Gemeente Bedum
27 april 2005
De gemeente Bedum wil de communicatie met de plaatselijke ondernemers
verbeteren. Om die te verbeteren heeft het college een aantal
maatregelen vastgesteld die onder meer moeten leiden tot meer
wederzijds begrip, een betere informatievoorziening, het slechten van
drempels en het vergroten van het inzicht in de problemen en wensen
van het plaatselijke bedrijfsleven.
Aanleiding voor dit voornemen zijn signalen vanuit dat bedrijfsleven.
Die signalen zijn door de Bedrijvenvereniging gemeente Bedum (BvgB)
min of meer bevestigd. Vanuit de gelederen van de vereniging is
aangegeven dat de gemeente in algemene zin een minder positief beeld
oproept onder Bedumer ondernemers. Vooral de informatievoorziening van
de gemeente richting ondernemers laat, zo is geconstateerd, te wensen
over. Dit gegeven wordt enigszins bevestigd in een eind vorig jaar
gehouden onderzoek door het Instituut voor het Midden en Kleinbedrijf
voor Noord Nederland. In dat onderzoek zijn 1.500 ondernemers uit
Groningen, Friesland en Drenthe gevraagd naar de ervaringen met hun
gemeente. Ondernemers uit Bedum oordeelden kritisch: in de ranking
stond Bedum van de 68 noordelijke gemeenten op een 59ste plaats.
Het college heeft nu een plan vastgesteld dat tot verbeteringen moet
gaan leiden. De concrete maatregelen die de gemeente op korte termijn
wil nemen, worden op woensdag 26 april, tijdens de ledenbijeenkomst
van de BvgB, door burgemeester mr. drs. Wilte Everts toegelicht.