VVD



Nieuws

27 apr 2005 - Bijdrage Bibi de Vries debat
Poldermodel

Hieronder vindt u de inbreng van VVD-Kamerlid Bibi de Vries debat Poldermodel

Bijdrage Debat Vakbondsmuseum 'Poldermodel'

26 april
2005

Dames en heren,

De vraag die vanavond in het vakbondsmuseum centraal staat is: 'is er nog toekomst voor het poldermodel?' Zo nee, wat dan? Vergaat de wereld dan? Zo ja, hoe dan? Kan het zo blijven hoe het nu is, of is het poldermodel toe aan een flinke opknapbeurt? En wat is nu de relatie tussen deze polder, 'le miracle hollandais', en de politiek. Ik heb mijn betoog voor vanavond de volgende titel meegegeven:

Poldergeest of Poltergeist?

Ik wil u allereerst meenemen naar het jaar 1982. De wereld werd opgeschrikt door een film die zo griezelig was dat menig bioscoopbezoeker maandenlang onrustig sliep. De film heette Poltergeist, geregisseerd door Steven Spielberg. Poltergeist gaat over een familie die wordt geterroriseerd door een aantal klopgeesten. Het huis waarin het drama zich voltrekt, staat bovenop een oud indianenkerkhof. De inhalige aannemer die het huis per sé snel wilde bouwen heeft niet de moeite genomen om de stoffelijke resten onder het huis te verwijderen en te verplaatsen. Je krijgt als kijker mededogen met de geesten die simpelweg hun eeuwige rust bruusk verstoord zien. De boodschap is helder. 'Laat ons met rust anders komen we in opstand.' Ditzelfde gevoel heb ik bij ons huidige poldermodel.

Meer maatwerk

Sinds de Tweede Wereldoorlog met de grote economische crisis van de jaren dertig nog vers in het geheugen en de wederopbouw voor de boeg, zitten de overheid en de sociale partners met elkaar aan tafel. In overlegorganen als de Stichting van de Arbeid en de Sociaal- Economische Raad, bespreken ze alle onderwerpen op sociaal-economisch terrein. Zo adviseert de SER het kabinet over sociaal-economische issues van pensioen tot WW, van WAO tot levensloopregeling. Ook spreken werkgevers en werknemers met elkaar over de CAO's. Wat daar al dan niet in moet staan, loonsverhogingen, alles wat met scholing te maken heeft, van alles wat met arbo te maken heeft. Weggevers- en werknemersorganisaties kunnen er wat van hoor als het gaat om het bedenken van administratieve lasten! Door een algemeenverbindendverklaring (AVV) kan de Minister van Sociale Zaken bepalingen van een bedrijfstak-CAO via wetgeving verplicht opleggen aan alle ondernemingen en werknemers die in een bepaalde bedrijfstak actief zijn. De vakbonden en werkgevers (sociale partners, de polder) hebben daarmee een invloedrijke positie. Maar is deze positie niet wat doorgeschoten? Wordt er niet teveel bedisseld? Worden er niet teveel regels bedacht die vervolgens (verplichtgesteld) over een hele bedrijfstak worden uitgekieperd? Kijk bijvoorbeeld naar de pakketten aan arboregels. Iedere bedrijfstak weet ervan . Dit moet toch simpeler kunnen. Waarom niet veel minder regels en meer verantwoordelijkheid op de werkvloer zelf. Dit geldt dan voor zowel de werkgevers én de werknemers. Volgens mij moet dat veel meer die kant op.

Minder regels op brancheniveau. Meer vrijheid en verantwoordelijkheid van werkgevers en werknemers samen dus. We leven niet meer in een tijd waar werkgevers uitbuiters zijn of 'vuile huichelaars' (zoals laatst iemand zei...) die alleen maar het slechte voor hun werknemers willen. De moderne werkgever van nu heeft oprechte zorg voor goede arbeidsomstandigheden. De moderne werknemer van nu wil graag werken, wil in zichzelf investeren en is gezond mondig.

AVV en verplichtstelling

Vanavond wil ik toch ook het taboe rond het AVV-en van CAO's en de verplichtstelling van pensioenen weghalen. Als je aan het algemeen verbindend verklaren van CAO's komt, kom je aan sociale partners. Afblijven. Heilig. Als je aan de verplichtstelling van pensioenen komt, kom je aan de sociale partners. Afblijven, heilig. Beide instrumenten zijn mijns inziens verouderd en hebben hun langste tijd gehad. Het is mij een raadsel waarom sociale partners zich zo aan deze twee instrumenten vastklampen. Laat ik met de verplichtstelling van pensioenen beginnen. Is het niet raar dat als u bij bedrijf X werkt u niet kunt zeggen: laat dat pensioen maar zitten, geef mij meer loon.

Is het niet raar dat als er een collectieve regeling is, een bedrijf niet kan zeggen: ik koop dat in bij pensioenfonds A of verzekeraar B.

Waarom moet een pensioenregeling branchegericht zijn? Is dat van deze tijd? Waarom heeft een bakker een andere pensioenregeling dan een slager? Of gaan we toe naar gestandaardiseerde pensioenproducten die door een pensioenfonds worden aangeboden of door een verzekeraar? Waarom niet?

Het is bekend dat de VVD fractie geen voorstander is van een verplichtstelling van pensioenen als heiligheid. Laat ik erbij zeggen, de verplichtstelling van de vorige eeuw heeft ook een hoop goed gedaan. Veel mensen in Nederland hebben een aanvullend pensioen opgebouwd op basis van kapitaaldekking. En dat is echt goed. Echter, met meer keuzevrijheid voor werkgevers en werknemers is niets mis. En het enige verweer van 'als je aan de verplichtstelling komt, dan kom je aan de solidariteit', is ook al te krampachtig. Niemand maakt mij wijs dat in een wereld zonder verplichtstelling mensen geen goed en betaalbaar pensioen kunnen opbouwen.

