Ministerie van Financiën

Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Postbus 20018

2500 EA 'S-GRAVENHAGE

Datum Uw brief Ons kenmerk (Kenmerk)

IPAL 2005-00105 M

Onderwerp

Administratieve lasten en arbeidsplaatsen; reactie op motie 29 515, nr 55

Op 10 februari hebben de leden Aptroot en Smeets een (inmiddels aangenomen) motie ingediend over het vervallen van arbeidsplaatsen in de collectieve sector die vrijkomen door administratieve lastenverlichting [Kamerstukken II, 2004-2005, 29515, nr. 55]. Met deze brief informeer ik u over hoe ik met deze motie wil omgaan.

Er zijn volume- en efficiencytaakstellingen per departement afgesproken. In de bijlage zijn de desbetreffende taakstellingen weergegeven. De invulling van deze, reeds opgelegde, efficiencytaakstellingen wordt gedeeltelijk ondersteund door de administratieve lasten operatie. De directe relatie met de administratieve lasten operatie is echter moeilijk aan te geven. Voor zover departementen inderdaad minder werk ervaren als gevolg van verminderde administratieve lasten kan daarmee (een deel van) de eigen efficiencytaakstelling worden ingevuld. Voorbeelden van samengaan van de efficiencyoperatie en de vermindering van de administratieve lasten kunnen worden gevonden bij de Belastingdienst en bij het Ministerie van Landbouw, waar een deel van de ambtenaren kunnen afvloeien als gepland, juist omdat minder informatie hoeft te worden verwerkt. Hierbij gaat het om vervallen van arbeidsplaatsen in de uitvoering. De taakstellingen hebben ook betrekking op personele en materiële uitgaven met betrekking tot de beleidsvorming. Om de geplande reductiemaatregelen voor 2007 tijdig te kunnen realiseren, zijn tot 2007 wetgevingsjuristen en ICT-deskundigen nodig. Additionele personele taakstellingen zouden deze administratieve lastenreducties in gevaar kunnen brengen.

De 24.000 werknemers in de zorg, die zich niet meer met administratieve taken bezighouden, zijn artsen en verpleegsters die daardoor beschikbaar komen voor de patiënt. Zij raken minder tijd kwijt aan invullen en registreren. Zoals ook wordt uitgelegd in de CPB-notitie, waaruit dit cijfer afkomstig is, ondersteunt de administratieve lasten operatie dus de wens van het kabinet en Tweede Kamer om 'meer handen aan het bed' te krijgen. In dergelijke gevallen blijven werknemers in dienst van het eigen bedrijf (ziekenhuis e.d.).

Aangezien de bedoeling van het kabinet is dat de administratieve

lastenvermindering volledig ten goede komt aan het bedrijfsleven dat deze lasten ondervindt, is geen additionele bijdrage (ten opzichte van de reeds ingeboekte volume- en efficiencytaakstellingen) aan het begrotingstekort of lastenvermindering te verwachten.

De minister van Financiën, G. Zalm

Bijlage invulling volume- en efficiencytaakstellingen

Tabel 1 Totaaloverzicht (in ¤ mln)

Begroting 2003 2004 2005 2006 2007

Hoge Colleges van Staat 3,0 5,0 7,0 8,0 8,0

AZ 0,5 0,8 1,5 1,9 2,4

Koninkrijksrelaties 0,1 0,4 0,7 0,9 1,4

BuiZa 4,3 8,4 14,0 18,2 22,5

Jus 11,8 23,2 39,3 50,6 60,1

BZK 4,1 8,1 13,2 17,0 20,5

OCW 44,9 89,7 138,8 182,8 190,8

Fin 15,6 49,2 95,1 139,9 184,9

Defensie 51,3 93,2 135,4 168,0 168,4

VROM 9,0 16,8 26,7 33,0 39,5

V&W 10,2 31,7 60,9 89,3 117,0

EZ 6,7 14,8 24,6 32,2 39,7

LNV 13,2 26,2 41,2 53,2 60,6

SZW 5,3 9,8 17,7 22,2 26,8

VWS 3,0 8,3 15,4 22,1 28,4

Totaal 182,8 385,5 631,7 839,2 971,0

Tabel 1 geeft een overzicht per begroting van het totaal aan de efficiency- en volumetaakstellingen waartoe bij het Strategisch Akkoord en het Hoofdlijnenakkoord is besloten. Tevens zijn in deze totaaltelling de efficiency- en volumetaakstellingen uit de Miljoenennota 2003, 2004 en 2005 verwerkt.