Gemeente Haarlem


27 april 2005

125/05


Gemeente Haarlem, college van burgemeester en wethouders

Persbericht


Haarlem krijgt meer en beter Openbaar Vervoer


Vandaag heeft de provincie Noord Holland als concessiehouder Openbaar Vervoer bekend gemaakt dat Connexxion ook na 11 december 2005 het Openbaar Vervoer in de regio Haarlem/IJmond zal verzorgen. Connexxion is door de provincie uitgekozen uit de inschrijvers omdat zij op de verschillende gunningscriteria het beste heeft gescoord. De gemeente Haarlem heeft een duidelijke rol gespeeld bij het bepalen van de kwaliteit voor het Openbaar Vervoer in Haarlem. De aanbesteding is onder meer gedaan op basis van de Haarlemse visie 'Openbaar Vervoer in Haarlem tot 2010'. Deze is bij het bestek meegestuurd naar de inschrijvers.

De buslijn naar Spaarndam en de buslijn naar het Ramplaankwartier, die nu alleen in de spits rijden, gaan weer een volledige dienst rijden op alle dagen van de week. De Regioliners 73 (Haarlem - Beverwijk - Uitgeest) en 75 (Haarlem - IJmuiden) gaan het grootste deel van de dag met een hoge frequentie rijden. De lijnen krijgen een beperkt aantal haltes om de snelheid te garanderen, maar de nieuwe onderliggende lijnen 3 en 5 doen wel alle haltes aan. Er komt een extra verbinding tussen Schalkwijk centrum en het NS station Spaarnwoude en een nieuwe lijn tussen de NS-stations Haarlem en Heemstede-Aerdenhout via de Leidsevaart o.a. om de Leidsebuurt beter te ontsluiten. Er komt daarnaast een rechtstreekse busverbinding op maandag t/m zaterdag van Haarlem-Noord via de Papentorenvestbuurt en het zuidelijk deel van de Waarderpolder (o.a langs IKEA) naar Haarlem-Schalkwijk. De bereikbaarheid van de Hogeschool InHolland en het Nova Collega aan de Zijlweg in Haarlem wordt verbeterd o.a. door een rechtstreekse verbinding met het NS-station Heemstede-Aerdenhout.

Voor Haarlem levert het op dat na jaren van achteruitgang door bezuinigingen, er nu aanzienlijk meer en beter Openbaar Vervoer zal zijn. Er is sprake van een algehele kwaliteitssprong. Het OV biedt nu een beter alternatief voor de auto, met name naar de binnenstad. De binnenstad wordt nog frequenter ontsloten, waarbij de stamlijnen allemaal het Verwulft aandoen. Er wordt nu ook voor bijna alle wijken in Haarlem een rechtstreekse verbinding met Haarlem centrum en met een NS station geboden.

Een belangrijke wens van de gemeente Haarlem was dat nu voor het eerst in Nederland grootschalig bussen op aardgas worden ingezet. Aangezien deze bussen voldoen aan zeer strenge emissienormen, zal de luchtkwaliteit in Haarlem verbeteren, vooral in de binnenstad en langs drukke wegen waar de bus rijdt. Nog een winstpunt is dat de geluidbelasting langs routes van het openbaar vervoer zal afnemen. Een aardgasmotor is namelijk tot 75% stiller dan een dieselmotor. Haarlem roept de Nederlandse gemeenten op haar voorbeeld te volgen en bussen (en taxi's) op aardgas als eis op te laten nemen in de concessieverlening Openbaar Vervoer.

De vervanging van dieselbussen voor bussen op aardgas werkt niet kostenverhogend door. Alle buslijnen worden namelijk sowieso met nieuw materieel gereden. Het worden allemaal zogenaamde 'lagevloerbussen', net zoals bij de Zuidtangent. Hierdoor is het instappen veel gemakkelijker, wat vooral belangrijk is voor ouderen, mensen met bijv. kinderwagens/rolators en gehandicapten. Dit geldt overigens alleen voor de Haarlemse buslijnen en niet voor de lijnen van het ROA en Zuid-Holland die ook in Haarlem komen (lijnen: 175, 176, 140, 50, 51, 90). Er wordt daarnaast een verbeteringsslag gemaakt op het gebied van informatie aan de reizigers, bijvoorbeeld informatie op haltes, informatie in de bus, displays op het station met vertrektijden en er komen meer tariefexperimenten en tariefacties om extra reizigers te werven voor het OV

Sector Stadsbeheer
Winfried Lindeman
telefoon 023-511 4901
wlindeman@haarlem.nl

---- --