Zoals ik al zei wordt er ook al te krampachtig met het AVV-en van CAO's omgegaan. We leven in de 21ste eeuw. Waarom moeten er overal in eenzelfde branche dezelfde regeltjes gelden? Dat mag best wat losser hoor. Voor werkgevers- en werknemersorganisaties is het wel makkelijk. Wat ze afspreken geldt voor iedereen in de branche. Ik durf te wedden dat als er bij de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid geen vanzelfsprekendheid zou zijn tot AVV-en, zowel werkgevers- als werknemersorganisaties wat meer reflectie zouden hebben. Is het wel zo goed voor hun leden wat er wordt afgesproken. Eén ding staat in ieder geval vast. Als er altijd algemeen bindend wordt verklaard, is er minder discussie naar de respectievelijke achterbannen. Begrijp mij goed, ik heb niets tegen AVV-en, maar wel tegen het automatisme, waar zowel sociale partners van uitgaan als de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Dat is de praktijk.

Overlegorganen

Mag ik eens een citaat gebruiken? 'Overleg verkleint de kans op conflicten en vergoot het draagvlak voor overheidsmaatregelen.' Welnu een redelijke stellingname, niet waar? Deze uitspraak is van Frits Bolkestein (!), geschreven in het boekje 'Poldergeest'. Dit is een aardig boekje waar ook Thijs Wöltgens en Ernst Hirsch Ballin in hebben geschreven. Met andere woorden, overleg heeft iets goed in zich. Maar als ik nu bijvoorbeeld naar het functioneren van de SER kijk, het overlegorgaan ten voete uit; werkgevers, werknemers èn onafhankelijke kroonleden in één kamer tezamen, dan zet ik vraagtekens bij de toegevoegde waarde. Laat mij dit nader toelichten.

Ook de SER zit in een kramp. In 1995 heb ik een amendement ingediend waarin werd vastgelegd dat de regering bij het maken van sociaal-economische wetten niet meer te allen tijde verplicht (daar heb je die verplichting weer) advies moest vragen aan de SER. Dit amendement was gebaseerd op een initiatief wetsvoorstel van Bolkestein, Rempt-Halmmans De Jongh en Linschoten. Toen dit amendement werd aangenomen brak de ... onthutsing uit in polderland. De toenmalige voorzitter van de SER, de heer Quené had het niet meer. En binnen het jaar was hij geloof ik weg. Dit was een bom onder polderland, vond hij. Welnee, zou de toekomst uitwijzen. De SER geeft gevraagd en ongevraagd advies. Niks aan de hand. De angst voor kramp of de kramp was onnodig.

Maar ook heden ten dage zie je krampverschijnselen bij de SER. Bij elk advies wat ze afgeven wordt er gezegd 'en het kabinet moet het wel overnemen, zeker als het unaniem is.' Kijk nu naar het recent afgescheiden WW-advies. De VVD fractie heeft de nodige bezwaren tegen dit advies die ik ook verwoord heb. De reactie van de heer De Waal was 'Als je ervoor kiest nu bijvoorbeeld het WW-advies te negeren, als je doet wat Bibi de Vries voor de VVD in de Tweede Kamer wil, dan gaat denk ik er nu inderdaad een streep in het zand getrokken worden. Dan zal mijn opvolgster zeggen: dit was het wel met het adviseren van de SER.'

Dit is toch echt de omgekeerde wereld. Als er in de achterkamertjes van de SER een compromisvoorstel uitkomt, dan mag het parlement niets meer vinden? Ik kan u verzekeren dat de VVD open het debat met de Minister over de WW zal aangaan in de Tweede Kamer. Wij maken een eigen afweging. Dat is zeer legitiem. Zoals de politiek nu met bijvoorbeeld SER adviezen omgaat, of met de SER omgaat, maken deze overlegorganen de overheid en/of de politiek tot partij. Terwijl de politiek boven deze partijen behoort te staan. Het woord 'belangen' is een sleutelwoord in deze. Onze overlegeconomie is een strijdtoneel van belangen. Werkgevers, werknemers komen op voor hun belangen, net als andere lobbygroepen. Daar is niets mis mee, ook niet als dit in de vorm van een SER-advies is. De SER als lobbyorgaan is prima. Echter, het primaat ligt bij de politiek.

Conclusie

Is er toekomst voor de polder?

Ja mits...er meer regelgeving gedecentraliseerd wordt naar de werkvloer, het taboe rond AVV-en en de verplichtstelling van pensioenen vervalt. Met andere woorden: polderland heeft een grote beurt nodig en ze moet niet vastroesten in het verleden.

Wat is de relatie tussen de polder en de politiek?

Ken je plekje. Dit zeg ik met name naar de SER. Een gezonde poldergeest is OK. Adviezen van belangenorganisaties en lobbyorganen als de SER worden bij de besluitvorming in het politieke debat gewogen. Als de SER in de kramp blijft van 'wij hebben in de achterkamertjes een compromis bedacht en het kabinet moet het overnemen èn het parlement mag er niets van vinden', dan verwordt de poldergeest nog meer tot een Poltergeist. En dat lijkt mij niet goed. Zou het niet fantastisch zijn dat we toe kunnen werken, Agnes, naar het moment dat wij elkaar probleemloos de hand kunnen schudden? Niet omdat de cameramensen dat willen, maar omdat we het echt menen.