Ingezonden persbericht


Persbericht

26 april 2005

SPSS constateert groeiende vraag naar analytische software bij detailhandelaren

~ klantgerichte benadering voorwaarde voor succes in retailsector ~

De Nederlandse retailsector is bezig met een inhaalslag op IT-gebied. Dat stelt SPSS vast, de wereldwijde leverancier van predictive analytics software. Voorheen bleef de automatisering bij retailers grotendeels beperkt tot de administratieve en logistieke back-end, maar met name grote retailketens zetten in toenemende mate analytische toepassingen in om meer zicht te krijgen op het gedrag en de wensen van hun klanten.

SPSS constateert dat retailers op dit moment met name het instrument prijs inzetten uit de beschikbare marketingmix. Juist in deze tijd, waarin het gedrag van klanten sneller verandert dan ooit, is het voor retailers essentieel zich te kunnen onderscheiden door juist andere marketinginstrumenten optimaal in te zetten. Voor retailers is het steeds belangrijker om inzicht in klantbehoeften te ontwikkelen, te houden en er concrete actie op te kunnen ondernemen. Om een duidelijk beeld te krijgen van de behoefte en het gedrag van de klant zetten retailers in toenemende mate softwarematige tools in.

Kassagegevens en de klantenkaart leveren een schat aan waardevolle informatie op voor supermarkten en andere retailers. Niet alleen loyaliteitsprogramma's en managementinformatie wordt ondersteund op basis van deze data, maar organisaties als de Bijenkorf, Halfords en Puma benutten de software van SPSS om ook het aankoopgedrag van hun klanten te voorspellen, bedrijfsprocessen te optimaliseren en de relatie met klanten en leveranciers te verbeteren. Tevens zetten zij de software in voor het verhogen van het rendement op het e-commercekanaal en het optimaal benutten van cross-sellmogelijkheden.

De Bijenkorf, onderdeel van Vendex KBB, kan met de inzet van SPSS het consumptiepatroon van zijn klanten in kaart brengen en hun aankoopgedrag voorspellen. "We moeten dichter bij de klant komen te staan, zodat we onze winkels gericht kunnen bevoorraden. Data mining maakt dat mogelijk", aldus Rudi Meijer, dataspecialist van de Bijenkorf.

"SPSS biedt de retailsector de juiste oplossingen om activiteiten op het gebied van e-commerce en marketing te optimaliseren. Daarnaast kunnen retailers met SPSS de klant centraal stellen in hun acties. Iets wat zeker in de retailsector van groot belang is", aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. "SPSS is voor ons dan ook een waardevolle partner. Samen kunnen we retailers ondersteunen met onze gezamenlijke expertise. "

SPSS zal tijdens het evenement TCD 2005, dat van 26 tot en met 28 april in de Jaarbeurs in Utrecht plaatsvindt, op het Thuiswinkel Paviljoen aanwezig zijn. Tijdens dit evenement zal SPSS al zijn producten en diensten op het gebied van klantinformatie en -contact presenteren.

(416 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over SPSS
SPSS is een wereldwijde leverancier van oplossingen voor data collectie, PredictiveMarketing en Predictive (Web) Analytics (Nasdaq:SPSS). In 2002 heeft de groep een omzet van 209 miljoen dollar gerealiseerd. De organisatie is actief in meer dan 80 landen en heeft ruim 1300 medewerkers.

SPSS is al 35 jaar actief op de markt voor analytische toepassingen en bekleedt een belangrijke positie op de markt voor data mining, text mining, web mining, data collectie en voorspellende marketing en biedt organisaties instrumenten om strategische beslissingen te nemen (datawarehousing, reporting, analyse, simulation en e-Metrics).

Met de geavanceerde en elkaar aanvullende oplossingen van SPSS kunnen organisaties al hun gestructureerde gegevens (on en off-line) en ongestructureerde gegevens integreren en analyseren om hun beslissingsprocessen en klantrelaties te optimaliseren. Meer informatie: www.spss.nl

Safe Harbor Statement
This press release contains forward-looking information made pursuant to the safe harbor provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Forward looking statements can be identified by phrases such as "anticipates," "believes," "estimates," "expects," "plans," "intends," "could," "designed," "should be" and other similar expressions which denote expectations of future events rather than statements of fact. These forward-looking statements involve factors that are subject to risks and uncertainties. These risks and uncertainties, which may not be currently ascertainable and many of which are beyond the Company's control, may cause the Company's actual results, performance or achievements to be materially different than the results, performance or achievements expressed in or implied by the forward-looking statements. These risks and uncertainties are described in the Company's filings with the Securities and Exchange Commission ("SEC"). Copies of these filings are available either on the SEC's website at www.sec.gov or from the Company's investor relations department. In light of these risks and uncertainties, the inclusion of forward-looking statements in this press release should not be regarded as a representation by the Company that any future results, performance or achievements will be attained. These forward-looking statements speak only as of the date on which they are made. The Company assumes no obligation to update the forward-looking statements contained in this press release.

# # #

Persinformatie

Voor verdere persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u contact opnemen met Marieke van Zuien of Kim van den Brand van LEWIS, Global Public Relations: Tel: +31 (0)40 235 46 00 Fax: +31 (0)40 235 46 01 E-mail: mariekev / kimvdb@lewispr.com http://www.lewispr.com

Voor verdere algemene informatie kunt u contact opnemen met Wiepke van der Wal van SPSS: Tel: +31 (0)183 651 777
E-mail: wiepke@spss.com http://www.spss.nl

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 23
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com