Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

26 april 2005

Jongeren balen van dikke buik
Dikke billen zijn geen issue meer

AMSTERDAM- Jongeren zijn het minst tevreden over hun buik. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek dat Kaboem Media b.v. heeft uitgevoerd. Aan het onderzoek hebben 3.000 tweens (jongeren in de leeftijd van 9 t/m 15 jaar) meegedaan.

Dikke billen zijn geen issue meer. 28% van de respondenten zegt de buik het minst mooi aan zichzelf te vinden. Slechts 5% is ontevreden met zijn of haar billen. Een mogelijke oorzaak hiervan is de populariteit van sterren als Jennifer Lopez en Beyoncé die hun succes juist te danken hebben aan hun sexy en ronde billen. Na de buik worden de benen (18%), de huid (10%), het haar (6%) en de borsten (6%) als minpunten genoemd. Verreweg de meeste tieners (39%) vinden de ogen het mooist aan zichzelf, gevolgd door de haren (17%).

Hilary Duff en Brad Pitt
De meeste meiden willen op Hilary Duff lijken. Van de meiden geeft 28% aan dat ze de looks van deze populaire zangeres willen hebben. Daarnaast zijn de looks van Jennifer Lopez (21%), Beyoncé (13%), Britney Spears (11%) en GTST Lieke van Lexmond (8%) gewild. Jongens spiegelen zich minder aan sterren. Wanneer ze moeten kiezen, worden Brad Pitt en Eminem het meest genoemd omdat meisjes deze mannen knap vinden.

Op welke sterren willen jongeren lijken?

Uitspraken:

Op Brad Pitt: 'Omdat hij knap is en me vriendin hem mooier vind dan mij.' Op Hilary Duff: 'Ze kan goed zingen en is niet zo sletterig.' Op Eminem: 'Omdat veel meisjes op hem vallen en hij heeft wel een mooi huis.' Op Beyoncé: 'Ze heeft een mooie huid en haar en zoow en geen pukkeltjes.' Op Brad Pitt: 'Omdat hij spieren heeft en ik niet echt.' Op Hilary Duff: 'Ze is lkkr haarzelf en lkkr stoer!' Op Britney Spears: 'Ze heeft mooie witte tanden en een goed figuur... ' Op Christina Aguilera: 'Omdat ze sexy en hot is!'

Uiterlijk belangrijk
Uiterlijk speelt een belangrijke rol in het leven van jongeren. De helft van de jongeren vindt uiterlijk belangrijk, 44% een beetje. Het merendeel van de jongeren (54%) is tevreden met hun uiterlijk. Van de jongeren is zelfs 14% heel erg tevreden. Een derde is niet tevreden of helemaal niet tevreden. Uiterlijk is voor jongeren vooral belangrijk omdat ze zich lekkerder voelen als ze er goed uitzien (82%) en omdat leeftijdsgenoten daarop letten (47%). Een derde van de jeugd is ontevreden over zijn of haar figuur. Van de personen die niet tevreden zijn met hun figuur doet 17% regelmatig aan de lijn, 47% lijnt soms.

Wat willen tweens aan zichzelf veranderen?

Uitspraken:

'Mijn gezicht helemaal omdat het gewoon niet leuk is en ik trek geen ene jongen aan.' 'Ik zou zwart golvend haar willen hebben in plaats van stom bruin stijl haar.' 'Me zwembandjes aan de zijkant van me lichaam.'

'Ik zou graag wat gespierder zijn.'
'Mijn mond want als ik 'gewoon' kijk vraagt iedereen altijd: ben je chagrijnig?' 'Ik zou willen dat ik dunner word en een mooie kont krijg en me borsten vind ik te groot.' 'Ieder meisje vindt haar bovenbenen drillerig en vindt dat er allemaal vet zit en dat heb ik dus ook, dus me bovenbenen.'

Uiterlijk & internet
Ook op internet speelt uiterlijk een grote rol. Dit blijkt onder meer uit de grote populariteit van het Foto Forum op Kaboem. Jongeren zetten een foto van zichzelf op een forum en vragen leeftijdsgenoten om een cijfer. Deze kunnen op deze foto reageren met een cijfer. Binnen een uur kan de afzender 10-20 reacties verwachten.

Bij de foto staan bijvoorbeeld de volgende teksten; 'Me and mii boyfriend: geef 0ns allebei un cijfer!!'

'Hoe viinden julliie mii!? ciijfersss pliies'
'Heelup ben ik mooi of lelijk?'

'Check mijn haar :P als je wilt :D'
'Mag ik 'n be00rdeling?'

Hierop reageren andere forumbezoekers met een cijfer en commentaar. Opvallend is dat forumbezoekers meestal positief op elkaar reageren. Alleen personen die arrogant op de foto staan worden afgekraakt.

Kaboem is met meer dan 600.000 leden het marketingplatform voor en door tweens (9 t/m 15 jaar) Het is voor tweens dé plek om elkaar te ontmoeten en alles aan te treffen over typische tweens onderwerpen. Kaboem is onderdeel van newrulez media b.v. (dochter van ilse media groep BV). Newrulez is continu op zoek naar de laatste trends onder jongeren. Daartoe wordt voortdurend onderzoek gedaan binnen o.a. www.kaboem.nl


---

Einde persbericht

Noot aan de redactie:

Dit bericht is verzonden op 26 april 2005.
Het onderzoek is verricht middels een on-line enquête onder 3.000 leden van Kaboem.



Ingezonden persbericht