Ingezonden persbericht


Persbericht

Eerste kwartaal 2005 - Volumes

Brussel, 26 april 2005

InBev realiseerde tijdens het eerste kwartaal van 2005 een totaal volume van 47,3 miljoen hectoliter, goed voor een interne volumegroei van 4,4% voor bier en van 2,9% voor frisdranken. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar bedraagt de totale groei 4,1%.

|ZONE                     |Biervolume                          |
|                         |Volume            |Interne Groei    |
|                         |(miljoen          |(vs. 1Q2004)     |
|                         |hectoliters)      |                 |
|Noord-Amerika            |2,7               |-4,2%            |
|Centraal- & Zuid-Amerika |18,2              |+12,0%           |
|West-Europa              |7,9               |-6,9%            |
|Centraal- & Oost-Europa  |6,5               |+4,4%            |
|Azië                     |3,9               |-2,4%            |
|Exportactiviteiten       |0,4               |+6,7%            |
|TOTAAL                   |39.6              |+4.4%            |
Globaal steeg het marktaandeel voor bier of bleef het stabiel in meer dan de helft van de grootste InBev-landen.

In Noord-Amerika gaf de vertraging van de markt in de VS aanleiding tot een volumedaling met 13,5% die gedeeltelijk werd gecompenseerd door de volumestijging met 0,9% in Canada. Het kwartaal werd positief afgesloten met een volumegroei voor de zone van 3,9% in maart.

In Centraal- en Zuid-Amerika stegen de biervolumes overal, behalve in Guatemala. In Brazilië steeg het marktaandeel van bier met 3,0 percent punten in vergelijking met het eerste kwartaal van 2004; het bedraagt nu 68,0% op basis van een volumegroei van 12,9%. Ook Spaanssprekend Latijns-Amerika (HILA landen) boekte een sterke interne volumegroei van 9,5%.

In West-Europa was de commerciële context veel moeilijker en daalden de volumes met 6,9% - Benefralux daalde met 5,6%; Duitsland/Italië/Spanje/Oostenrijk/Zwitserland met 4,5% en het VK/Ierland met 8,1%.

De totale groei van het biervolume in Centraal- en Oost-Europa bedroeg 4,4% en was het gevolg van enerzijds een sterke groei in Rusland/Oekraïne (+10,6%) en anderzijds een zwakke evolutie van het volume in de Balkan (-6,9%) en in Hongarije/Kroatië/Tsjechische Republiek (-5,0%).

In Azië daalden de volumes met 17,3% in China, ook al slaagden we erin ons marktaandeel te behouden in de provincies waar we actief zijn; deze lagere volumes werden gedeeltelijk gecompenseerd door een volumegroei met 2,9% in Zuid-Korea. In heel Azië lieten de volumes een stijging met 0,6% noteren in maart 2005 in vergelijking met maart 2004.

InBev verheugt zich over de mondiale ontwikkeling van haar drie topmerken. Terwijl het volume van Stella Artois® daalde met 4,6% (vooral door de zwakke markt in het VK), groeide Beck's® met 4,3% en kende Brahma® een toename van meer dan 17%, vooral door het terugwinnen van marktaandeel in Brazilië. De wereldwijde lancering van Brahma® in maart 2005 zal de volumestijging van onze luxemerken nog versterken. Deze belangrijke gebeurtenis, amper 7 maanden na de combinatie van AmBev en Interbrew, heeft tot doel consumenten in meer dan 15 landen wereldwijd in 2005 kennis te laten maken met de authenticiteit van Brazilië.

In een reactie op de resultaten van het eerste kwartaal verklaarde CEO (Algemeen Directeur) John Brock: "We zijn enthousiast over de kansen die we hebben gegrepen om te profiteren van de volume- en kostensynergieën die voortvloeien uit de combinatie van AmBev en Interbrew en van het enorme potentieel van het delen van "best practices" over al onze operaties. Niettegenstaande de moeilijke marktcondities in sommige landen, was onze bedrijfsprestatie in het eerste kwartaal in lijn met ons plan om een sterke EBITDA-prestatie te realiseren voor het jaar 2005."

Over InBev
InBev is een beursgenoteerd bedrijf (Euronext: INB) met hoofdzetel in Leuven, België. Het bedrijf, waarvan de oorsprong teruggaat tot 1366, is vandaag de grootste brouwer ter wereld in volume. De strategie van InBev bestaat erin haar lokale platformen te versterken door belangrijke posities uit te bouwen in de belangrijkste biermarkten ter wereld. Dit wordt gerealiseerd door interne groei, maximale efficiëntie, gerichte overnames en door de consument op de eerste plaats te zetten. InBev heeft een portfolio van meer dan 200 merken, waaronder Stella Artois®, Brahma®, Beck's®, Skol® - het derde beste verkopende bier wereldwijd - Leffe®, Hoegaarden®, Staropramen® en Bass®. InBev stelt ongeveer 77.000 mensen te werk en heeft activiteiten in meer dan 30 landen in Amerika, Europa en Azië. In 2004 realiseerde InBev een netto-omzet van E8,57 miljard (inclusief 4 maanden AmBev). Bezoek voor meer informatie onze website www.InBev.com.

Contactinformatie
Marianne Amssoms Patrick Verelst
Corporate Media Relations Director VP Investor Relations Tel: +32-16-27-67-11 Tel: +32-16-27-65-41
Fax: +32-16-50-67-11 Fax: +32-16-50-65-41
E-mail: marianne.amssoms@inbev.com E-mail: patrick.verelst@inbev.com

-----------------------


---- --