Gemeente Utrecht


2005 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
36 Vragen van de heer R.J.F. Giesberts
(ingekomen 29 maart 2005)


Afgelopen week zijn wij benaderd door bewonerscommissie Vrouwjutten over vrachtverkeer voor Altrecht. Sinds december 2004 is Altrecht aan de Lange Nieuwstraat begonnen met de uitvoering van haar sloop en nieuwbouwplan. Over dit plan zijn de buurtbewoners anderhalf jaar geleden ingelicht. Op deze avond werd gemeld dat er geen zwaar vrachtverkeer door de Vrouwjuttenstraat en de Vrouwjuttenhof zou komen. Volgens Altrecht waren de straten niet op zwaar verkeer berekend. In oktober en november 2004 is de Vrouwjuttenhof voorzien van een volledig nieuw straatdek en zijn er een aantal boompjes gepland.
De bewoners waren zeer verbaasd toen zij eind november 2004 een nieuwsbrief van Altrecht ontvingen waarin werd meegedeeld dat de aanvoer van bouwmateriaal met 15 meter lange vrachtwagens door de Vrouwjuttenstraat en de Vrouwjuttenhof zou gaan lopen. Desgevraagd ontkende Altrecht eerder te hebben toegezegd dat een andere route zou worden gebruikt.
Navraag op het wijkbureau leverde de bewoners, naar hun zeggen, niets nieuws op.
Inmiddels is het sloopmateriaal in de voorbije 2 maanden afgevoerd en is de aannemer begonnen met de aanvoer van bouwmateriaal. Beloften van Altrecht dat de chauffeurs hun snelheid zullen aanpassen en er steltonplaten worden neergelegd zijn niet ingelost. Altrecht stelt voorts alles te hebben geregeld met de gemeente.

GroenLinks is zeer verbaasd over de aanloop naar en de communicatie over de huidige situatie. We verwachten dat de gemeente hier in een actieve rol vervult door goede afspraken met de bouwende partij te maken en dit te (laten) communiceren met de bewoners. Het feit dat de feiten zich steeds aandienden voordat bewoners er van op de hoogte waren en hun geen mogelijkheden tot invloed is gegeven, achten wij kwalijk.

Dit brengt ons tot de volgende vragen:
1. Is het College bekend met afspraken die met Altrecht zijn gemaakt over de route via welke het vrachtverkeer moet nemen? Zo ja, wat zijn die afspraken?
2. Is het niet staande praktijk om bij bouwprojecten afspraken te maken met de bouwende partij en dit tijdig te communiceren met bewoners?
3. Kunt u uitleggen hoe het toezicht is geregeld op het nakomen van gemaakte afspraken?
4. Kunt u bevestigen dat er afspraken zijn gemaakt over rijstijl en rijsnelheid van de chauffeurs van de vrachtwagens? En idem over het leggen van steltonplaten?
5. Kunt u verklaren hoe het kan dat een straat opnieuw wordt ingericht als daar enkele maanden later weer zwaar verkeer over heen moet, zonder dat tijdig beschermende maatregelen zijn getroffen?
6. Bent u het met ons eens dat het gewenst is dat bewoners de gelegenheid krijgen invloed uit te oefenen op gekozen routes opdat tijdig ook alternatieven bekeken kunnen worden en variaties in gebruik van de routes?
7. Bent u bereid om in samenspraak met de bewonerscommissie te komen tot betere regels inzake de wijze van aan- en afvoer van bouwmaterialen naar Altrecht?


Antwoord van Burgemeester en Wethouders

(verzonden 26 april 2005)


1. Ja, tijdens de sloopwerkzaamheden is het sloopverkeer via de ingang aan de Lange Nieuwstraat-zijde het Altrechtterrein opgegaan. Door de situering van de nieuwbouw kon na de sloop het vrachtverkeer niet meer via dezelfde route bij het bouwterrein komen. De enige mogelijkheid is dan om het bouwverkeer via de ingang aan de Vrouwjuttenstraat te laten gaan. Hierover zijn afspraken gemaakt tussen gemeente (wegbeheerder en Bureau Bereikbaarheid) en Altrecht.


2. Ja. Bij grote projecten is het praktijk om met de bouwende partij afspraken te maken. Het is de taak van de bouwende partij om deze afspraken richting de bewoners te communiceren. Altrecht heeft vanaf eind november een aantal nieuwsbrieven in de buurt verspreid over de sloop en nieuwbouw. Naar aanleiding van kritiek uit de buurt heeft vervolgens op 24 januari 2005 op kantoor bij Altrecht Locatie WA huis een gesprek plaatsgevonden met het bewonerscomité.
3. Voor meldingen die betrekking hebben op de openbare ruimte rond het bouwplan en verkeersgedrag kunnen omwonenden terecht bij het wijkbureau. Bouwbeheer houdt toezicht op de bouw.
4. Ja, Tijdens het overleg van 24 januari zijn door Altrecht toezeggen gedaan over o.a. rijsnelheid, opnames van woningen, het leggen van stelconplaten en werktijden. De aannemer heeft de afspraken (stapvoets rijden in Vrouwjuttenstraat en -hof) over rijstijl en snelheid aan de vervoerder gecommuniceerd.
5. Het herinrichten van de Vrouwjuttenstraat verdroeg redelijkerwijs geen uitstel. Ten tijde van de herinrichting was bij de DSB slechts bekend dat het verkeer door de Lange Nieuwstraat zou gaan rijden. De schade wordt overigens verhaald op de aannemer.
6. Ja. Mede om deze reden wordt van de bouwende partij verlangd tijdig hierover met de bewoners te communiceren. Dit maakt eventuele aanpassing van routes in aanleg mogelijk. Opgemerkt moet worden dat er naast belangen van burgers meerdere belangen kunnen spelen, bijvoorbeeld die van ondernemers, OV-bedrijven en alarmdiensten. Verder is het voor wat betreft de binnenstad een gegeven dat er in het algemeen aanzienlijke beperkingen bestaan voor alternatieve aanvoerroutes vanwege de maximale toelaatbare aslast voor bruggen, de wegbreedte en buslijnen.
7. Ja. Dit is in dit geval reeds gedaan tijdens de door de gemeente gefaciliteerde bijeenkomst van 24 januari 2005. Hierbij hebben de bouwende partij en bewoners afspraken gemaakt. De uitkomst hiervan is neergelegd in een nieuwsbrief die aan alle bewoners is gestuurd.


---- --