FNV

Carglass haalt heikele punten uit eindbod

Carglass haalt de onderwerpen functiewaardering en toeslagen voor de callcentermedewerkers uit zijn eindbod voor een nieuwe cao. FNV Bondgenoten gaat hierover, net als over de pensioenen, verder onderhandelen.
Voor de vakbondsleden die dinsdagavond in Eindhoven over het eindbod vergaderden, is daarmee de kou uit de lucht. "Maar van een akkoord is nog geen sprake", legt vakbondsbestuurder Ralph Smeets uit. Uit andere delen van het land heeft hij verzoeken gekregen meer ledenvergaderingen te beleggen.

Volgens FNV Bondgenoten is ook het loonbod voor de achthonderd werknemers van het reparatiebedrijf voor autoruiten mager. Het bod betreft 1 procent per 1 april 2005 en 1,25 procent per 1 januari 2006 plus twee eenmalige uitkeringen van een kwart procent per 1 oktober 2005 en een half procent per 1 oktober 2006. Volgens Smeets is dat "wel erg mager" gezien het feit dat de werknemers sinds 2004 geen loonsverhoging hebben gehad.

In Eindhoven wilden de leden het loonbod nog slikken. Daarvoor moest de werkgever dan wel zijn voorstel voor de toeslagen bij de nieuwe functiewaardering laten varen. Het gaat dan om het dan niet laten indexeren (het laten meegroeien) van de persoonlijke toeslag bovenop het maximum van de schaal.

Een commissie, waarin werkgever en bond vertegenwoordigd zijn, gaat zich buigen over de toeslag van 10 procent voor de callcentermedewerkers. Volgens Carglass is die nu gewoon in het loon verdisconteerd, FNV Bondgenoten betwist dat. Smeets: "Deze paritaire commissie kan blijven bestaan om de naleving van de cao te controleren."

Carglass is bereid het loon ook in tweede ziektewetjaar volledig aan te vullen mits de zieke volledig meewerkt aan zijn reïntegratie.