Verbond van Verzekeraars

Normering buitengerechtelijke kosten

Het schaderegelingstraject voor letselschadeslachtoffers ondergaat opnieuw een verbetering. Dat is het gevolg van de Overeenkomst Buitengerechtelijke Kosten, die door het Personenschade Instituut van Verzekeraars (PIV) is opgesteld. De meeste verzekeraars die bij het PIV zijn aangesloten hebben het convenant inmiddels ondertekend, net als een aantal letselschadebureaus. Dat staat in het jaarverslag van het PIV, dat onlangs is gepubliceerd.

Een groot struikelblok bij het afwikkelen van letselschade betreft de vergoeding van buitengerechtelijke kosten (kosten die bijvoorbeeld in rekening worden gebracht door advocaten of belangenbehartigers van slachtoffers). Discussies daarover hebben een vertragende werking op de letselschadeafwikkeling en dat is geen goede zaak. Het PIV is daarom al in 1998 een onderzoek gestart om te inventariseren hoe de vergoeding kan worden vergemakkelijkt. Uit het onderzoek blijkt dat er een relatie bestaat tussen de omvang van de buitengerechtelijke kosten en de uiteindelijke schadevergoeding. Op basis daarvan heeft het PIV een rekentabel ontwikkeld, waarin direct is af te lezen welk bedrag aan buitengerechtelijke kosten is verschuldigd bij een bepaalde schadevergoeding.
Het rekenmodel vormt de basis van de overeenkomst, die inmiddels door een groot aantal verzekeraars en diverse
letselschadebelangenbehartigers (onder meer leden van de Nationale Letseltelefoon) is ondertekend.
Het convenant kan volgens het PIV samen met een aantal andere initiatieven (zoals het project Procedurele Normering aan de Universiteit van Tilburg) de kwaliteit van de
personenschadeafwikkeling positief beïnvloeden. Uiteindelijk moeten we met elkaar goed beseffen dat een slachtoffer er niet is voor ons, maar wij voor hem of haar, aldus directeur Theo Kremer.

Code Tabaksblat voor personenschade
Om de kwaliteit nog verder te verbeteren, pleit het PIV voor een soort Code Tabaksblat voor de behandeling van personenschade. Hierin moet onder meer een standaard format voor een plan van aanpak worden opgenomen en moet ook worden geregeld dat verzekeraars en de benadeelden over dezelfde informatie beschikken. In het jaarverslag meldt het PIV dat steeds vaker discussies plaatsvinden over de informatie die benadeelden aan de verzekeraar moeten overleggen. Soms wordt informatie met een beroep op de privacybescherming door (de belangenbehartiger van) de benadeelde achtergehouden, terwijl dat lang niet altijd in zijn eigen belang is. Als informatie direct wordt overhandigd, kunnen schadeclaims veel sneller en efficiënter worden afgehandeld. Het volledige jaarverslag kan worden gedownload via www.stichtingpiv.nl.

Verzekerd!, april 2005