Krediet voor Antilliaans Weekblad
27-apr-05
Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft besloten een krediet van 80.000,-
beschikbaar te stellen aan ADCaribbean BV voor het Antilliaans
Weekblad.
Het Antilliaans Weekblad, dat in maart 2005 werd geïntroduceerd, wordt
voor de helft gevuld met nieuws en achtergronden uit de
Nederlands-Antilliaanse gemeenschap en aangevuld met samenvattingen
van nieuws dat zich op de Antillen voordoet (de andere helft). Daartoe
is een samenwerkingsverband aangegaan met verschillende op de Antillen
uitkomende kranten. De primaire doelgroep van de krant wordt gevormd
door Antillianen die (tijdelijk) in Nederland verblijven, maar die de
band met hun vaderland niet willen verliezen. Een secundaire doelgroep
bestaat uit Nederlanders die beroepshalve of om persoonlijke redenen
in de Antillen zijn geïnteresseerd. Om zo snel mogelijk na het starten
van het blad een bepaalde kritische massa van betalende lezers te
realiseren, wil de uitgever een wervingscampagne uitvoeren om de
(verspreid wonende) doelgroep snel en direct te confronteren met het
product. Voor de marketingkosten in de eerste drie jaar werd subsidie
aan het Bedrijfsfonds gevraagd. Het fonds heeft besloten een krediet
van 80.000,- ter beschikking te stellen voor de uitvoering van de
marketingcampagne. Het besluit de aanvraag gedeeltelijk toe te wijzen
is gebaseerd op de volgende overwegingen. Artikel 2 van de Tijdelijke
subsidieregeling minderhedenbladen en journalistieke
internet-informatieproducten geeft het fonds de mogelijkheid steun te
verlenen aan persorganen die gericht zijn op culturele en etnische
minderheden indien de continuïteit dan wel het starten van de
exploitatie van het persorgaan in gevaar is, respectievelijk niet
mogelijk is en de noodzakelijke financiële steun niet of niet afdoende
op andere wijze kan worden verkregen. Subsidie kan slechts worden
verstrekt voor activiteiten uitgevoerd overeenkomstig een goedgekeurd
projectplan dat uitzicht biedt op een rendabele exploitatie binnen een
redelijke periode. In de aanvraag geeft de uitgever aan dat door het
uitvoeren van de wervingscampagne er eerder uitzicht op continuïteit
komt en dat hij in 2007 een rendabele exploitatie voor het blad
verwacht te realiseren. Daarmee heeft de uitgever uitzicht geboden op
een rendabele exploitatie binnen een redelijke termijn en wordt
voldaan aan de eerder genoemde voorwaarden.
Bedrijfsfonds voor de Pers