`Eerst checken en dan pas publiceren'
27 april 2005
`Eerst checken en dan pas publiceren' geldt ook voor de Fransman
Claude-Jean Bertrand en Thijs Jansen, hoofdredacteur van het blad
Christen Democratische Verkenningen.
Zonder enige navraag bij de Nederlandse Vereniging van Journalisten
(NVJ) beweren beide auteurs volstrekt bezijden de waarheid in het
opiniestuk Zes manieren om de journalistiek 'aanspreekbaar' te maken
(Forumpagina in deze krant d.d. 26 april jl.) dat onze organisatie het
openbaar maken van de interne gedragscode van SBS heeft tegengehouden.
Ook hun aanval op het tijdstip van introductie alsmede de omvang van
het door de dagbladuitgevers en de NVJ gestarte Nieuwsmonitor getuigt
van weinig inzicht in de persgeschiedenis in ons land. Een gezamenlijk
beroep van de omroepen, de dagbladuitgevers en de NVJ rond 1984 op
toenmalig minister van Cultuur Brinkman om de Raad voor de
Journalistiek financieel bij te springen bij het aantrekken van een
nationale ombudsman voor de media, werd door de CDA bewindsman
afgewezen. De Nieuwsmonitor wordt nu gefinancierd door de
dagbladuitgevers, de NVJ en het Bedrijfsfonds voor de Pers. Wellicht
dat op termijn nog wat extra budget te vinden is bij de omroepen.
Daarbij moet dan worden opgemerkt dat de NOS in 2004 en 2005 al een
onverplichte, extra bijdrage ter beschikking heeft gesteld voor de
versnelling van de procedures bij de Raad voor de Journalistiek. Een
andere maatregel om het journalistieke proces aanspreekbaar te maken
is het mediadebatbureau dat begin mei van start gaat. Een
mediasectorbreed initiatief, mede als reactie op het rapport van de
Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling en kritiek vanuit het kabinet.
We hebben staatssecretaris Van der Laan voor de mediadebatten met het
publiek een budget gevraagd van ongeveer anderhalve ton en zijn met
50.000 euro per jaar afgescheept. Stichting Democratie en Media en de
NVJ springen nu bij. Het kabinet heeft met een door drie bewindslieden
ondertekende brief aan de Kamer het drieluik voor zelfregulering van
de media bevestigd. Een drieluik met Raad voor de Journalistiek, het
debattenbureau en de Nieuwsmonitor.
Thijs Jansen (CDV) zou beter een pleidooi kunnen houden voor de
daadwerkelijke verlaging van de btw voor mediaproducten alsmede voor
de invoering van een kennismakingsabonnement op een dagblad naar keuze
voor 18 jarigen, gefinancierd bijvoorbeeld door zijn partijgenote, de
minister van onderwijs en cultuur. Zijn co-auteur Bertrand kan hem
alles vertellen over een vergelijkbaar Franse initiatief.
Hans Verploeg,
secretaris NVJ
Nederlandse Vereniging van journalisten