Gemeente Bedum


27 april 2005

De gemeente Bedum wil de communicatie met de plaatselijke ondernemers verbeteren. Om die te verbeteren heeft het college een aantal maatregelen vastgesteld die onder meer moeten leiden tot meer wederzijds begrip, een betere informatievoorziening, het slechten van drempels en het vergroten van het inzicht in de problemen en wensen van het plaatselijke bedrijfsleven.

Aanleiding voor dit voornemen zijn signalen vanuit dat bedrijfsleven. Die signalen zijn door de Bedrijvenvereniging gemeente Bedum (BvgB) min of meer bevestigd. Vanuit de gelederen van de vereniging is aangegeven dat de gemeente in algemene zin een minder positief beeld oproept onder Bedumer ondernemers. Vooral de informatievoorziening van de gemeente richting ondernemers laat, zo is geconstateerd, te wensen over. Dit gegeven wordt enigszins bevestigd in een eind vorig jaar gehouden onderzoek door het Instituut voor het Midden en Kleinbedrijf voor Noord Nederland. In dat onderzoek zijn 1.500 ondernemers uit Groningen, Friesland en Drenthe gevraagd naar de ervaringen met hun gemeente. Ondernemers uit Bedum oordeelden kritisch: in de ranking stond Bedum van de 68 noordelijke gemeenten op een 59ste plaats.

Het college heeft nu een plan vastgesteld dat tot verbeteringen moet gaan leiden. De concrete maatregelen die de gemeente op korte termijn wil nemen, worden op woensdag 26 april, tijdens de ledenbijeenkomst van de BvgB, door burgemeester mr. drs. Wilte Everts toegelicht.