Vereniging Nederlandse Gemeenten

OZB-PLANNEN: GEEN LASTENVERLICHTING; STRIJDIG MET INTERNATIONAAL RECHT

Het is teleurstellend dat het kabinet volhardt in zijn voornemen de OZB voor bewoners af te schaffen en de overige OZB te maximeren. Al ruim voordat het wetsvoorstel naar de Tweede Kamer zou worden gestuurd is van vele zijden, veelal kritisch, gereageerd. Voorstanders voerden redenen aan als kostenbesparingen, verkleining van de armoedeval, betere toegang tot de woningmarkt voor starters en koopkrachtverbetering in verband met ziektekostenherziening, die niet houdbaar zijn gebleken, aldus de VNG in een eerste reactie op het bekend worden van het wetsontwerp. Totnogtoe heeft het kabinet op de kritiek inhoudelijk slechts summier gereageerd.

Een eigen gemeentelijk belastinggebied van voldoende omvang is onontbeerlijk voor het functioneren van de lokale democratie. De voorgestelde maatregelen en de daaruit voorvloeiende vrijwel volledige financiële afhankelijkheid van het rijk, strijden met dit uitgangspunt. Nederland komt hiermee, volgens een recent rapport van de Raad van Europa, in conflict met het internationaal recht (het Handvest voor de lokale autonomie). Dat is voor de VNG onaanvaardbaar. Het kabinet moet op korte termijn een standpunt geven over het binnen enkele weken te verschijnen rapport van de Commissie Eenhoorn die op basis van een gezamenlijke opdracht van rijk, provincies en gemeenten een verkenning decentraal belastinggebied uitvoert

In haar eerste reactie wijst de VNG op de volgende punten:
1. Het voorstel leidt per saldo niet tot een lastenverlichting voor de burger, maar tot een lastenverschuiving. Immers de gemeenten worden door het rijk (en dus indirect via de rijksbelastingen) gecompenseerd voor de gederfde belastingopbrengsten. Dit blijkt ook uit de miljoenennota 2005 (blz. 104) waarin is aangegeven dat het toen aangekondigde uitstel van de maatregelen geen gevolgen heeft voor het lastenbeeld, omdat de voorziene compenserende lastenverzwaring nu ook niet hoeft plaats te vinden. Afgaande op wat voorheen bekend is gemaakt (in de Hoofdlijnenbrief afschaffing OZB van 19 december 2003) gaan er zelfs grote groepen burgers (die nu niet belastingplichtig zijn voor de bewonersozb) op achteruit.


2. Gemeenten is adequate compensatie voor de gederfde belastinginkomsten toegezegd. De VNG zal het wetsvoorstel toetsen op de vraag of het gereserveerde bedrag van 977 miljoen voldoende is en of dit bedrag op adequate wijze over gemeenten wordt verdeeld opdat de door minister Zalm gedane uitspraak gestand wordt gedaan dat geen enkele gemeente er in enig jaar reeël op achteruit gaat


3. De maximeringsvoorstellen gaan verder dan het Hoofdlijnenakkoord. De voorstellen getuigen van een gebrek aan respect jegens de uitkomsten van het lokale besluitvormingsproces. Nut en noodzaak worden door het kabinet niet aangetoond. De VNG zal nagaan welke concrete financiële effecten de in het wetsvoorstel uitgewerkte voorstellen hebben. Daarbij kan reeds nu worden opgemerkt dat de voorstellen niet zozeer dure gemeenten treffen, maar een willekeurige groep. Daarnaast leiden de voorstellen tot bureaucratisering en wordt ook de transparantie niet bevorderd door de introductie van een kluwen van stijgingslimieten, absolute limieten, artikel 12-toegangskaartjes etc.. Opmerkelijk is dat het Kabinet nog niet in de gelegenheid is geweest dit zelf te toetsen, zelfs in dit late stadium wordt de Raad voor de Financiële Verhoudingen om advies gevraagd.

Den Haag, 26 april 2005