Carglass haalt heikele punten uit eindbod
Carglass haalt de onderwerpen functiewaardering en toeslagen voor de
callcentermedewerkers uit zijn eindbod voor een nieuwe cao. FNV
Bondgenoten gaat hierover, net als over de pensioenen, verder
onderhandelen.
Voor de vakbondsleden die dinsdagavond in Eindhoven over het eindbod
vergaderden, is daarmee de kou uit de lucht. "Maar van een akkoord is
nog geen sprake", legt vakbondsbestuurder Ralph Smeets uit. Uit andere
delen van het land heeft hij verzoeken gekregen meer
ledenvergaderingen te beleggen.
Volgens FNV Bondgenoten is ook het loonbod voor de achthonderd
werknemers van het reparatiebedrijf voor autoruiten mager. Het bod
betreft 1 procent per 1 april 2005 en 1,25 procent per 1 januari 2006
plus twee eenmalige uitkeringen van een kwart procent per 1 oktober
2005 en een half procent per 1 oktober 2006. Volgens Smeets is dat
"wel erg mager" gezien het feit dat de werknemers sinds 2004 geen
loonsverhoging hebben gehad.
In Eindhoven wilden de leden het loonbod nog slikken. Daarvoor moest
de werkgever dan wel zijn voorstel voor de toeslagen bij de nieuwe
functiewaardering laten varen. Het gaat dan om het dan niet laten
indexeren (het laten meegroeien) van de persoonlijke toeslag bovenop
het maximum van de schaal.
Een commissie, waarin werkgever en bond vertegenwoordigd zijn, gaat
zich buigen over de toeslag van 10 procent voor de
callcentermedewerkers. Volgens Carglass is die nu gewoon in het loon
verdisconteerd, FNV Bondgenoten betwist dat. Smeets: "Deze paritaire
commissie kan blijven bestaan om de naleving van de cao te
controleren."
Carglass is bereid het loon ook in tweede ziektewetjaar volledig aan
te vullen mits de zieke volledig meewerkt aan zijn reïntegratie.
FNV