GREENWHEELS

Burger neemt wel maatregelen voor schonere lucht

Staatssecretaris Van Geel (Milieu) presenteert vandaag in de 2e kamer maatregelen om de structurele overschrijdingen van de normen voor luchtkwaliteit terug te dringen. Uit een maandag verschenen rapport van het RIVM blijkt dat de maatregelen van het kabinet nu en in de toekomst volstrekt ontoereikend zijn.
Een Kamermeerderheid wil dat de staatssecretaris harde maatregelen neemt. Het zijn de stadsbewoners die in de buurt van de 130 'hotspots' wonen, waar de gezondheid van wordt bedreigd. Inwoners van de grotere steden nemen in toenemende mate zelf actie en kiezen in plaats van een eigen auto een deelauto, die ze selectief gebruiken. De aanhoudende berichtgeving rondom verkeersproblematiek leidt vooral bij stedelingen tot een bewustwordingsproces en meer deelautogebruik. Henry Mentink woordvoerder van de Stichting voor Gedeeld Autogebruik 'Er is jaarlijks een sterke toename; geschat wordt tussen de 25 en 50%. Momenteel zijn het er ongeveer 600 a 700 autos met in totaal rond de 15.000 deelnemers in een 50-tal plaatsen.'
Gedeeld autogebruik, ook wel bekend als Greenwheels, is bedoeld voor iedereen die af en toe een auto nodig heeft. Bij gedeeld autogebruik sluit men een een abonnement af en op ieder gewenst moment is dan een auto te reserveren.
Deze auto staat op een vaste parkeerplaats, waar het voertuig opgehaald en weer teruggebracht kan worden. De auto opent men met een chipcard. Onderweg kan met een tankpas bij alle benzinestations op rekening van Greenwheels worden getankt. Het aantal uren en kilometers die de auto rijdt wordt door een daarvoor ontwikkelde kilometerheffingcomputer geregistreerd.
Maandelijks krijgt de deelnemer een overzicht van het aantal autoritten en het verschuldigde bedrag. Omdat men geen eigen auto voor de deur heeft staan, maar per rit betaalt, verandert onder deelnemers het autogebruik:
Deelnemers rijden gemiddeld 20 tot 30 % minder auto kilometers. Deelnemers gebruiken 5 tot 15% meer fiets en openbaar vervoer. Selectief autogebruik leidt ook tot afname van het aantal autoritten door het combineren van ritten.
Het verwachte potentieel aan deelnemers is door de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat berekend op 400.000 in 2010.
Per 1000 deelnemende huishoudens zal in dat jaar de besparing aan parkeerplaatsen ongeveer 1 voetbalveld aan asfalt zijn. Het berekende potentieel in CO2 reductie is 0,34 Mton in 2010; dit is 12% van de taakstelling die in de Uitvoeringsnota Klimaatbeleid van VROM (1999) is vastgelegd.