RAI, is door de organisatie met een positief gevoel afgesloten. Van 22 tot en met 25 april vormde de RAI het toneel voor spetterende optredens, trendy modeshows, culinaire verrassingen, meerdere feesten en maatschappelijke debatten. 6.043 mensen brachten een bezoek aan het evenement, beduidend minder dan waarop was gerekend.

De organisatie van de Rainbow Experience spreekt niettemin van een goede start. Product Manager Sherry Rafiq van Amsterdam RAI: "Zo'n eerste editie is natuurlijk erg spannend. Helaas voor ons was het erg mooi weer de afgelopen dagen en dat heeft ongetwijfeld bezoekers gescheeld. Uiteraard zullen we, zoals bij elk evenement, uitgebreid evalueren, maar de eerste signalen van bezoekers zijn zeer positief. We denken de basis te hebben gelegd voor een levensvatbaar evenement en zien de toekomst van de Rainbow Experience dan ook met vertrouwen tegemoet."

Ook exposanten zijn, ondanks het tegenvallende bezoekersaantal, overwegend positief: "Ik heb uitstekend verkocht tijdens de Rainbow Experience en kijk nu al uit naar de volgende editie," aldus Hans Verhoeven, mede-eigenaar van Gays & Gadgets. Jeroen de Rooij van Wannahaves is tevreden met de eerste editie van de Rainbow Experience: "Het was een fantastisch evenement en de beleving was optimaal. Er was veel te doen op de beursvloer en er was een uitgebreid entertainmentprogramma. De merken die wij vertegenwoordigen, waren ook erg enthousiast. Helaas speelde het weer ons parten, maar met een buitentemperatuur van 20 graden is de keuze natuurlijk makkelijk gemaakt." Betty Schipper van Holland Casino roemde het publiek. Schipper: "Er was kwalitatief goed publiek. Wij staan op meerdere evenementen, maar hier komen bezoekers echt gericht op af en men is zeer geïnteresseerd in het gehele beursaanbod."

Aandacht voor allochtone homoseksuelen

De Rainbow Experience ging op vrijdag 22 april van start met een publieksdebat over homo-emancipatie en sociale veiligheid. Gerichter onderwijs, maar ook meer aandacht voor allochtone homoseksuelen en het positioneren van Amsterdam als bruisende 'Gay Capital' zijn goede mogelijkheden om de homo-emancipatie verder op weg te helpen. Ook gaat de Amsterdamse politie in gesprek met de Amsterdamse afdeling van het COC om de sociale veiligheid van homo's beter in kaart te krijgen. Dat waren enkele belangrijke conclusies en resultaten na afloop van het publieksdebat, dat onder leiding stond van Rob Oudkerk. Op maandag 25 april volgde een seminar over gaymarketing. Tijdens dit seminar konden marketing en commercieel directeuren en brand- en communicatiemanagers zich verdiepen in de gaydoelgroep. Er werd onder andere inzicht gegeven in de marktmogelijkheden, bestedingsruimte en koopmotieven, maar ook hoe de doelgroep effectief benaderd kan worden. Het seminar werd goed bezocht.

Gay lifestyle

Naast debatten over actuele, maatschappelijke onderwerpen kon het publiek dagelijks tot 22.00 uur op de Rainbow Fair terecht, met zeven belevingswerelden het kloppende hart van het evenement. Diverse activiteiten, presentaties, shows en optredens namen de bezoekers mee in de wereld van gay lifestyle. Circa zestig merken, waaronder Smart, Motorola, Mulberry, Andiamo Vespa, Otazu, Auping, Fred Constant, Bacardi, Technogym, Powerplate International, Atlantis Starline Zwembaden, Gucci, Sony en No Sushi toonden trendy producten en hippe gadgets.

KLM en The Advanced Travel Partner (ATP) richtten tijdens de Rainbow Experience een 'Fly with Friends'-lounge in. In een relaxte ambiance, met spannend theater en hapjes en drankjes op niveau werd het publiek op de hoogte gebracht van een selectie van bestemmingen en door KLM en ATP geselecteerde trendy 'hotspots'. Ineke van der Genugten van de KLM spreekt van een goede sfeer in de lounge en het theater. Van der Genugten: "Mensen waren duidelijk enthousiast. KLM heeft wederom de band kunnen aanhalen met de gay-doelgroep. De doelstelling om 'year-round' contact te hebben met de doelgroep via de website van de Rainbow Experience moet zich nog bewijzen. Dat wordt het volgende aandachtspunt."

Feestgangers

De diverse feesten die dagelijks na afloop van de Fair werden gehouden, maakten de Rainbow Experience compleet. Op de openingsparty kon het publiek bijvoorbeeld genieten van optredens van DJ's Dimitri, Victor Coral, Rude van der Peijl en Philip Young. Feestgangers gingen op zaterdag 23 april uit hun dak tijdens de dance party 'Taste'. Hier gaven onder meer DJ Menno Barreveld, Jimmy Somerville, Men2B, Do, DJ Joost van Bellen en DJ De Nachtzuster acte de présence. Op zondag 24 april werd het publiek getrakteerd op optredens van Joop Braakhekke, en Mathilde Santing & the New Traditions. Ook was er stand-up comedy door de dames van Too Hot To Handle. De dag werd op spectaculaire wijze afgesloten tijdens de 'Sunday T-dance' met onder meer DJ Raymundo en DJ Claucio en een speciaal optreden van de Nederlandse troef op het Eurovisie Songfestival, Glennis Grace.

Gay Stars

Het 25-jarig bestaan van de Gay Krant werd maandag 25 april uitbundig gevierd tijdens de Rainbow Experience. Naast de finale van de Gay Stars, gepresenteerd door Paul de Leeuw, werd tijdens de Gay Krant Night onder meer de populariteitsprijs voor de homo-horeca uitgereikt. Deze prestigieuze prijs ging in de categorie restaurants naar 'De Ark' in Maarheeze. Bij de discotheken won 't Bölke in Enschede en bij de sauna's ging de eerste prijs naar Victory uit Tilburg. De Gay Krant Night ging van start met de finale van de talentenjacht Gay Stars. Via voorfinales plaatsten zich 12 deelnemers met diverse acts. Dimitri Mosichuck werd uiteindelijk uitgeroepen tot Gay Star 2005. Hoofdredacteur Henk Krol van de jubilerende Gay Krant is zeer te spreken over het verloop van de Rainbow Experience. Krol: "Ik ben erg trots op de aanwezige bedrijven en op de RAI. Er is nog veel te leren, maar het statement is gemaakt."

Amsterdam, 26 april 2005

Noot voor de redactie /

Amsterdam RAI